Koning Winter

on dinsdag 9 december 2014





Wat een vorst vannacht! Winter! En .... het jaar wordt oud. Let maar op hoe abrupt het licht verdwijnt als de zon onder is. In nog geen half uur is het stikdonker.

En de ganzen zijn terug. Zo'n gezellig geluid, dat gak-gak-gak in het donker. Allemaal van die kleine dingetjes die bij de winter horen. Ook .....
dat er steeds meer binnen moet gebeuren, en minder buiten.



Ja ... die bouillonpoeder, hoe ging dat? Nou na veel vijven en zessen is het gelukt. Want het droogde maar niet, gisteravond. Na vijf uur in de oven was de bovenkant van de laag hard geworden maar daaronder was het nog vochtig.

Dus vanochtend een tweede poging. De laag halfgedroogd smeersel van het bakpapier afgeschraapt en op een nieuw papiertje. Ook alles even los verkruimeld, en het ging weer in de oven, op de heteluchtstand, op 50 graden. En toen ging het goed.


vanmorgen

losgeschraapt en beetje verkruimeld
Nadat het weer een uurtje of drie in de oven had gezeten was het prachtig mooi droog en kruimelig geworden. Nu kon het even nadrogen buiten de oven, en in een pot.






Zoveel voldoening geeft dat, als je die korreltjes in de pot doet. Eigen gekweekte groente, eigen recept, je eigen bouillon, het kan dus gewoon.

Ik denk dat het ook gezond is. Want de groente is niet boven de 100 graden verhit, maar langzaam gedroogd, dus ze bevat nog veel vitamines en uiteraard nog alle mineralen. Behalve het zout zitten er alleen maar goeie dingen in, in heel geconcentreerde vorm. Een echte anti-grippine dus, dit!



Vanmiddag een opkikkertje gehad en echt, je voelt je net die cup-a-soup Sjors! 

Wel even voor de volgende keer: niet zo'n dikke laag in één keer smeren maar beter twee dunne lagen. En tussendoor een keertje het bouillon van het bakpapier losmaken en een beetje verkruimelen.

Die kas, die hier nog steeds in de doos staat, die laat ik even links liggen. Ik hoop dat er van de week iemand langs komt om te helpen, want ik zie het niet zitten om daar in m'n uppie aan te beginnen. Haast heeft het ook niet. Wel ga ik alvast de plek in de tuin vrijmaken.



Ja daarachter, in die bak met links een palenrek. Daar moet hij komen. Nou, eerst de konijnen verhuizen. En dan nog wat planten verhuizen. 

De Dahlia's hebben dikke knollen onder de grond. Van bloemen weet ik niet zoveel af, maar Hiekje vertelde dat je die moet bewaren en dan volgend jaar weer terug de grond in. Een heel vergiet vol met van die knollen zitten er. Het zijn net aardappels. 



Een paar late Rudbeckia's staan nog mooi te wezen met een bladrandje vorst. En een dikke bos tijm moet ook verhuizen. Die gaat ergens anders weer de bodem in, in tweeen gesplitst, en dan zo diep mogelijk, zodat alle 'verhoutte' delen onder de grond komen. Dan kan hij weer mooi uitlopen en wordt ook breder.




tijm diep geplant, het hout zit onder de grond

En hier moet dus de nieuwe tomatenkas komen. Twee bij twee is die kas. Dat is groter dan deze houten bak, dus moet eerst de bak eruit.




Een jaar of vijf geleden heb ik die bak gemaakt van planken. Geen geimpregneerd hout maar gewoon hout, en dus is het al een beetje verrot. Maar ik denk dat ik er op Moeskers Moestuin nog wel een bloemenbak van kan maken. Of een kleinere verhoogde bak.

Zie je trouwens hoe simpel je ook op 'arme' grond een stukje moestuin kan maken? De grond in onze tuin is super schraal, en daarom heb ik met planken, en verderop met stenen, van die verhoogde bakken gemaakt. De grasmat moet je dan eerst afgraven, de grond daaronder losmaken, compost en mest erop en goed doorspitten, en je hebt een vruchtbaar mini-tuintje!

Nou mijn bak is eruit.



Mij benieuwen hoe we dat gaan vervoeren in de bakfiets!!  :D:D

De graspollen om de bak heen gaan eruit, om het stuk op 2 bij 2 te krijgen. De graspollen een beetje uitschudden, en op de compost. Je kunt ze ook op de kop terugzetten, maar ik doe dat niet, want de grond is hier al erg opgehoogd, en ik heb nog veel compost liggen.

Onder de grasmat vind je dan altijd van deze beestjes ...



.... ze zien er eng uit en zo heten ze dan ook. Engerlingen. Maak korte metten met deze Erik Engerd want hij beschadigt de wortels van de planten. Voer hem aan de eksters of de kippen.

Als ik het stuk heb omgespit gaat er een halve composthoop overheen die even losjes wordt uitgespreid. Wat een enorme bult is dat nu geworden. En daar moet dan die kas overheen komen. Het is nog niet helemaal zoals het wezen moet maar ik kap ermee voor vandaag. 




Vandaag aten we onze eerste zelfgekweekte droogbonen. Ik had ze nog niet eerder geteelt. Mocht je een kleine tuin hebben, dan zou ik niet snel droogbonen gaan telen. Bij mij kwam er uiteindelijk van één heel bed maar een kilo of twee droogboontjes vanaf. 

Maar als je de ruimte hebt, zet dan volgend jaar zeker een bedje droogbonen. Het is geloof ik het voedzaamste eten op aarde. Bijna alles wat de mens nodig heeft zit in dat onooglijke kleine boontje!! 

Dat trouwens al verdubbelt in grootte na het weken, en bij het koken zwelt het nog meer op! Dus vergis je niet in de hoeveelheid water als je ze gaat maken.


boontje droog en boontje nat


Oja ... enne .... in je buik zetten ze dan nog een derde keer uit. Met veel kabaal vaak! Echt .... lachen met die boontjes!

3 reacties:

@nnemiek zei

haha ja die bonen! ik heb vorige week jouw borlotti bonen in de soep gehad, heeerlijk!! IK had die 5 bonen van jou gezaaid en daar kwam 2ons droogbonen vanaf :) genoeg voor een lekker italiaans soepje.

Clarien zei

Ja die Borlotti's doen het goed hier. Stom genoeg had ik ze zelf niet gezaaid maar volgend jaar zeker!

hobbyloes zei

Wat bijzonder dat je zelf bouillonpoeder hebt gemaakt, leuk dat het goed is gelukt.
Het lijkt me best lekker.
gr. Loes