Zo gewonnen zo geronnen

on vrijdag 5 september 2014



September. Tijd om stekken te nemen van je kruiden. De grond is nog warm, de lucht vochtig, dus prachtig moment voor een plantenstekje. Neem stekken van alle kruiden die je veel gebruikt. Je hebt niet snel te veel, want niet alle stekken lukken. Denk ook aan braam, framboos, bessen en dat soort kleinfruit!

Zelf neem ik vandaag stekken van de citroenverbena en van de rozemarijn. De rest van de kruiden die ik veel gebruik (oregano, citroenmelisse, tijm, koriander, wijnruit) hoeven niet gestekt. Die groeien overal, bij voorkeur tussen de tegels en op andere plekken waar ik ze helemaal niet wil. Maar ze komen spontaan elk jaar terug.

Andere kruiden zoals dille en basilicum zaai ik liever. Hoewel basil ook heel makkelijk te stekken is.

 


Ik beschrijf nu even hoe ik zelf de stekken neem, op google vind je ongetwijfeld betere methodes, met stekaarde enzo, maar ik doe het als volgt. Neem een paar grote gezonde takken van het kruid. Liefst een zijscheut, met een stukje afgescheurd bast er nog aan. Zoals op de foto hieronder.




Dan snij je met een scherp mesje stukjes van de tak af, schuin, en haal de onderste blaadjes weg. Zorg ervoor dat er altijd één of liefst meerdere ogen (waar de blaadjes uitgroeien) onder de aarde komen. Het liefst het stukje met bast eraan.

Ik zet twee stekjes per bakje, want er gaat toch meestal wel wat dood.

Als stek-aarde gebruik ik een mengsel van mijn eigen compost en wat gekochte potaarde, omdat die er toevallig nog lag. Anders had ik alleen eigen compost genomen, en dat heel fijn gemaakt. Voor de nieuwe aan te groeien wortels is het belangrijk, dat de grond fijngemaakt is.




Alle potjes krijgen water, en worden besproeid. Deze stekjes hebben nu geen wortels, dus moeten in een vochtige omgeving blijven. Daarom zet ik ze op een schaduwplek, met een kap erover zodat niet teveel water verdampd. Gewoon wat huishoudfolie kan ook.

Hou goed in de gaten als er worteltjes komen, dan kan de kap meteen weg.

De twaalfling is nu drie weken oud. Ik heb ze gisteren voor het eerst gedund. Later worden ze nog een keertje uitgedund. En gier moeten ze ook nog hebben, dat komt morgen. Want met al die regen is veel stikstof uit de bodem weggespoeld, en dat hebben die jonge plantjes nou juist veel nodig!




De kas .... wat een dorre droogte was het daar! De tomaten hebben in geen twee maanden water gehad dus de grond was kurkdroog. Nu de tomaten weg zijn, mag het weer even goed doorgespoeld.

Ik begon met het doorspitten van de grond, en toen ging de waterspuit erop. Eigenlijk is dat niet goed, en moet je een mooi rustig regentje hebben, van een uur of wat. Maar ja ik heb hier dus geen beregening, dus moest het met die spuit.

Een enorme hoeveelheid water ging de kas in, maar alleen de bovenste centimeters werden nat, daaronder bleef het droog...

Wat heb ik lopen hannessen daar, eerst met water, toen met mest, en compost, en wéér omspitten, en wéér water en gier erop. Nou, het is nu een lekkere kledderige brij geworden. Morgen en overmorgen nog een keer water erop en dan moet het goed zijn. De kas gaat dicht, zodat het water niet te snel verdampt. Oh wat zal het lekker ruiken daarbinnen als het zonnetje erop komt!!





Ik wil heel graag volgende week in de kas weer gaan zaaien. Wintergroente zoals veldsla en postelein, maar ook vroege kolen, zoals voorjaars bloemkool en spitskool. Die kun je in oktober al zaaien. Dan overwinteren ze in potten, en dan in het voorjaar, zo in april, heb je al bloemkool!

De overgebleven blaadjes van de citroenverbena en rozemarijn gaan mee naar huis. Meestal droog je kruiden in bosjes, maar deze laat ik op borden drogen. Gewoon, even een andere methode uitproberen.

Rucola en basilicum gaan ook mee naar huis, voor twee soorten pesto.




De eerste is de bekende Italiaanse, met basilicum, olijfolie, parmezaanse kaas, knoflook en cashewnoten (in plaats van pijnboompitten, dus ietsje minder vet). Noten nog wel even roosteren en laat ze niet aanbranden zoals ik deed. Hoeveelheden die ik gebruikte: 100 gram basilblaadjes, 100 gram kaas, 100 gram noten, 3 tenen knoflook en 400 ml olie. En peper en zout naar smaak.

  



De rucola pesto is weer een experimentje. Ik wilde een Hollandse variant maken, net als in januari, die pesto van kweekgras.. De italiaanse ingredienten worden vervangen door rucola, hollandse oude kaas, raapzaadolie en walnoten. Verder ook knoflook, peper en zout, en een eetlepel zoete ketjap, omdat de olie en de noten een tikje bitterder zijn.

Nou, experiment gelukt. Het is een prima pestootje geworden! Die de vriezer in gaat.




Vanmiddag ... geen tuin en keuken. Er moest nodig wat kleding worden geshopt! Nou niet alleen maar kleding. Bij V&D gingen we voor de bijl!





Nou ik zal niet alle potjes en pannetjes laten zien die vanavond weer voorbij kwamen. Wordt saai!! Maar wel even de nieuwe cider, ook weer van appels. Ik had gelezen dat je dat prima in plastic flessen kan maken. En dan later, als het geklaard is, in mooie glazen flessen overdoen. Dus als je ook cider wil maken en een appelboom hebt of op de markt aan goedkope appels kan komen ..... spaar de petflessen alvast op!




En nog een blooper ... want ik wilde wat cider van vorige week bij de nieuwe gieten. Om het op te starten zeg maar. Dus ik draai zo'n fles open, die er rustig en al heel helder uitzag. Wat denk je?? De hele boel spoot eruit!!




Nou dat lijkt toch net champagne??? :D:D  Ja het lijkt heel rustig hier maar het stroomde maar door!

Het smaakt ook prima hoor! Tenminste het restje dat ik nog kon redden. Ja daar gaat je mooie cider! Zo gewonnen zo geronnen!!

1 reacties:

Learning Traditional Skills zei

Haha! Daar zou ik voor bijl gaan hoor! ;o)