Droogboontjes aan de lijn

on zondag 19 oktober 2014




Toen de pakjes waren uitgepakt en de broodjes op waren, was er nog wel een klein uurtje over om naar de tuin te gaan.

Ik ben boontjes gaan oogsten. Dat wil zeggen de stamboontjes. Het leek me handig om de hele plant te oogsten, en die dan in z´n geheel te laten drogen. Want dan kan de peul nog interen op de kracht van de plant, en steviger en dikker worden.

Maar dan moet je heel wat plek hebben. Al die planten ophangen .... en het moet natuurlijk droog hangen .. en liefst een beetje in de wind zodat het niet gaan schimmelen.



Ja hier zat het al heel snel vol.

Ik heb een afdakje gemaakt van twee stoelen en een plank. Die stoelen moesten wat verhoogd, zodat de muizen nét niet bij de bonen kunnen. Want muizen zijn gek op gedroogde boontjes weet ik uit ervaring.






Nou ruim de helft van de bonen hangt hier nu. De rest ziet er nog prima uit en laat ik tot de eerste nachtvorst op het land staan. Het wordt wel spannend ... want als de eerste nachtvorst komt moet er ineens een hoop gebeuren! Dus vanaf nu goed de nachttemperatuur in de gaten houden!

De meiden kwamen nog even helpen met de kas gieten en de borden verven.



Maar niet voor lang. Want op een verjaardag moet je taart eten. Geen zelfgemaakte dit keer. Want de voorkeuren liggen bij ons heel verschillend, de één wil het liefst verse zelfgebakken taart en de ander wil liefst alles van de winkel. No problem!