Muizen lusten geen zuur brood.

on dinsdag 10 februari 2015

Al een hele tijd geen brood gebakken. Daarom haalde ik zondag het potje met zuurdesem uit de koelkast, en dat zag er miezerig uit. Morsdood leek het wel. Maar na een beetje hokus pokus met meel en water, en een warmtekuurtje boven de verwarming, lijkt er toch leven te komen in het deeg!





Het deeg is gaan bubbelen! Gelukkig. Maar ... uit ervaring weet ik wel, als je het desem erg lang in de koelkast hebt bewaard, wordt het brood behoorlijk zuur!

Toch maar een brood ervan bakken. De volgende keren wordt het dan weer steeds minder zuur. En dit brood eet ik toch alleen op (dacht ik) want het is weer tijd voor een trip naar Groningen. Dat brood gaat mee, in een doek verpakt, in mijn tas.




En ook vandaag help ik Eline weer met haar kamer. Zéééér interessant altijd die studentenhuizen. Het leeft en borrelt en bruist, overal komt muziek en gelach en geroep vandaan, en het is één grote bende uiteraard. En volgens mij miegelt het hier ook van de muizen. In een hoek zie ik een spinneweb die vol zit met muizenkeutels ... die komen zeker uit de kier bij het plafond?





Ik herinner me ineens ..... als ik vroeger op mijn kamertje op 4-hoog-achter niet kon slapen vanwege het muizengetrippel, dan gooide ik een boek richting de vuilniszak, de muizen schrokken daarvan en hielden zich even stil, en ik probeerde snel te slapen. Haha ... en er is dus nog niks veranderd in studentenland!

We gaan wat sleutelen aan een tafel, stoelen en kastjes, en dan moet ik helaas alweer weg, maar morgen ga ik haar helpen om die kamer es goed schoon te poetsen. En gezellig te maken.




Ach .. het begin is er al. De kleren liggen niet meer op de grond, en er is een plek om te zitten en een matras om te slapen!

Mijn tas heeft tijdens het klussen ongeveer twee uur op de gang op de grond gestaan. En toen ik vanavond die tas es goed bekeek zag ik dit:




Aangevroten!!! Midden op de dag!!! Wat een brutale hongerlappen, die muizen! Maarre ze hebben vooral van de tas en van het doek gegeten. 





Van het brood was haast niks af! 

Ik denk dat ze dat brood van mij niet zo lekker vonden. Nog kieskeurig ook die muizen! Nou ja ik kan het ze niet kwalijk nemen, in een studentenhuis waar overal de kaaskorsten en pizzadozen en lekkere nacho chips in het rond slingeren. 

Dan ga je als muis geen zuurdesembrood eten!! :D:D

2 reacties:

gewoonhannah zei

Ha ha, wat een grappig verhaal! Hoe durven ze zeg. Van jouw zelfgebakken brood! En wat ben ik blij dat ik niet op een matrasje op de grond in die studentenflat hoef te slapen. Ik gruwel van muizen. Zelfs nu ik het lees ;-)
Hannah

madelief zei

Oh wat heb ik smakelijk zitten lachen om je verhaal.....Hier ook muizen in huis maar die blijven keurig achter de schotten (hoop ik)