Duwtje in de rug.

on donderdag 18 december 2014




Anderhalf jaar geleden, toen ik hier op dit terrein voor het eerst rondliep, was het nog erg Woest en Ledig. De grond was eerder steen dan zand. Het was zelfs zó schraal, dat de hovenier die de grond kwam egaliseren zei, 'Dat gaat je nooit lukken om hier groente uit die kale zandbodem te halen.'  Slik.

Gelukkig vond ik toen deze stok.




En die stok ... deed me ergens aan denken. Namelijk aan de 'Circle of Life'. En dat gaf mij toen moed, een stevig duwtje in de rug zeg maar! Want ik realiseerde me, dat ik die hele enorme tuin ook helemaal niet ´gezond´ en ´vruchtbaar´ hoefde te maken, in m'n uppie. Welnee, ik hoefde hem alleen maar 'op te starten'.

De boel wakker maken.




En dan zou de natuur zelf die bodem wel weer in orde maken. Dat is namelijk de 'Circle of Life', dat de natuur zichzelf steeds vernieuwt en verjongt en in balans brengt.  Wij denken misschien dat we heel wat moeten doen, maar het leeuwendeel gebeurt gewoon vanzelf!!

Wij, tuinders, moeten alleen maar de voorwaarde scheppen. We moeten de natuur even een duwtje in de rug geven. Net als een klein beetje oude compost bijvoorbeeld een nieuwe composthoop kan opstarten.


mijn goeie ouwe stok!

Duwtje in de rug. In het geval van mijn tuin .... het bouwpuin weghalen bijvoorbeeld! Al het plastic eruithalen. Compost op de aarde brengen. Misschien wat mest. Een beetje snoeien voor meer zonlicht. De bodem wat luchtiger maken als die verdicht is. Dat soort dingen. En dan .... zaaien, en wieden.

En de natuur neemt het dan over. Prachtig om te zien! Er komen zomaar gezonde planten, allerlei dieren, kleuren, levendigheid, diversiteit.










En die stok heb ik nog steeds.

Ik zal laten zien waarom die stok mij deed denken aan de 'Circle of Life'. Kijk hier, in dit filmpje, bij 1 minuut 58, daar zie je mijn stok!! .... het is de stok van de wijze aap Rafiki! :D:D

(prachtig filmpje, volledig scherm aanzetten!!)






Dankjewel hoor Rafiki dat je die stok hier per ongeluk op mijn tuin had laten liggen!!

En als je nou niet zo´n stok hebt, om je een duwtje in de rug te geven om met een moestuintje te beginnen, dan is er misschien wel iets anders. Een handige partner ofzo, of een leuk blog, voor inspiratie. Dat heeft voor mij ooit de doorslag gegeven, het boeren-blog van iemand anders. Of misschien samen met de buurvrouw. Ik zou zeggen ... zoek ook een stok! ;) en gebruik de winter om een plannetje te maken!

Als je al wel een moestuin hebt, hoe staat het met je teeltplannen? Catalogi al besteld? Ik moet nog beginnen!

8 reacties:

madelief zei

het boekwerk van de bolster is al weer binnen......

Elisa zei

Prachtig he wat moeder manier kan doen met een beetje hulp om er aan te beginnen :)

@nnemiek zei

Mijn plan is klaar! hoe staat het met je gember, hier inmiddels 1 spriet van ruin 1 meter hoog :)

Nicole zei

Wat is dit leuk geschreven zeg! Geweldig.

Clarien zei

Leuk dat jullie al begonnen zijn! Ik ga er volgende week mee aan de gang, een klein beginnetje heb ik al, met die vijf gezinnen.
Dankjewel Nicole!
Annemiek bij mij is er niks want ik had hem buiten laten staan .. stom!

cin zei

Ik blijf het een knappe prestatie vinden op best wel korte tijd. Iets om trots op te zijn !! Je hebt de natuur toch een serieuze duw moeten geven om tot dit resultaat te komen. Een echt teeltplan is er bij mij ook nog niet, maar wel een hoop ideëen, veel te veel eigenlijk. Het komt er nu op aan om te filteren zodat het een beetje haalbaar blijft. Iets voor de komende
vrije avonden. Met een beetje geluk blijft het droog op mijn vrije dagen, want die heb ik hard nodig voor het aanleggen van nieuwe bedden en er moet ook nog het één en ander gesnoeid worden. Dat is het duwtje die ik nodig heb. :-)

grandma zei

Wat een heerlijk blogje en wat heb je veeel bereikt dit jaar. petje af !

Mijke zei

Ik begrijp je helemaal, met dat duwtje in de rug dat ieder mens nodig heeft! Mijn stok is eigenlijk jouw blog: ik kijk elke avond of er weer een nieuw berichtje staat, en de enthousiaste manier waarop je over je tuin schrijft, dingen uitlegt, en gelukkig ook laat zien wat er fout gaat om vervolgens met frisse moed te verzinnen hoe het anders kan (ipv bij de pakken neer te zitten) geeft mij telkens weer zin om ook met mijn tuin aan de slag te gaan! Dankjewel daarvoor!