Winter groenten

on dinsdag 7 oktober 2014


Bij Land en Boschzigt zijn ze allang geoogst, de droogbonen. Ze hangen in de kas te wachten tot iemand ze es een keer gaat pellen. Hier is al iemand bezig geweest, een paar potten zijn al gevuld.

Op Moeskers Moestuin staan de droogbonen nog allemaal op het land. Het gaat op mijn nieuwe grond allemaal wat langzamer. Maar ik kan me al enorm verheugen op die gekleurde bonen oogsten en pellen, en dan bewaren in potten. Droogbonen is hier thuis favoriet eten!

Mocht je in de buurt van s Graveland wonen, kom dan zéker bij Land en Boschzigt pompoenen kopen! We verdrinken erin!!







En er komen er nog steeds meer van het land!! Help waar moeten we ze laten??



Gelukkig worden ze goed verkocht! Ze zijn ook zo mooi. En zo veelzijdig! Vooral de groene zijn heel lekker, maar die zijn helaas ook wat minder lang houdbaar. De oranje pompoenen zijn heel sterk, die kun je maandenlang bewaren. Staat ook leuk in de vensterbank!

Vandaag heb ik de eerste schorseneren geoogst. Die worden ook wel 'armeluis asperges' genoemd. Ze smaken een tikkie als asperges, maar dan wat 'steviger'. En je moet ze ook schillen. Het is een klus om ze uit de grond te halen ...




Een diepe geul graven aan weerszijden van de penwortel, en dan heel voorzichtig trekken, want hij breekt makkelijk.




Het eerste kistje is van het land. We oogsten nu nog niet zoveel, het is een typische winter groente, en die worden met dit mooie weer nog niet heel veel verkocht. Op mijn eigen tuin laat ik ze ook nog lekker in de grond zitten. Meer iets voor een stoofschoteltje of soepje als het dik vriest!

Ik ben vanmiddag op MM weer aan het zaaien gegaan. In de kas. Spinazie, raapsteel en rucola. 




Gewoon maar weer proberen!

Als ik met wat groente thuis kom, en dat aan het schoonmaken ben, heb ik ineens gezelschap in de keuken. Hij is de verkeerde kant op gelopen!


huh?

9 reacties:

Maarten Vosselman zei

Hoi Clarien,

Prachtige foto's, met name die van de pompoenen! Zijn er inderdaad een hoop. Ik dacht ook een pompoen ras van De Bolster te herkennen :-). Hoop voor je dat ze allemaal op komen idd! Gelukkig kunnen ze nog een tijdje bewaard worden toch? Bij ons zijn ook alle pompoenen van het land en gaan de bewaring in... Veel succes nog!

Clarien zei

Dankjewel Maarten! Ja wij kadden de gewone oranje, de muskaat en de butternut. En grappig genoeg zie je ook dat sommige spontaan zijn gekruist, bijvoorbeeld de oranje die dan ineens strepen heeft. En dit was nog maar een deel, de grote kas zit ook stampvol pompoenen!

madelief zei

prachtige foto van die pompoenen in de kas! Heb er zelf ook genoeg maar wordt er toch hebberig van ;-) Schorseneren kan ik mij ook erg op verheugen, jammer genoeg willen ze niet goed op kleigrond. gr madelief

Henriette zei

Wat schitterend al die pompoenen. Mijn vader deed vroeger als de droogbonen goed gedroogd waren ze in een jute zak en legde die op de grond en sloeg daar met een stok op , Op die manier kwamen ze makkelijk uit de schillen.

Flora zei

Ik ben benieuwd naar jou droogbonen, je had toch ook kidneyboontjes gedaan? Ik heb dit jaar voor de tweede keer wat droogbonen gekweekt, erg leuk om je eigen pot bonen te hebben. Wij deden ze in een stoffen tas en inderdaad dorsen, ging prima. gr. Flora

Clarien zei

O wat een leuke tip! Dat ga ik dus ook doen, in een zak en dan slaan! Maar voorlopig zijn ze nog niet zover, de bonen. a Flora ik had ook kidneybonen, die niet zo goed opkwamen, niet het goeie klimaat denk ik. Maar degenen die wel opgekomen zijn, daar ga ik verder mee kweken. Want ik wil wel graag kidneybonen op de tuin. En verder heb ik vooral gewone bruine en witte bonen. Gewone Hollandse.

Véronique zei

Hallo,Clarien,ikwil het plaatje waar schorseneren op staat wat beter bekijken,is dat lei?en waarop is dat gefixeerd? MN man wil graag naamplaatjes maken van leien,maar weet nog niet goed hoe die te bevestigen.

Clarien zei

Het zijn van die krijtbordjes met krijtstift erop geschreven, dat blijft ook in de regen zitten. Ik zal Sijmen wel even vragen wat het precies is.

Elisa zei

Wouw wat schitterend al die pompoenen :) Prachtig!