Tao Teh King .... en wormedrolletjes

on maandag 27 oktober 2014






Soms ..... heb je even een duwtje in de rug nodig om aan de dag te beginnen. Of aan de week. Ik wel tenminste.

Daarom heb ik ooit es een doosje gemaakt met allemaal kaartjes met spreuken erop die ik mooi vind of inspirerend. En 's ochtends haal ik daar eentje uit, zonder te kijken, en dat wordt mijn ´duwtje in de rug´. En grappig, het is altijd net die spreuk die je nodig hebt!




Ik heb alles overgeschreven, uit boeken, van blogs, soms gehoord van iemand, sommige komen uit de bijbel, of uit een boekje van Tao Teh King. Een heel enkele heb ik zelf bedacht :)

Ik zal als ik eraan denk die spreuken onderaan mijn blog zetten. Misschien heeft een ander er dan ook wat aan!

Nou, ondanks dat duwtje in mijn rug duurde het puinruimen hier thuis tot dik in de middag. En buiten die zon maar schijnen. Ik wilde zo graag naar buiten, naar de tuin.




Ook al is dat werken aan het pad nou niet echt een lolletje. Ik heb es even in het archief van mijn blog gezocht hoe ik toch ooit zo dom kon doen. Het is alweer een jaar geleden dat we dat puin hier hebben gestort! Een ´recycle paadje´ noemde ik dat toen en vond het wel slim bedacht!





Ja het puin dat we over hadden uit de bakken was op deze manier mooi weggewerkt. Maar een reep worteldoek eronder was veel slimmer geweest .... nou ja weer wat geleerd!

Ik heb het vandaag verder opgeruimd. Woensdag komt Nicolette misschien helpen, en dan gaan we mooi samen aan het zand sjouwen en het pad verbeteren! Hoop niet dat Nic dit leest anders komt ze vast niet!! :D




Het derde stuk van het graanveldje is ingezaaid. Met spelt. Wat een mooi graan is dat! Een hele mooie korrel, wat zachter dan de gewone tarwe en ook iets groter.





Verder, niet vergeten overal zoveel mogelijk zaadjes te oogsten. Nu in oktober staan veel uitgebloeide planten bol van de zaadjes. Alleen helaas bij deze prachtige Vlijtige Lies, die hier nog steeds uitbundig naast de voordeur staat te bloeien, kan ik geen één zaaddoosje vinden. Vreemd!! Zouden ze ze zo kweken?

Of kijk ik niet goed?





Hij heeft nog veel kleine knopjes, waar je de bloempjes al opgerold ziet zitten. Maar geen zaad te zien. Misschien komt het nog?

De geranium, dat is weer een ander verhaal. Daar hoef je niet ingewikkeld te doen met zaad. Die stek je gewoon. Ik wil wel een paar stekken van deze rode, voor binnen op de vensterbank. En dat moet dus binnenkort, vóór de vorst. Net als stekken nemen van de aloe vera die ernaast staat.





Ja zo kun je nu ook even je buitenplanten bij langs gaan om stekken of zaadjes te nemen. Zie je trouwens dat de aloe teveel water heeft gehad? Dat is in de oksel van een blad blijven staan, en daar gaat het nu rotten. Want hij moet niet zo nat.

De zakjes graan die al gezaaid zijn op de tuin gaan mee terug naar huis. Die gaan in de graanmolen, want het meel is op en ik heb weer een zuurdesemstarter die uit het potje staat te springen. Dus: meel malen met het handje. Spelt en tarwe door elkaar. Het meel is wel behoorlijk grof. Zou dat lekker brood worden of breek je daar je kiezen op?





Ik laat het wel weten hoor! Morgen ga ik hier kruidenbroodjes van maken. 

En dan had ik nog iets opmerkelijks op de tuin vanmiddag. Overal lagen van die hoopjes, die eruitzien als drolletjes. Ik had ze nog niet eerder gezien. Zou dat van wormen zijn? En waarom ineens nu en niet al de hele tijd? Weet iemand dat?




Misschien maar even graven en kijken wat voor diertje daaronder zit.


'The brilliant don't deny the dark - but they are the ones who always seek the light in everything.'

1 reacties:

Elisa zei

Zo'n kaarten bakje gebruik ik voor de lekkerste gerechten, mocht ik wat willen dan kan ik hier uit kiezen. Al heeft hij nog wel een make-over nodig. Wil ze indelen op winter/herfst/zomer en lente. Zodat je echt met de natuur mee eet :)