Hoopvol begin, en ketchup recept.

on donderdag 4 september 2014



Manipulaties van Poetin, een 'harde aanpak' van Obama, dreiging vanuit de IS, nieuwe boringen onder de Waddenzee, wat nog meer? Je durft toch haast geen krant meer open doen. Ik word depri van het nieuws. Wat heeft dat gepruts op kleine schaal voor zin, met al die ellende?

Maar zo'n fietssleuteltje, netjes opgehangen aan een takje, zodat wie het verloren heeft het vooral kan terugvinden, dat geeft mij weer hoop. Iemand heeft voor een onbekende z'n best gedaan.

Wereldwijd mag het een zootje zijn, maar één op één gebeurt er nog veel goeds. En dat is eigenlijk veel belangrijker, want dat is wat je ziet, voelt en meemaakt. Die één op één goeie daden. Kleine dingetjes.



Hier weer even mijn lievelingsplekje, nu in de ochtendzon.

Ondanks het schitterende weer vandaag heb ik veel binnen gezeten. In de keuken! Met wel vier pitten aan én de oven. En gaandeweg de ochtend veranderden mijn plannen voortdurend. Ik laat nog even het lijstje zien, hoe ik bedacht had de oogst te verwerken ...



..... nou het is wat je noemt een organisch lijstje! Het verandert steeds!

Toen de druiven en de bramen waren geplukt, zag ik dat het niet zo veel was ... veel te weinig voor jam enzo. Dus daar heb ik maar weer cider van gemaakt. Ontsappen, gist erbij, en in een fles. Die cider bevalt heel goed! 


En het vogelnet, wat van de druiven af kwam, dat bracht me op het idee om netten te maken voor de pompoenen. Die moeten namelijk worden opgehangen, en dat kan vast wel in die netten. Als ik dat in stukken knip. Dus even onthouden. 

Goed, toen de appels. Die liggen onder de trap. En ik begon steeds sterker die appels te ruiken. Dus ik dacht dat ze aan het vergaan waren. En dat ze in de moes moesten. Maar dat bleek niet zo te zijn. Die appels liggen daar prima, ze zijn nog stevig genoeg, en blijven daar gewoon liggen. Onze trap blijft dus naar appels ruiken.

Alleen een paar appels uitgeperst om voor die cider te gebruiken.



Je verkijkt je daar enorm op. Twee of drie appels, voor één ielig glaasje sap! De schillen gingen nu maar in de nieuwe azijn, samen met een stukje overgebleven meloen. Want die druiven zitten al in de cider. Is het nog te volgen?




Nou en net toen ik met dat alles bezig was, belde Florien, die een film aan het maken is. Die film gaat vooral over De Groenteclub, maar ook over mij. Omdat ik Barbara in het begin geholpen heb bij het opstarten van De Groenteclub. En ze kwamen vandaag weer een stukje van die film maken. Of ze konden langskomen?

Ja hoor, kom maar langs in de zooi. Altijd leuk!



Ze wilden eigenlijk filmen in Moeskers Moestuin, maar omdat ze nu toch in mijn keuken waren, hebben ze ook maar het ontsappen van de bramen gefilmd! En toen nog de bramenstruik buiten. En de pot met azijn!! haha wat een leuke film wordt dat!!!

Na de koffie gingen we naar de tuin. Daar heb ik een beetje 'nep' geschoffeld en met een kruiwagen heen en weer gelopen. Gelukkig was er nog één tomatenplant om te filmen. Tomaten doen het goed op de film! En de composthopen krijgen al sterallures zo uitgebreid als die zijn gefilmd!




Leuke onderbreking was dat! Was gezellig Florien en Nienke!

Ik wil nog even terug naar de groente, eerst even naar Albert Heijn en dan weer naar mijn keuken. Bij AH ving ik toevallig een gesprek op van twee dames. Ik stond te kijken bij de roma tomaten. Nog geen  euro per pond!! En als je dan bedenkt hoeveel moeite het (mij) kost om een fatsoenlijke roma tomaat te telen ... die telers krijgen daar dus geen drol voor! 

Die dames hadden het over de biologische bieten. Dat is prachtig dat er bij AH nu biologische verse bieten liggen, en ze zijn heel betaalbaar. Maar de dames kochten ze toch maar niet. Want ... ze vonden het veel te veel werk. Bietjes schillen, koken (héééél lang, dachten ze), en dan laten afkoelen en ook nog es raspen en dan weer opwarmen. Nee, toch maar liever die voorgekookte.

Ik had me er BIJNA mee bemoeid. Want dat is niet waar. Bietjes is oersimpel!! Die van AH zijn al gewassen, dus je gooit ze zó, met worteltje en stukjes loof en al, in een pan kokend water.




Deze zijn van mijn tuin, maar dat is hetzelfde. Als ze een half uur tot drie kwartier zachtjes gekookt hebben, zet je het vuur uit en laat nog een kwartier nagaren. Dan onder de koude kraan, en in het koude water kun je zo het velletje eraf wrijven. En klaar! Even in blokjes snijden of schaven, en op je bord.

Of.... in dikke plakken, als broodbeleg, op een geroosterde boterham met dik mayonaise en wat peper erover! 

Nou ja, in elk geval wel kopen hoor, die bio bieten! Anders zijn ze in no time weer uit het assortiment!


Die hele heisa die gisteren op de tafel stond, zit inmiddels in potten. Omdat bij mij bij het wecken nog wel es wat mis gaat, heb ik de tips van 'weckonline' gevolgd. Bijvoorbeeld .... uitje meewecken bij de worteltjes, en boontjes een dagje laten voorgaren. Dan heb je minder kans op bederf.

Toch vind ik wecken een 'second best' oplossing. Het beste is natuurlijk als je het hele jaar groente vers kan eten. Dus goed over je teeltplan nadenken. En de bulk van de wortelsgewassen gaat bij mij in het zand, Vóór de eerste vorst.





Maar het is wel handig als je zo wat potten gare groente op voorraad hebt, zeker bij ons, met al die kinderen op kamers die dan zomaar ineens s weekends komen opdagen. Of juist niet.

Tot slot ... mijn ketchup recept!

Ketchup is eigenlijk gewoon ingedikte tomatensaus, met wat extra azijn en suiker. Je stopt erin wat je zelf lekker vindt! Ik gebruikte: 1 kilo verse tomaat, 2 blikjes tomaatblokjes, 1 stengel bleekselder, 1 tak maggi, 2 rode uien, 4 tenen knoflook, 1 bos basilicum, halve koolrabi, kleine venkelknol, 5 cm verse gember, 1 rood pepertje, komijnpoeder, peper, zout, basterdsuiker, potje tomatenpuree, wijnazijn en olijfolie.


Snij alles in stukjes behalve de basilblaadjes en de tomaat, en dan samen met zout en peper en specerijen  garen in de olijfolie. Na een kwartiertje de tomaat erbij en 500 cc water. Laat nu inkoken tot de helft. De basil erbij, even opkoken, en pureren. Zeven! Dan weer op het vuur, 100 gram suiker en 150 cc wijnazijn erbij, en de puree. Proef of er nog iets bij moet, en laat nog iets inkoken tot het de dikte van ketchup heeft en mooi glimt. In gesteriliseerde potjes.

En als je geen tomaatjes uit de tuin hebt, neem gewoon deze!


0 reacties: