Klachten.

on dinsdag 16 december 2014




Vandaag werd er gemopperd over de vriezer.

'Bij anderen is de vriezer een feestje waar allemaal lekkere dingen in zitten', zegt een van de kids. 'Als je daar dan de vriezer opendoet zit het vol met patat en bakken ijs en pizza's en soesjes en kroketten. En bij ons ... zitten er peulen met draden in, en zelfgemaakte dingen en tuinbonen en ... ouwe kliekjes!

Tja ... ze heeft gelijk. Onze vriezer is heel praktisch. Echt een vriezer van een zelfvoorziener, die z'n hele tuin erin stopt. Niks geen patat en kroketten. Nee .... onze vriezer is geen feestje! :D 




Ik ben wel nieuwsgierig ... hebben jullie ook een feestvriezer of meer een praktische??

Nou, gelukkig zijn we al een eindje op weg met opeten van de zomervoorraad uit de vriezer, en is er dus plaats voor andere dingen!!




En behalve uit de vriezer en de weckpotten eten we nog elke dag van de tuin. Vandaag was ik daar weer es het zoveelste bedje aan het omspitten. Maar er is een probleem. Ik heb geen rijpe compost meer, alleen maar hele jonge. Dus die moet er nu op. Dat is geen gezicht, van die bulten met blad en takjes en grote stukken onverteerde schapestront.

Nee dat ziet er helemaal niet mooi uit. Een troep is het.





Gelukkig wordt ik opgemonterd door Tomtom, die meteen op de bult aanvalt. Want er zitten goed veel wormen in. Dus .... als hij er tevreden mee is, zal de bodem er ook wel raad mee weten. Al die takjes en blaadjes worden door het bodemleven wel klein gemaakt. Hoop ik.

Uitharken, doorspitten, en de hele troep zit onder de grond! :D  Niks meer van te zien!



Nog even kijken aan de andere kant, het lijkt wel een tropisch eiland daar met die palmkolen! En de rogge groeit mooi door. 





En tot slot .... deze mooie knol vond ik onderweg ergens langs een akker. Kun je zien wat het is? Die gaat natuurlijk ook ergens op de tuin in de grond!




(hahaha Paul zag net die foto en dacht dat het een dooie kip was!!)

 

10 reacties:

cin zei

Ook hier is de vriezer geen feestje, maar bedoeld voor stevig en gezond voedsel. Wat mij betreft mag hij nog voller, maar daarvoor moet de moestuin toch nog wat worden uitgebreid. Als ik me niet vergis ben je precies van plan ook zelfvoorzienend te worden wat suiker betreft of is het een voederbiet ?
Ook hier halverteerde compost op de moestuin, alleen neem ik niet de moeite om het onder te spitten, daarvoor reken ik op de wormen :-) Straks als het lente is dan volstaat het de onverteerde twijgjes wat aan de kant te schuiven en je hebt mooie rulle donkere aarde, klaar om te zaaien. De onkruidzaden raken ook al niet door dat winterdekentje en de zaden die er toch in slagen te ontkiemen die haal je zonder veel moeite weg. Dat het er niet zo netjes bij ligt trek ik me niet aan, als straks weer alles groen is ziet het er des te prachtiger uit. Toch vind ik het moedig van je, al dat spitten. Zelf geloof ik liever dat je dat bovenste laagje aarde zo weinig mogelijk moet verstoren, zodat al die bodembeestjes en schimmels lekker hun goede ding kunnen doen. Scheelt me een pak werk :-)

Clarien zei

Hoi Cin, wat een leuke uitgebreide uitleg, en veel goeie info erbij. Dankjewel weer! Wat dat spitten betreft, ik doe dat vooral omdat ik een nieuwe tuin heb en de lagen nog niet goed gemengd zijn. Als mijn tuin ouder wordt ga ik het spitten langzaamaan verminderen. Hoewel .. ik vind het een leuk werkje!
Ja het is idd een voederbiet. Voor de toekomstige koe! :D En een suikerbiet zoek ik ook nog!

Kees de Boon zei

Die knol is een echte suikerbiet. Heerlijk. Ik raapte ze vroeger wel eens met m'n vader van een verlaten akker. Heerlijk zacht zoet.

madelief zei

Alsof ik in mijn eigen vriezer kijk! Incluis de ijsblokjes gevuld met kruiden:-) Zaterdag was ik er niet en de jongens hebben van elk klein gaatje een feestvriezer gemaakt,overal patat! En soms is dat natuurlijk ook heel lekker.

Jolanda Verburg zei

Hallo Clarien,
Bij ons is de vriezer een combinatie van. Natuurlijk van alles uit de tuin, maar ook ijs en friet en iedere week wel twee broden om misgrijpen te voorkomen. Ik vind een frietje met een kaassouffle op zijn tijd ook niet vies.
Succes met de compost.
Groet, Jolanda

Helena zei

Zelf patat maken van je aardappels en dat invriezen! Iedereen blij ;-)
Er ligt veel vlees in onze (grote)vriezer omdat we 1 keer per jaar een stuk stier kopen en zelf onze kippen slachten en dan invriezen. Verder net als bij jou veel groente, fruit en kruiden, maar er ligt ook altijd wel een pak kroketten en kaassoufle. Alles op z'n tijd.

Clarien zei

Leuk! Ik zie al die vriezers voor me! leuk om daar even een kijkje in te nemen. Dat kippen slachten zou ik ook wel willen leren. doe je dat zelf Helena?

Boerderij Zinin zei

Onze vriezer is een feestje, met allemaal gezonde dingen ;-)

Ik denk dat het een voeder- of suikerbiet is. Ze liggen hier ook op bergen langs onze "oprit" te wachten tot ze naar de fabriek mogen.

Elisa zei

Om eerlijk te zijn, ik heb dit jaar mijn vriezer de deur uit gedaan :) (http://www.kostelijkleven.com/2014/07/mijn-vriezer-uitzetten.html)

Nu heb ik nog zo'n heel klein vakje boven mijn koelkast, hier doe ik graag brood in. Omdat ik niet tegen de honger van F op kan :)

En eerlijk gezegt ik mis geen vriezer, en die pataten enz. Wij hebben geen frituur, dus dat eten we ook ni :)

Clarien zei

En wat een goed stuk heb je geschreven over dingen afmaken!