Derde kerstdag

on zaterdag 27 december 2014



Kerst is voorbij. 

Een koelkast vol kliekjes, en een enorme vaat. We hangen wat rond in huis vandaag, eten het laatste pakje croissants op, en bergen de kerstborden weer op in de kast.







De dagen zijn ook zo kort, voor je het weet is het alweer donker.

Op de valreep, in de schemering, loop ik nog even naar de tuin. Het wordt erg koud vannacht, dus maar even kijken wat er mee naar huis moet. De witlofpennen liggen nog open en bloot op het land. Ik snij ze af vlak boven het groeipunt (zo'n twee cm boven de wortelhals) en ze gaan in de kruiwagen.

Ook een paar rode kolen gaan mee. Rode kool kan best tegen wat vorst, maar deze waren al afgesneden en dan kunnen ze beter de schuur in. Ook de laatste aardappelen, die mogen niet bevriezen, die gaan ook mee.







Echt een winterse kruiwagen is het. 

Nog even rondkijken. Ik heb de tuin nog niet onder de sneeuw gezien. Vorig jaar was er geen sneeuw. Nou er mag van mij best wat meer vallen. Als je ook een pak sneeuw op je tuin hebt spit dat gerust onder. Sneeuw is 'armeluismest' .... heel goed voor de grond!







Na al die kerst-liflafjes, eten we vandaag weer van van het land. Voor lunch weer een pompoensoepje en nog wat pompoenbrood, en vanavond geroosterde aardappels, witlof, en geroosterde pompoen. Oja en nog wat draadjesvlees van oma, uit de vriezer. Hollandser kan niet!

Ik denk dat we wel oranje neuzen zullen krijgen van al die pompoenen. Helemaal niet erg want dat is allemaal caroteen, en dat is goed voor je! Hebben jullie ook nog pompoenen liggen? Is er nog iets origineels mee te verzinnen?

Nou wij gaan weer hangen vanavond!


1 reacties:

cin zei

Hier valt er buiten wat veldsla niet veel meer uit de moestuin te halen, ik had ze beter nog snel geoogst want er ligt ondertussen een pak sneeuw en het gaat vannacht stevig vriezen. Maar wat zie ik : ook jij hebt bloemkolen op stokjes. Ik was in de veronderstelling dat die laag bij de grond moesten groeien en vroeg me af of ik iets fout deed. Mijn jongens vonden het best grappig en vergeleken ze met middeleeuwse moordwapens. Gevaarlijk hoor een moestuinierende moeder !!!!
Alvast een fantastisch 2015 gewenst vanuit een ondergesneeuwd stukje België.