Huishoudelijk

on maandag 1 december 2014



Ja het is natuurlijk niet alleen maar boeren, wat we hier doen. Poetsen hoort er ook bij. Ik doe dat één keer per week, op maandag. Dat is goed genoeg, nu hier geen kleintjes meer door het huis struinen met hondepoep-schoenen, en tonnen vol legoblokjes, en verf en klei en omvallende bekers melk.

Snotneus per ongeluk aan de bank afvegen, per ongeluk een gaatje in het tafelkleed knippen, per ongeluk met de balpen op de gordijnen tekenen of per ongeluk je zusje van de trap duwen. Ja ... die per-ongelukjes mis ik niet!! Kleine kinderen hier in huis wel, soms, maar wie weet over een paar jaartjes weer!

Maar goed nu ze groot zijn, en 's weekends (soms) komen, is het op maandag ook weer een kleine veldslag hier. En dus even in de 6e versnelling erdoorheen!


natte lakens over deuren




Niet echt moestuinachtig, maar het geeft hier es een beetje kleur en fleur! Dat mag wel een keertje, met al die sombere tuinfotoos!

Het trekt mij ook, al die kleurtjes! Ik wilde na het poetsen eigenlijk wel graag even met de knutselprojectjes verder. Drie spreien, waarvan er twee af zijn. En een stapel leuke lapjes die heel hard roepen .... KNIP MIJ!!!





Maar eerst toch maar even die tuin. Want dat wortelveldje wil ik graag afhebben. Omdat ik daar nog een groenbemester wil zaaien, en dat is nu eigenlijk al erg laat.

De volgorde is ... bemesten (of een laag compost dat kan ook), spitten, zaaien.




Die wortelgewassen waren zó lang te oogsten, dat ging maar door! Maar goed, de laatste bieten en wortels en pastinaken zijn er nu allemaal uit, dus het wordt gespit. En dan maak ik meteen van twee brede bedden drie smallere.

Alléén het rijtje witlof mag nog een weekje of twee blijven staan!




Zodra ik aan het spitten ga heb ik gezelschap.

'Waar blééf je nou?' vraagt Tomtom. Ik leg uit van het poetsen enzo, maar hij haalt z'n vleugels op.
'Schiet nou maar op met graven. Ik heb trek!'





Nou. Klaar!

En nu ... erg laat maar hopelijk nog niet té laat, de rogge erop zaaien. Maar dan is de rogge weer op! Sjonge jonge dat gaat weer lekker! Oja het is maandag natuurlijk! :D

Ik heb net genoeg zaad voor één bed. Dat krijgt ook meteen een sproei water, want het blijft droog de komende dagen. Zo hoop ik de rogge over te halen om toch te gaan kiemen, ondanks de kou!



De rest van de rogge vanavond even kopen. Niet vergeten!

Kijk zo ziet het ex-wortelvak er nu uit. Maar nu wordt het dus het aardappelvak. In het voorjaar komen hier de piepers! En zie je dat rijtje eigenwijze witlofjes? Dat vind ik nou heel grappig. Maar dat is denk ik tuinmanhumor.


wij staan hier nog steeds!!

Nou nog iets creatiefs verzinnen met rode snijbiet, aardappels en de allerlaatste courgette!






Daar moet je iets bijzonders van maken, van zo'n wondertje. Courgette pannenkoekjes ofzo.

Courgette in december! Dat kan dus! Volgend jaar een heel krat courgettes in de olie!

4 reacties:

Spaarmoeder! zei

Leuk, al die voorbereidingen. Hier doe ik om de dag de boel. Ik heb altijd het idee dat er nog wel wat gedaan kan worden.

@nnemiek zei

Zo grappig dat vogeltje dat je overal volgt!

Elisa zei

wij doen het huishouden altijd op woensdag, en meneer stofzuigt op zaterdag :)

grandma zei

Hier wordt het huishouden gedaan op de dagen dat ik vrij ben :0 Vanavond aten we courgette koekjes. De courgettes bewaar ik in een kratje met stro in de kelder samen met een aantal pompoenen. Vorige week heb ik eentje weggegooid, de anderen zagen/zien er nog prima uit !