Graan zaaien met de hand.

on vrijdag 24 oktober 2014

Dat is ook wat moois. Als je zelf je eigen graan wil zaaien, gewoon met het handje, op je moestuin, dan is stap één, het vinden van informatie, al meteen een hele hoge drempel. Ik kon er niks over vinden. Als iemand een goeie site hierover weet hou ik me aanbevolen!




Hoe zaai je tarwe? Hoeveel korrels? Hoe dicht op elkaar? Hoe diep moeten ze de grond in? Dat soort dingen wilde ik weten. Ik ben maar op zo´n agrarische site gaan zoeken, bedoeld voor boeren met grote akkers. En heb alles gedeeld door een paar duizend. De uitkomst was, dat ik op één vierkante meter zo´n 350 zaadjes moest zaaien. 

Ik ga ook in de bonenbak maar graan zaaien. Graan vormt bij ons een belangrijk onderdeel van het menu, dus daar is die 5 vierkante meter lang niet genoeg voor.

Eerst moesten de bakken worden voorbereid. Onkruid eruit. Een paar bloemkoolplanten moesten verhuizen. 




Dan, dikke laag compost erop, en die compost vervolgens onderwerken. Spitten dus. De grond wordt daar heel luchtig van. Een beetje té luchtig. Dus die moet weer worden aangedrukt en dat deed ik vandaag met een plankje.

Dat was grappig. Het was net een step-les. Je weet wel zo'n aerobic les met een laag bankje, waar je de hele tijd op en af moet stappen. Nou dat deed ik ook, op die plank. Plank op de aarde leggen, linkervoet erop, rechtervoet erop, eraf stappen, verplaatsen, enzovoort. Totdat alle bakken waren aangedrukt.


one two three four five six seven eight, one two three ....


Dus weer een beetje fitness op de tuin. Ja je moet het soms zelf leuk maken, liedje erbij zingen, anders kan het een sneue boel worden zo in je uppie aan het werk, op die kliederige aarde, in de regen

Als de grond is aangedrukt heeft dat behalve het cappilaire effect óók als voordeel dat je een mooi plat zaaibedje hebt gemaakt. Daardoor komen de zaadjes op dezelfde diepte. En dan komt het mooi egaal op, hoop ik tenminste.

Kijk en als je dat dan zo mooi ziet liggen krijg je vanzelf wel zin om hier te gaan zaaien. 




Met de bonenbak erbij heb ik nu ongeveer 13 vierkante meter voor granen. Maar vanochtend had ik alleen maar een zakje tarwe bij me. Die is alvast ingezaaid.

Ik heb lijnen getrokken op 14 centimeter uit elkaar. Volgens de 'boerensite' kun je rijen maken met 12,5 tot 25 centimeter tussenafstand, en die 14 cm kwam mooi uit op dit stuk. Zo kon ik 6 rijen maken.




Ja en hoe ver leg je de zaadjes uit elkaar? Nou daar waren de deskundigen het erg over oneens! De één zei dus 350 zaadjes per vierkante meter, en de ander zei dat de zaadjes 4 cm uit elkaar moesten. Ik heb ze mooi dicht gezaaid. Zo'n twee cm uit elkaar, dus in totaal zo'n 300 zaadjes per vierkante meter. Ze liggen twee cm diep in de grond.

Of dat goed is? Nou in theorie zou het moeten kloppen zo. Maar in praktijk .... dat moeten we dus afwachten. Granen zaaien is een heel vak. Ik dacht dat wel 'even' te doen, maar er komt heel veel bij kijken. En het moet ook nog ge-egd. En ik heb niet eens een eg. Maar daar verzinnen we later wel weer iets op!



Prachtig om zo te oefenen met graan zaaien. Het is wel een monnikenwerk, zo met het handje. Maar stel nou dat het lukt en we hebben hier volgende zomer een miniveldje met tarwe en rogge en haver staan. Dat zou fantastisch zijn! Je eigen graan telen en daarvan je eigen broodje bakken ... 

