Botox appeltjes, bouillonblokjes maken, en lasagna.

on maandag 8 december 2014

WAT is er met die arme appels gebeurd???? Botox overload??




.... stókoude vrouwtjes lijken het wel ... die appels die al vijf maanden onder de trap liggen te drogen! Het was het zóveelste experimentje, ik wilde zien hoe lang appels bewaard kunnen worden als je ze droogt. Een deel van de appels is gewoon verrot, die zijn allang weggegooid. Maar een ander deel droogde dus gewoon in, met van die mooie rimpels.

Net als bij mensen, maar dan wat sneller!




Nou, smaakt dat nog een beetje? Eén appel gaat in mijn havermout. Prima! Lekker zoet.




Maar een appeltaart ... zou dat lukken? Of smaakt dat naar gistende ouwe appels?






Dat schillen is een heel gewurm. Maar het gaat. Dan de taart. Ik vind hem heeeeerlijk, maar ja ik lust alles. Wachten maar op de rest van de familie, dat zijn de meer kritische eters. Marlieke vindt het een beetje naar citrus smaken, en wel wat minder lekker dan met verse appels. Paul heeft nog niet gehad.

Voorlopige conclusie ... appeltaart maken gaat best met gedroogde appels, maar misschien moet ik op zoek naar een echte 'bewaarappel'-boom. En ik denk dat bewaren in een kelder ook slimmer is dan onder de trap. Maar ja die hebben we dus niet.

Nóg een testje .... kijken of het weer knapperige frisse appels worden??? (grapje hoor!!)




Helaas werkt dit net zo min als Botox!!

Op de tuin .... 11 dode bijtjes vandaag. En dit keer ook bij de andere kasten. Tja ... het is ook bar koud geweest. Arme harde werkstertjes ... bruut afgedankt. Wegwezen jullie!!




Er is weer aardig gegeten van de tuinbonen, hoewel ik het idee heb dat de konijnen er niet veel aan vinden, maar gewoon niet zoveel keuze meer hebben. Het zijn van die 'nou ja het moet maar' hapjes.




Nou gaat het mij in dit stadium vooral om de ondergrondse groei van de tuinboon, het ontwikkelen van sterke wortels. Dus ik heb ook zoiets van 'nou ja toe dan maar' konijnen.

In de kas maar weer wat zaaien. Spinazie en raapstelen. Kijken wat het wordt. Het is daar meestal nét een beetje warmer dan buiten, dus kans dat we nog wat wintergroen krijgen. En het regent toch ... dus wel leuk zo'n werkje in de kas.




Ja en al dat gebladerte, dat met de vorst slap was gaan hangen?? Nou het is allemaal weer mooi opgeveerd. Alsof er niks aan de hand is staan de groenlofjes weer rechtop, en vrolijk met elkaar te babbelen.

De snijbiet ziet er mooi fris uit, en er gaan twee bossen mee naar huis voor in het eten, een bos wit en een bos rood. Ook gaan de laatste kruiden mee, en wat wortels en prei. Om bouillon te maken!



Ik laat dat eerst even zien met die bouillon. Al heel lang geleden las ik dat es op een blog. Dat blog bestaat allang niet meer, en daarom doe ik het nu zo'n beetje uit m'n hoofd. (Dat is om me alvast in te dekken als het niks wordt met die bouillon! :D:D) Maar er staan vast wel vele andere bouillon recepten op het internet, mocht je een wat nauwkeuriger methode willen dan die van mij.

Ik ga uit van wat ik op de tuin en in de voorraad heb, en geschikt is voor bouillonpoeder, en op de tweede foto zie je wat ik verder nog heb gebruikt.


bieslook, dille, wortels, prei, rucola, uien, knoflook, peper, gedroogd maggiblad

bleekselder, nootmuskaat, peper, komijn, gember, zout

Ik heb de hele bubs groenten en kruiden (gewassen uiteraard) in de keukenmachine gedaan, ongeveer de helft van het gewicht aan zout erbij, en een flinke schuif van de specerijen.

Dan krijg je een dikke groene brij, die zo pittig is dat de tranen me in de ogen sprongen toen ik het op een vel bakpapier uitsmeerde. Het zit nu in de oven. Daar laat ik het zo'n vijf uur in drogen, en dan kijken of het tot poeder te brokkelen is, of misschien kan ik er blokjes van snijden. Vervolg komt morgen!



drogen in de oven, als je geen droogapparaat hebt, uurtje of vijf op 80 graden

Ja en dan die snijbiet. Daar wilde ik een quiche mee maken maar het werd uiteindelijk op verzoek een snijbiet-lasagna! Ja zo kun je die ontoegankelijke wintergroenten heel toegankelijk maken!! :D






Belangrijk met lasagna vind ik altijd dat er goed veel vocht in de beide sauzen zit. Dus behalve een flinke lading bladgroente gaat er bij de saus ook nog een grote pot tomatensaus uit de voorraad. En ook de roux .. maak een flinke portie, en niet te dik. Want de lasagnavellen nemen veel vocht op!

In het kort: maak de basissaus, snipper in hete olie wat ui, knoflook, dan twee bossen snijbiet en bosje rucola gesnipperd toevoegen, een pot (zelfgemaakte) tomatensaus, half potje tomatenpuree en peper zout en kruiden.

Maak een roux van 75 gram boter, verhitten, 75 gram bloem erbij, roeren en beetje bij beetje een halve liter melk erbij tot een stevige saus. In een ingevette ovenschaal lasagna bladen, laag rode saus, laag roux, herhalen 3x en eindigen met dikke laag witte saus en geraspte kaas. Half uur op 200 graden bakken.

Voor nog een lasagna recept kijk hier






En dat was weer ... het recept van de week. 

Week 50 al! Het wordt hoog tijd dat ik de recepten pagina van dit blog es ga bijwerken want daar lopen we dus 13 weken achter!  *o*


4 reacties:

Tante Titi zei

Ik maak tegenwoordig zelf boullionpasta. Gewoon te bewaren in schone potjes. Dat werk ook erg goed

Madelief Weideveld zei

Hé hoi!
Zijn het niet de darren die uit de bijenkast gemikt worden? Zij hebben geen functie en moeten voor de winter dus vertrekken. Ik dacht dat dat in augustus/ september was.....dat zou wel laat zijn dan nu. Dag, Madelief

Elisa zei

wat super leuk al die testen :D heerlijk he zo alles een beetje proberen!

Clarien zei

Ja Elisa dit jaar is voor mij een en al experimenteren omdat ik pas sinds één jaar de tuin heb. Dus is alles nieuw. Vandaag wil ik mijn eigen gekweekte droogbonen gaan uitproberen. Maar dat laat ik wel zien. Het is inderdaad heel leuk om te doen allemaal, hoewel er ook regelmatig dingen mislukken!

Madelief dat zou ook kunnen. Maar volgens Teunie (die zelf imkert) zijn het de zomerwerksters, die veel korter leven dan de winterwerksters en na de zomer dus dood gaan.

Bouillonpasta? Heb je daar iets over op je blog Tante Titi?