Stokken, en warmte.

on woensdag 17 december 2014




Die rij composthopen is heel handig. Want ... daar kan je alle rommel uit de tuin achter gooien en je ziet er niks meer van. Maar vandaag moet dat allemaal weg. Opruimwoede. En ook omdat daar het laatste deel van de houtwal komt.

Nou heb ik er niet aan gedacht om een foto te maken van hoe het eerst was, maar dit is een klein deel van wat daar allemaal lag achter die hopen verstopt.



Vooral heel veel stokken! Want die verzamel ik. Stokken zijn zo handig. Om planten langs te laten klimmen, om omheiningen mee te maken, om langs houtwallen te zetten. Ook heb ik een echte Lion King achtige stok, die ik gewoon bewaar voor de heb. Ook geen foto van, sorry, komt nog!

In de houtwal komen ook andere spullen. Een oude plantenbak die hier lag, en een paar rotte laadjes, van wat óóit kastjes zijn geweest, dat gaat in die houtwal. Daaronder krijg je mooie droge schuilplekken voor allerlei dieren.




En als je daar dan oude bladeren overheen strooit is er niks meer van te zien.




Zo is er weer wat overtollige rommel mooi in herbruik gebracht voor de natuur. Uiteindelijk zal het gewoon verteren. Maar eerst zullen vele muizen en padden en egeltjes er beschermd en droog onder kunnen wonen.

Over muizen gesproken ... er wonen er aardig wat in de composthoop. Als ik compost opschep schieten ze tevoorschijn, en als ware acrobaten flitsen ze langs mijn laarzen omhoog. Nee, dan maar liever in die houtwal!

Nou nog al die stokken opbergen. Ik wil graag alles houden, maar het moet niet op de grond liggen want dan rot het te snel. Dus een plank op een krukje, als steun.



En voor de kleine stokken wat touwtjes om de boom spannen.






En daar liggen en staan de stokken, hoog en droog!

Ja dat zijn zo van die winterklusjes. Maar met die miezerregen is het dan wel fijn om weer lekker naar huis te gaan! Hete koffie!! En eten!


Zelfvoorzienend leven .... dat gaat niet alleen maar over groente telen en natuurbeheer. Het gaat ook over ... warmte bijvoorbeeld! Wat kun je thuis zelf doen, of maken, om het warm te houden? Iemand leuke tips?

Bij ons staat op de slaapkamer het raam dag en nacht open. Dat zijn we zo gewend. Frisse lucht. Maar het is niet zo duurzaam misschien ...



Maar de verwarming is hier uiteraard uit. En de deur dicht. Dus het valt mee. Alleen ... is het hier s nachts bijna net zo koud als buiten. Daarom heb ik ooit een warme sprei gemaakt, van een paar dikke fluwelen gordijnen, en gevoerd met katoen. Die gaat over onze donzen dekbedden heen.



Voor mij is dat wel warm genoeg. Maar Paul ... is een koukleum, en die wil nog wel een extra laag. Dus ik had bedacht dat we een nieuwe sprei voor de winter moeten hebben, met dit keer een wollen voering. En daar zijn die ouderwetse wollen dekens heel handig voor! Mocht je ze tegen komen op een beurs of rommelmarkt of bij de Kringloper, neem ze vooral mee. 

Echte schapenwol is super!! En zwaar onderschat! Let wel even op dat het echt wol is en geen nep. Er moet een wolmerk in staan. En altijd wel eerst even wassen uiteraard!! ;)






Ik laat het wel zien als ik die sprei ga maken. 

Een andere warmtebron is de aankleding van je ramen. Door de ramen verlies je erg veel warmte, ook als je dubbel glas hebt. Dus het wordt voor mij hoogste tijd om nu eindelijk gordijnen te maken voor de kale ramen van Anke's oude slaapkamer. Dat is nu mijn werkkamertje, en daar staat de verwarming wel aan. 

Maar de ramen zijn kaal ...



Het tocht bij die ramen. Dus dat moet ook nog gebeuren. Gordijnen. Ik dacht aan creme. Of lichtgrijs misschien? 


0 reacties: