Kamikaze bijen

on maandag 9 maart 2015

Even voorstellen ... mijn meest onmisbare tuinpartner ...



... gloeiend hete koffie! Ja die mag ook wel es in de schijnwerpers, zonder dit tuinmaatje kwam er maar de helft van het werk af!

En dan, de klussen van vandaag en gisteren .. niet heel spectaculair allemaal, gewoon van die dingetjes.







De kas mocht wel even gesproeid. De jonge zaailingen groeien snel, en in zo'n kleine kas pal in het zonnetje wordt het gauw te droog. Ook zijn de wilgen gestekt en in een pot gezet. Ze wortelen heel makkelijk dus daar heb je eigenlijk geen omkijken naar, naar zo'n boomkwekerijtje.

Omdat ik per post van die prachtige zaden krijg (dank!!) ..




... zoals hierboven weer van Greet, en van Mevrouw Onkruid ....  en ik die allemaal wel wil zaaien ergens, heb ik weer rondgekeken waar nog een paar bakken kunnen komen voor die bloemen.

Je kunt die zaden natuurlijk ook gewoon los zaaien door de hele tuin heen, maar mijn ervaring is dat je er dan weinig van terug ziet. Ze worden dan te snel overwoekerd door de sterkere inheemse soorten.

Kijk en hier staan nog van die bakken, die ik in het begin gemaakt heb, maar waar eigenlijk niks mee gebeurt. Ze staan daar maar met een bos oude kruiden erin. Ze staan nog in de weg ook.




En dan heb je daarnaast dat talud, die schuine wand waar de sauna van de sportschool achter zit, en daar wil ik wel bloemen hebben. Dus daar gaan we die bakken dan naar toe verplaatsen.





Ik had de bakken eerst twee keer zo hoog gemaakt, maar dat was niet zo slim natuurlijk op een schuine ondergrond. Dat viel meteen allemaal om. Dus nu ... lage bakken. Dan hou je stenen over, dus iets verderop komt nog een vierde bak, een grotere. Mooi, vier bakken om te vullen weer.

Ik heb de ondergrond omgekeerd, dat wil zeggen de graspollen losgemaakt en omgedraaid. Dan verteert het gras vanzelf. Daarop kwam een laagje pure mest, om wormen aan te trekken, en wat karton als onkruid-onderdrukker, en een laag compost met wat zand erdoor.

Twee zakjes met 'eetbare wilde bloemen' heb ik in en om de bakken gezaaid. Tomtom was er als de kippen bij .. eerst al bij de lege bakken, voor de wormen, en later ook voor die zaadjes natuurlijk






De rest van de 'gekregen' bloemzaden worden eerst nog voorgezaaid dus die komen hier later tussen.

Paul hielp nog even met de uien. Daar hebben we veel te veel van, per ongeluk dubbel besteld. Dus ik heb zo'n 500 plant-uien over. Omdat er in de bedden geen ruimte meer voor is, hebben we ze maar gewoon in de bessenbedden geplant. Bes met ui. Wat een combi!

Omdat de bessenbedden niet bemest zijn, bessen moeten namelijk geen mest, denk ik dat de uien het hier wel kunnen doen. Want uien zijn dan officieel wel een bladgewas (wat je eet is eigenlijk verdikt ondergronds blad), maar ze willen niet teveel mest. 





En de bijen hebben een nieuwe hangplek. Ze zitten met z'n allen op de rand van de vijver. Ja .. dorst natuurlijk. Maar dom zijn de dames wel, want ze gaan niet op het handige bijenplankje zitten, of op de mooie platte bijensteen, nee ze gaan levensgevaarlijk dichtbij het water balanceren 






.. en één voor een donderen ze erin. Marlieke heeft er gisteren al een aantal 'gered' met een takje, maar ik zie nu alweer een paar kamikaze dames in het water drijven. Verdronken ... 

Ja daar kan je niks aan doen. Ook de mooie waterbak die SLECHTS EEN METER van hun kasten staat helpt daar niet tegen. Ach de kikkers en padden zullen er wel blij mee zijn, met dat onverwachtse honingbanket.

Mooi is het bij de vijver. De munt, die hier vorig jaar is geplant en vervolgens nooit meer wat van vernomen .. steekt nu zomaar weer de kop op. Zelfs in het water groeit hij door. Wat een stoer plantje .. en zou de vijver nu naar muntthee smaken?




Ook de natuurvijver bij het sportveld ligt prachtig in het zonnetje. En daar links áchter die vijver ga ik de wilgen uitplanten. Ze staan daar niemand in de weg en geven ook geen schaduw op het water, dus dat moet toch kunnen?




1 reacties:

Anoniem zei

Hallo clarien, afgelopen vrijdag heb ik de lupinezaden geweekt en gezaaid. Vandaag de eerste 2 zaailingen te zien! Complimenten voor je pure en gezellige blog, ik lees het sinds kort, maar dagelijks. Groetjes Iris