Schijf-van-vijf brood

on dinsdag 21 oktober 2014

Die zuurdesemstarter, die ik een tijd geleden gemaakt had, die stond dus in de koelkast in een jampotje. Te wachten tot ik weer es een brood ging bakken. Afgelopen vrijdag had ik hem eruit gehaald, er wat meel en water bij gedaan en op een warm plekje weg gezet. En er toen eventjes niet meer aan gedacht ...

Nou hij was blij om uit die koude donkere koelkast te zijn, lekker daar boven de verwarming.




Hoplakee daar ging hij. Zó het potje uit!! Een zuurdesem tsunamietje!! :)

Zo'n potje starter vul je aan met gelijke delen water en meel. Ik deed er 300 gram meel en 300 ml water bij. Dan weer een nachtje wegzetten. De volgende ochtend is de pap flink aan het borrelen en bruisen, dan giet je eerst weer een deel in een jampotje, wegzetten in de koelkast. En met de rest ga je aan het experimenteren. 

Bijvoorbeeld ..... 




.... een appeltje, wat kaneel en havervlokken. Eerst voeg je zóveel meel aan het beslag toe dat het een stevig deeg wordt. In mijn geval was dat 250 gram. Voeg nu ook het zout toe. Ik gebruik een halve eetlepel per brood. En dan voeg je haver en kaneel toe, en rasp je het appeltje erboven.

Alles goed mengen. Kneden ging wat lastig, omdat de appel het deeg vrij plakkerig maakt. Wat ik dus gedaan heb is kort gekneed, en toen in een met bloem bestrooide theedoek weggezet, in een vergiet.



En dit heeft de hele dag staan rijzen. Langer dan normaal, omdat het niet gekneed was. Door het in een vergiet te plaatsen krijg je mooi luchtig deeg, met door het hele deeg heen luchtbelletjes.

Na het rijzen gooi je het brood in één keer op het bakrooster ....



En dan bak je het in een gloeiend hete oven in een dik half uur af. Was heerlijk, met die appel-kaneel smaak. Maar helaas heb ik geen foto van het afgebakken brood. Vergeten .. *0* 

Het leuke is als je eenmaal de slag te pakken hebt van dat brood bakken, dat je eindeloos kunt varieren. Want wat dacht je van een peper-brood met geraspte kaas en bieslook? Of met nootjes, zaadjes en stukjes vijg? Kokos en limoen? Of .... een brood met groente ?? Bijvoorbeeld geraspte biet en gehakte walnoten? Lijkt me prachtig, zo'n donkerrood brood.

Ik ga vanaf nu met de broden aan het experimenteren. Doe gerust mee! En als je dan ook nog varieert met de granen, kun je bijna al je schijf-van-vijf ingredienten in die éne boterham stoppen!! 

Tot slot ... iets grappigs. Vorige week had ik die onderzetters gemaakt, uit een boomstammetje gezaagd. En daar zat een scheur in. Nou - ze hebben allemaal een grote mond gekregen!!




Ben benieuwd of ze nog een grotere scheur gaan opentrekken! :D


0 reacties: