Cider, haver zaaien, en weer eventjes Sara.

on zondag 26 oktober 2014


Toen Paul zei dat het in de buurt van de ciderpot een beetje naar ´een kroeg´ begon te ruiken, ben ik maar es gaan kijken. Ja hoor het was klaar!



Als de pot opengaat ruik je frisse appel en ook wat alcohol, maar het is niet heel sterk, ik denk zo ongeveer als bier. Ik had ook maar heel weinig gist gebruikt in deze pot cider.

Het moet voorzichtig worden overgegoten, zodat de uitgewerkte gistcellen (soort gistkerkhof zeg maar) op de bodem achterblijft, en de heldere vloeistof giet je door een doek. Zelf gebruikte ik een laag van drie zeefdoeken, om het zo helder mogelijk te krijgen.

Het onderste restje laat je in de pot zitten. Dat kan weg.




Ik giet de cider over in plastic flessen. De cider is licht bruisend, van mij mag dat nog wel wat meer, dus ik doe in elke fles nog een lepel suiker. Zo krijg je nog wat meer bruis-effect.

 



Nu kan het verder in de koelkast bewaard. Niet te lang wachten met opdrinken, want mijn ervaring is dat het in de komende weken toch nog wel iets doorgist, en het kan uiteindelijk heel 'droog' worden. Alle suikers worden dan omgezet in koolzuur en alcohol, en de smaak is dan niet meer zo lekker. Ik vind appelcider het lekkerst na een week of twee, drie.

Nou, dat was dan de vuilniszak appels die ik op mijn verjaardag kreeg!



Op de tuin. 

Het pad langs de voorkant van de tuin is één grote grasbaan geworden. Dat moet geschoffeld worden. Maar helaas ik krijg het niet goed meer weg. Stom dat ik hier in het begin van de tuin geen worteldoek onder gelegd heb.





Het is wel belangrijk om dit pad goed schoon te houden. Als je schone paden om je tuin heen hebt heb je veel minder last van slakken. Ik wil es kijken of ergens nog zand te vinden is, dan leg ik er alsnog worteldoek op, met een dikke laag zand erover. Komt op het lijstje!

Als je bessen hebt in je tuin, is het nu de tijd om daar een dikke laag blad onder aan te brengen als mulch. Vooral blauwe bessen, die een licht zure bodem willen, doen het goed op zo'n bos-achtige bodem. Ook een klus voor volgende week dus, want blad is er al zat gevallen.



Achter het tarweveldje van gisteren is een paar vierkante meter haver ingezaaid vandaag. Haver voor in de muesli en in de havermout! Maar of dat wat wordt .... ik kon niks vinden over de vorstbestendigheid van haver. Dus misschien vriest het dood. dan moet het in het voorjaar opnieuw worden gezaaid.

Ook had ik geen echte 'zaai-haver' gekocht, maar gewoon een zakje consumptiehaver. En wat denk je? Die korrels waren voor een groot deel gebroken. Nou, mij benieuw of dat wat wordt. Ik heb het maar heel dik gezaaid, in de hoop dat er genoeg hele korreltjes tussen zitten. 




Ja en nu we toch hier op de tuin rondlopen laat ik even de zaai tafel zien. Die is bijna leeg natuurlijk. In oktober heb je haast geen zaaibakken meer. O toch, nog ééntje ... er zit bloemkool in en radicchio, oftewel roodlof. De laatste zaaibak voor 2014!




Vanmiddag was er een grote verrassing. Mijn lieve vriendinnenclubje van voormalig gezamenlijke 'schoolpleinmoeders' kwam mij ophalen om nog een keer mijn 50e verjaardag te vieren! 




En we gingen naar het 'Volkshotel' in Amsterdam. Was ik nog nooit geweest natuurlijk, ik kom alleen maar in tuinen :D  Maar wat was dat leuk! Het Volkshotel, in het voormalige gebouw van de Volkskrant, is echt bijzonder. Er zit een 'club' in de kelder, en een prachtig dakterras op het dak waar je over heel Amsterdam heen kijkt, trendy hotelkamers, een werkplaats waar je kan werken, drinken en 'meeten'. Echt heel 2014! 

Wij hebben gelunchd in een van de restaurants, en ik ben natuurlijk even op onderzoek gegaan en een paar fotootjes gemaakt. 









Een prachtig Grand Dessert kreeg deze Sara ook nog! Maar voor ik een foto kon maken was het kaarsje al uit. 

Dankjewel lieve meiden!!

0 reacties: