Bezoek!

on maandag 29 december 2014



Da´s even schrikken he? :D:D

Danielle (links) heeft een hartstikke leuk bedrijf opgericht. Het heet Knoest. Alleen die naam is al leuk!! Ze houdt zich bezig met begeleiden van kinderen met een psycho-sociale beperking.




Nou en daarom was ze vandaag op Moeskers Moestuin. Eén van de dingen die zij met kinderen wil gaan doen is tuinieren. En nu kwam ze polsen of ik wil meedenken over een moestuin voor die kids. Natúúrlijk!! Prachtig om kinderen te laten tuinieren. En hekken bouwen natuurlijk en spitten en paadjes trappen, en ook dat hele fijne ieniemienie werk van dat zaaien. Daar zijn kinderhandjes heel geschikt voor! Ook die van stoere jongens.

Het ging regenen, dus we gingen maar even in de kas zitten. En anderhalf uur later zaten we daar nog steeds, met zere billen van het harde bankje, en met een hoofd vol leuke ideeen!




Was gezellig en inspirerend Danielle! Ik hoop van harte dat ik iets voor Knoest kan doen. En ik kan daar zelf uiteraard ook weer mega veel leren!!

Vandaag ging ik verder waar ik gister gebleven was, met het transport van de compost uit mijn achtertuin, naar de grote tuin.




In de achtertuin hebben we de luxe van een compost-overschot, omdat elk kruimeltje organische stof gecomposteerd wordt. En dat is nogal wat in een gemiddeld gezin. De groene container is bij ons dus brandschoon en helemaal leeg. Zit nooit wat in.

O ik wil daar nog een keer een uitgebreid pleidooi voor houden. GOOI TOCH NIET AL DAT MOOIE SPUL IN DIE GROENE CONTAINER!!! Bewaar, bewaar!! Een hoek in je tuin, gewoon alles netjes op een hoop, en maak daarmee van je tuin een vruchtbare oase!! (Kom ik op terug!!)

Loodzwaar was die bakfiets natuurlijk, en de banden een beetje lek. Tja ... maar goed dat ik altijd kan rekenen op mijn vaste hulpje ...






..... die met wormpjes pikken de bak aanzienlijk lichter maakte!! Wat moest ik toch zonder Poetin Tomtom!

Hieronder zie je de plek waar de compost naar toe gaat. Het wortelvak voor komend jaar, waar een mooi laagje compost op gaat. Daarna ga ik dat doorspitten, en zo fijn mogelijk maken zodat je een beetje rechte wortels krijgt.




Wat er nog staat aan groente, vooral kolen, gaat eruit. De broccoli planten hebben enorme stammen gekregen het lijken wel struiken. Maar de bloem (de kool) is helaas te oud die is niet meer te eten.



Geen wonder dat broccoli zo gezond is, door die dikke stam kunnen zoveel mineralen worden opgezogen, en die gaan allemaal in het kooltje zitten. Dat eten wij op. Superfood! Maar goed het gaat er allemaal af. Een deel op de compost en een deel mee naar huis.

En dan krijg ik weer bezoek. Iris komt ook nog langs. Ze kan nog net even helpen met het scheppen! Iris ook enorm bedankt! Het is zo gezellig met iemand erbij.




Met een bakfiets vol palmkool gaat het weer op huis aan. Palmkool, palmkool, palmkool, wat kun je daar eigenlijk mee? Palmkoolbrood? Palmkoolkoekjes? Palmkoolsmoothie?

Morgen maar wat experimenteren!



5 reacties:

Spaarmoeder! zei

Oooh ben jaloers op je palmkool. Het is zo heerlijk! En het kan overal doorheen. Zo hup een handje bij de soep in, door de pastasaus. Maar ook heerlijk als stamppot of gevulde rolletjes cavolo nero. Leuk allemaal weer ook al die plaatjes! Succes met knoest!

Margriet zei

Wat ben je ook een positief, inspirerend mens....

Anoniem zei

In het boek "de moestuin van Mme Zsazsa van Dorien Knockaert en Kim Leysen staat het recept " palmkoolsalade". Lijkt me echt iets voor jou. Behalve palmkool, en een dressing zitten er o.a. gebakken dobbelsteentjes brood in. Mag het niet zomaar kopiëren. Wellicht ken je iemand, die het boek heeft.
Geniet elke dag van je verhalen en doe er m'n voordeel mee voor m'n postzegelmoestuintje van 8 vierkante meter.
De beste wensen voor 2015.
Groet Mieke R

Mijke zei

Palmkool, hebben wij dit jaar ook voor het eerst. Zo'n makkelijke groente! Het smaakt en gedraagt zich exact als boerenkool, wij proeven eerlijk gezegd geen verschil. En dus gebruiken we het ook maar gewoon als boerenkool. Maar het is wel veeeeeel makkelijker schoon te maken en te snijden! Omdat het niet zo krullerig is! En in principe kun je zo'n palmkool tot het voorjaar laten staan om er van te oogsten. Nou, wat wil een mens nog meer?

Clarien zei

Fijn weer al deze tips! Ik heb nu dankzij jullie een heel lijstje van palmkoolrecepten en ga ze allemaal uitproberen de komende weken, met afwisselend palm en boerenkool want van beide staat nogal wat op het land. En leuk ook die complimentjes! :)