Tweede keer gaat beter.

on zaterdag 11 oktober 2014

Donderdag kwam ze terug uit Rome ... vrijdag bijna de hele dag opgepast, op twee kleintjes ... en vandaag met de trein naar Groningen. Logeren bij de studerende zussen! Altijd bezig, van wie heeft ze dat toch?? ;)





weer es een wegrijdende trein uitzwaaien ...

.... maar ik bleef niet met lege handen achter hoor ...  waslijnen zaten weer gezellig vol met die Rome was! Tja, en die zaag, die lag daar ook nog.




Toen ik de was aan het ophangen was, en naar mijn éérste houtbak keek, vond ik hem toch te klein. Het pleintje waar hij staat is best groot. Daar kan een véél grotere bak.

Ja .... en die zaag lag daar maar te liggen ..... timmeren is verslavend ... als je eenmaal begint wil je steeds meer dingen maken. Desnoods verzin je dingen!! Dus .... ik heb nog een tweede bak gemaakt! Een grotere, ook dieper, en ook een stuk lager. Zodat je er ook dingen bovenop kunt zetten.





Het mooie van zo´n tweede keer is dat je de fouten van de eerste keer achterwege laat en weer nieuwe maakt natuurlijk :D  Dus de zijkanten zijn nu mooi recht. De verbindingsstukken passen precies. En ook heb ik bij de onderste plank aan de achterkant een opening gehouden boven de grond, zodat er ventilatie door kan voor het hout. Want dat moet zo droog mogelijk blijven.







Deze schroeven zijn super! Dat rode gedeelte, daar zit een soort gel op waardoor de schroef makkelijker in het hout draait. Ook komt er dan een lijm vrij waardoor de schroef goed blijft zitten.





Omdat de bak vrij breed is, zijn hier in het midden nog twee extra verstevigingen gemaakt. Nu staat hij helemaal stevig.




Een op maat gemaakte houtbak. Paul dacht, eerlijk waar, dat ik hem gekocht had!! Nou ja van een afstandje dan he?

De bovenkant is recht. Dat heeft als nadeel dat het water er niet makkelijk afloopt. Maar voordeel dat je daar nog bergruimte hebt. Ik heb de planken zo dicht mogelijk tegen elkaar gezet en hoop maar dat hij niet teveel zal lekken. Ook kun je nog blokjes onder de achterkant schuiven waardoor hij een beetje scheef komt te staan.

Op MM wat hout gehaald. En weg is m'n bankje .... 





En de éérste houtbak, van donderdag, staat nu hier. Gezellig naast z'n grote broer. Samen kunnen ze heel wat hout verstouwen.




Als je hout opstapelt, hou dan rekening met wat ventilatie. Ik leg meestal wat stenen of planken neer op de grond, zodat er lucht onderdoor kan stromen. En het hout ook niet helemaal strak tegen de muur aanleggen, maar een beetje ruimte erachter.

Nou ja als je droog hout koopt steekt het niet zo nauw misschien, maar dit hout was vrij vochtig.




En dan nóg een tweede keer. Namelijk zuurdesembrood bakken. Dat gaat de tweede keer ook een stuk beter dan een eerste keer. Omdat je ervaring hebt uiteraard, maar vooral omdat je starter het beter doet. Bakken met een nieuwe zuurdesemstarter is best moeilijk, maar een tweede brood is (bijna) een makkie!

Nou moet ik wel zeggen, dat ik de tweede rijs bij dit brood in een vergiet heb gedaan, met daarin een theedoek moet wat bloem, en daarin het deeg. Door de gaatjes in het vergiet kan de lucht er goed bij. Ook weer een kwestie van ventilatie dus!





Omdat wij niet zoveel brood eten, heb ik de starter in een potje in de koelkast gezet. Het stopt nu met gisten. Zo'n twee dagen voor ik wéér een brood bak gaat het eruit en dan weer even een dag voeden. Dan komt hij weer tot leven! Zo kun je jaren en jaren met een starter doen. Er zijn zelfs starters die van oma op moeder op dochter worden doorgegeven.

Zelf heb ik ooit een potje starter in de vriezer gelegd. Wel een jaar. Na dat jaar heb ik hem ontdooid, en húp, daar ging hij meteen weer aan het gisten! Ongelofelijk, zo krachtig als die gisten zijn ... die gewoon in de lucht zitten dus.




Maar toen vond helaas niemand van het gezin zuurdesem erg lekker, en ben ik weer gestopt. Maar nu gaan we ermee door. Want Paul vind het gelukkig ineens ook lekker! En je hebt haast niks nodig, alleen meel, water en een beetje zout. (oja en jam en een dikke klodder boter natuurlijk!! :D:D)

Wat een lang blog weer! Nou, nog twee dingen .... namelijk ..... gezond zagen! En iets creatiefs!!

Gezond zagen doe je met beide handen. Om en om. Hoewel tegelijk kan ook. Het is een van de weinige dingen die je met rechts én met links bijna even makkelijk kan doen. Omdat die zaag een simpele twee-dimensionale beweging maakt, en in een vaste baan in het hout loopt, kun je dat makkelijk met je 'verkeerde' hand doen. Dus, als je veel te zagen hebt, wissel af. Veel beter voor spieren en gewrichten.

Zorg ook dat je bok hoog genoeg is zodat je je rug kan strekken. Dan moet het goed gaan. Nou dat was de juf weer even hoor! 


met links .... pompompompompom


En dan, als laatste, viel mij op hoe mooi dat hout is. Die prachtige tekeningen, en die jaarringen ...

.... en dus daarom, maar even wat plakjes gezaagd.






.... en nu zijn het onderzetters!! Ik ga ook nog kleinere maken voor onder kopjes. Leuk kadootje, setje groot en setje klein.

En nu maar hopen dat de familie en de vrienden dit ook leuk vinden, want ik ben 'zaagverslaafd'!!


4 reacties:

StapStories zei

Wat een enorme productiviteit heb je toch. Petje af.

Elisa zei

Wat een bezigheid heerlijk

Anoniem zei

Je hoeft in ieder geval niet naar de sportschool, groet dirkje

Boerderij Zinin zei

Wat een supergoed idee om van pallets zo'n houthok te maken!!! Wij moeten nu de nieuwe schuur klaar is ook wat verzinnen voor ons kachelhout, nu dus niet meer, bedankt!
En ook superleuk die onderzetters, dat ga ik ook van je "pikken"!