Palmkool weekje?

on dinsdag 30 december 2014



We hebben een nieuwe huisgenoot. Een accuboor. Het moest er een keer van komen. Dat gehannes met schroevedraaiers is afgelopen. En het maakt nou ook niks meer uit dat ons gewone boortje nét de hele tijd als we hem nodig hebben op Lauwersoog ligt.

Lekker snel gaat het!





Tig schroeven uit sloophout draaien? Zó gepiept! Mocht je ook twijfelen om zo'n ding aan te schaffen, je krijgt nu 40% korting bij de Gamma.

Paul legt de laatste hand aan de kas. Heel handig met vriend Bosch erbij. Want .... die kas ... dat was me wat! Het is een hele goeie kas, maar omdat het een nieuw model is, waren er nog wel wat kinderziektes ....


oh oh foutje, mooie demo van de Bosch! schroevedraaier :D



Qua details en afwerking is er goed over nagedacht. Alles heeft isolatieranden, de haakjes en bevestigingen zijn slim bedacht. Het model is ook mooi (vind ik).

Maar .... volgens Paul is het handmatig ingepakt. En daardoor klopt niet alles. Er missen wat spullen, wat strips en wat schroeven. Ook blijken de meegeleverde schroefjes soms niet te passen, waardoor Paul hier en daar bevestigingen gewoon met normale schroeven heeft verstevigd. Eén van de strips is net iets te lang.

Het is geen 'IKEA-pakket' zeg maar. Het is echt een vrij nieuw model en je moet er tegen kunnen om bijvoorbeeld wat onderdelen na te moeten bestellen en dus te wachten. Maar dan heb je wel een prachtkas voor een .. hm .. redelijke prijs. En de service desk is prima! Voor wie geinteresseerd is, dit is de link!




Alle compost is inmiddels naar de grote tuin overgebracht en uitgespreid. Het leek héél wat, drie bakfietsen half gevuld, maar zo op het land blijft er maar een dun laagje van over ... Ik laat het even liggen, geen puf meer vandaag om het eronder te werken. Dat komt nog wel.





Ja en dan die palmkool. Wat leuk is, ik kreeg via de mail en via de reacties hier al wat tips! Van Spaarmoeder om er soep mee te maken, en pastasaus, stamppot, gevulde rolletjes, en van Frida een uitgebreid recept voor palmkool chips. Bedankt weer!

Vandaag om te beginnen maar es wat van die palmkool door het broodeeg gemikt! :D





Ik schreef al es eerder over ´schijf van vijf´ brood, waar het mijn bedoeling is om brood wat meer te vullen dan alleen maar met graan. Ik wil experimenteren met brood waar ook groente door gaat, en noten en kruiden en fruit. Zodat het brood wat minder eenzijdig wordt.

Brood met appel, kaneel en wortel bevalt hier heel goed. Dit wordt het tweede probeersel!





Een stuk of tien bladeren van de palmkool goed wassen, de nerf eruit, en dan fijnhakken met, in dit geval, twee uitjes en een hand walnoten. Kan ook met de hand hoor!





Het is een vrij vochtig deeg. Onder het kneden knijp je het vocht namelijk uit de kool, waardoor de smaak door het hele brood komt. De doek waar het in moet rijzen bepoeder ik met flink bloem, anders gaat het vastplakken.

Nou, verder ben ik nog niet. Het ligt nu te rijzen, in een vergiet, op een warme plek. Ik ben heel nieuwsgierig, want het kan best zijn dat palmkoolsap een remmende werking heeft op het zuurdesem. Om maar iets te noemen. Maar ja je moet dingen gewoon een keer uitproberen. Marlieke griezelde van de combinatie zuurdesembrood-met-kool-en-ui! Haha, ik laat het wel weten hoor hoe het verder gaat en hoe het smaakt!!

Pane di Cavolo Nero .......... klinkt goed toch??

Toevallig ... zagen we vanmiddag bij La Place een menukaartje, met óók weer die palmkool!!






In de smoothie! Goed, fotootje van het recept, en dat komt ook op het lijstje voor deze week. Zomaar onbedoeld wordt het dus een palmkoolweekje.

Settimana di Cavolo Nero!! :D:D

Iets heel anders. Hebben jullie die maan gezien gisteren? Prachtig met dat schijnsel eromheen. Maar wat nog bijzonder-der was ... toen ik m'n foto goed bekeek, zag ik dat de linker rand van de maan inhammetjes had! Iemand daar verstand van? Zijn dat schaduwen van gebergte ofzo? Ja ik kan hem niet meer vergroten helaas, hoop dat het te zien is.





'You are looking outward, 
     when what you seek is within.'

1 reacties:

Leonie zei

Je hebt een mooie kas, zeg! Ik ben wel een beetje jaloers....:)