Zelfredzaam

on zaterdag 20 december 2014




Zelfredzaamheid? Soep uit eigen tuin? Ja, maar dan ben je er nog niet.

We hebben niet 100% zekerheid dat de dingen die we nodig hebben, in de toekomst nog allemaal beschikbaar zijn. Dus .... tijd om te zorgen dat je dingen zelf kan. Werken aan je je capaciteiten, zo breed mogelijk! Hoe meer je kunt, hoe zelfredzamer je bent. Het leukste is om splinternieuwe dingen uit te proberen. Waarvan je al je hele leven zegt .. niks voor mij!!!

Daag jezelf es uit met een totaal nieuwe hobby, ga aan het timmeren, paardrijden, leerbewerken, quilten, ehbo-en, pianospelen, kickboxen, heftruck rijbewijs halen, breien, hoogstamfruit snoeien, imkeren, typcursus, boekhouden, manden vlechten, melken, ouderen in rolstoelen duwen, lassen, mindfulnessen, kettingzagen, een moestuin aanleggen, nou, noem er nog maar een paar!



Het leuke van zo'n nieuwe hobby is dat je een nieuw deel van jezelf ontwikkelt. Een nieuw stuk van je hersenen, maar ook van je lijf en spieren. Je hersenen en je body krijgen daar een enorme boost van, net als van dat eerste bakkie koffie ´s ochtends! Want je gaat van die platgetreden hersen-paadjes af.




Zo ben ik zelf ooit begonnen met naaien, uit nood. Ik had een zolderkamertje in de Bestevaerstraat, in Amsterdam, en kale ramen, als blutte student. Een lap stof kwam uit de kast van mijn moeder, haar naaimachine geleend, en daar ging het gepruts, met haken en banden. Niks geen handige tutorials van Youtube, nee alleen maar een oud gordijn als voorbeeld.

Wat was dat super om die scheve gordijnen op te hangen en ze deden het ook nog! :D

De foto's die ik laat zien zijn natuurlijk niet die van de gordijnen van dertig jaar geleden, maar van degene die ik nu net gemaakt heb voor Anke's kamer. Het is al iets netter dan die eerste gordijnen, scheef zijn ze niet, maar een kei word ik er niet in.


bovenrand zigzaggen, en er gordijnband inzetten voor stevigheid

plooien vouwen en vaststikken




Dus dit is ook géén tutorial, alleen maar even laten zien in grote lijnen hoe dat moet, mocht je het ook willen proberen. Voor een grondige uitleg, zoek een goeie naai-blog of een Youtube tutorial.

Een kei hoef je niet te worden in je nieuwe hobby. Je hoeft geen perfecte tuin aan te leggen of enorme wandkleden quilten of 20 bijenkasten houden. Het gaat meer om het aanleren van iets nieuws, dan om het resultaat. Je voelt je een kanjer, als iets waar je altijd een ander voor nodig had, dat je dat ineens zelf kan!! Ook al is het geen vakwerk.



kijk zo was het

en zo is het nu, niet perfect, wel goed genoeg!

Als je zuinig moet, geen geld hebt voor een workshop of cursus, vraag dan iemand die iets al goed kan, om het jou te leren. Mensen vinden het vaak prachtig om hun vaardigheid door te geven.

Mijn plan voor 2015, is proberen om niet alleen mijn planten buiten, maar ook hier binnen in leven te houden ... hier sterven ze onder m'n handen!!



... haha dat was een grapje! Dit is gewoon een snertplantje. Zo'n snel opgekweekt sneu zieltje. Maar feit blijft dat ik binnenshuis niet zulke groene vingers heb ... 

In 2015 wil ik heel graag iets met dieren gaan doen. En dat heeft dan weer te maken met onze plannen voor de komende jaren. Dieren spelen een rol in die plannen, maar we weten allebei niks van dieren. Toen ik Paul voorstelde om samen te gaan paardrijden verslikte hij zich in z'n koffie. NO WAY!! Okee, iets anders dan. Hm misschien wil hij wel een schaap scheren.

Jullie nog plannen? Nieuwe dingen leren?

3 reacties:

Es zei

heerlijk geschreven nieuwe plannen, uit de comfortzone ja ik zou in 2015 graag houtbewerken met de kleine kettingzaag/carving bar
X Es

Spaarmoeder! zei

Ja, ik ga echt werk maken van copywriting, me verdiepen in de Turkse keuken en nog meer zelf verbouwen in mijn groentetuin!

Clarien zei

Leuke plannen! Succes ermee!