De eerste witlof.

on maandag 22 december 2014

Kerstvakantie. Er wordt volop uitgeslapen hier. Ontbijten om 12.00. Nou komt mij wel goed uit. Kan ik even doorjassen door het huis heen en dan gezellig met de meiden koffiedrinken.




Want als de meiden en vriendinnen allemaal thuis zijn dan gooi ik al m´n lijstjes even aan de kant. Tijd voor andere leuke dingen!

Vanavond wilde Anke wel koken, en een ovenschotel maken met mijn zelfgekweekte witlof. Nou ... we gaan maar es kijken of er al wat gegroeid is in die potten!






Ja hoor! Daar is leven in de brouwerij! Maarre wel een beetje anders dan zoals je ze uit de winkel kent. Het zijn hele artistieke witloffen! :D:D  Geen twéé zijn er hetzelfde!




Ze zijn beeldschoon. Sommige hebben allemaal kleintjes naast zich staan. En mooi wit zijn ze ook, ondanks dat de hele boel een keer gevallen is toen Paul zijn fiets pakte. 

Maar éigenlijk .... had het nog wel wat langer moeten staan. Maar soit we besluiten ze toch maar te oogsten. Ik moet wel een paar dingen onthouden ... volgende keer véél meer witlofpennen, en dan veel dichter bij elkaar. Want dan krijgen ze ´warmte´ van elkaar, en zullen betere kroppen maken. Ook het veld waar ze buiten staan mag iets meer bemest. Want dikkere wortelpennen geeft dikkere kroppen. En als laatste ....



.... wil ik ze de volgende keer ook warmer zetten. Kijken of dat dikkere kroppen geeft.

Het is nu nog een beetje schameltjes ... maar geeft niks. Dit is een moeilijke groente, en volgend jaar zal vast beter gaan! Ik had voor de zekerheid ook wat kropjes gekocht in de winkel. Nou je ziet het verschil wel ...



Van de witlofschotel moest ik héél snel een fotootje maken want hij was zo leeg.




En .... onder het eten kwam ook een pakketje uit Israel! Het waren de strips van de tomatenkas, die ontbraken. Nou daar begrijp ik niet veel van. Je bestelt een kas in Nederland, via internet, en je krijgt een stevig ingepakt pakketje met extra onderdelen van de andere kant van de wereld.

Wel zés lagen verpakkingsmateriaal, het vleesmes kwam eraan te pas.





Maar goed, linksom of rechtsom, ik ben blij dat ze er zijn. Kan er eindelijk een dak op die kas!!


'Never look back, 
   unless you are going that way.'

6 reacties:

Henriette zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Henriette zei

Er ging iets mis, dus opnieuw. Wat leuk dat de witlof zo goed gelukt is , ik hoor ook van ervaren tuinders dat het een lastige groenten is .

Anoniem zei

Hallo,

wat ik geleerd heb over de witlof is dat hoe dikker de pen, hoe dikker het witlofstruikje.
Volgens mij moet je de witlofplantjes dunnen net zoals de wortels en de bieten, krijg je zo dus ook dikkere pennen.
groeten Flora

Clarien zei

Flora, goeie tip. Goed dunnen. Met ´dichter op elkaar´ bedoelde ik dat ze in de pot dichter op elkaar moeten. Buiten zal ik ze volgend jaar meer dunnen, dat was dit jaar niet zo grondig gebeurd.

madelief zei

Toch prachtig die zelf geteelde witlof! En ook jaloers op de gezelligheid met al die meiden, geniet er van :-)

Elisa zei

Toch super, zelfgemaakte witlof!!!