Vanmiddag bij de Ekoplaza hier in Bussum heb ik nog wat zakjes graan gehaald. Die gaan er morgen ook in.



Nee die rijst niet hoor!! :D

Ja en langzamerhand wordt het dan tijd om afscheid te nemen van een aantal groenten. Hier komen de laatste verse groene boontjes voorbij. En ook de aller-allerlaatste tomaatjes.




Zelf wil ik het liefst alleen van de tuin blijven eten, maar voor de rest van de familie wordt er natuurlijk wel bijgekocht. Tomaten, paprika en avocado's bijvoorbeeld, daar kunnen ze hier echt niet zonder.

Met de seizoenen mee eten betekent bijvoorbeeld: in de zomer verse boontjes, en in de winter droogboontjes.



13 reacties:

Elisa zei

Wat een fijne bezigheid te zien hier :)

liz zei

leuk te lezen hoe je dat zo uitprobeert, ik krijg er zelf gewoon ook zin in

Anoniem zei

leuk ik ga zelf ook graan zaaien en hier is handige info ;D

marionblogt zei

Mag ik weten wat het resultaat hiervan is geweest? Ik heb zaden over en wil die in mijn tuintje planten.

Clarien zei

Marion voorlopig hebben de konijnen helaas twee van de drie veldjes aangevroten. Ik weet nog niet of de tarwe en de spelt daarvan zullen herstellen. De rogge had ik gaas over gedaan en die komt heel mooi op. Ik zal zeker laten weten of dat tot een mooie graanoogst leidt!

marionblogt zei

Dank je wel. Ik ga het gewoon proberen. Blijft benieuwd naar je vorderingen :-)

Anoniem zei

Wanneer moet je het zaaien in welke maand?

Unknown zei

Clarien, wat is de uitkomst van de haver? We willen dit zaaien voor de kippen.
bvd.
Plain living.nl

Clarien zei

Boaz mijn haver is destijds niet gelukt. Als ik het nu zou zaaien zou ik dat in maart doen, de bodem heel weinig bemesten, en niet te dicht zaaien. Succes!

Unknown zei

Je gebruikt gewoon tarwe zaadjes die normaal.vermaald worden toch?

Clarien zei

ja klopt. Gewone hele tarwe korrels van de natuurwinkel. (Ekoplaza bijvoorbeeld)

Unknown zei

Interessant zeg. Ik woon in Indonesië en wil het hier gaan proberen. Ik heb een eigen brood en banket bakkerij. Ik zou graag mijn eigen graan willen gebruiken. Geen idee of het hier zal groeien, maar het is het proberen waard. Ik hoop dat ik de graankorrels over kan laten sturen. Dank je voor je goeie site!!

Cremer zei

In de Achterhoek bij Silvolde , nabij de Oude IJssel, is er een bijzonder akkerbouw bedrijf, dat niet alleen al jaren Spelt teelt, maar er ook een speciaal bier van laat brouwen. De speltproducten zijn zeer divers en worden in een tiental plaatsen in NL verkocht.
Zelf heb , helaas te laat, begin april een zakje spelt gekregen ( Biologisch Dynamisch Demeter ) en zal het dit najaar gaan zaaien in het zgn. Voedselbos-in-aanleg aan de oostkant van Brummen bij de IJssel, nabij Zutphen.
Ook had ik een paar jaar de speciale witte Lupine geteeld in de moestuin. Heb nu enkele liter potten vol zaden , die ook af en toe gegeten worden, na 24 uur inweken en lang koken.
In Nijmegen is een bakker, die ooit lupine broodjes verkocht. In Portugal worden de gekookte boontjes als een soort hapje vooraf geserveerd en hebben een speciale naam. Teelt op grote schaal, als vervanger van import Soja, schijnt niet echt op gang te zijn gekomen.