De hele week groene boontjes!

on maandag 15 september 2014


Het geld ligt op straat. Wist je dat? Nu overal in gemeentes het maaien weer begonnen is, van de bermen en de plantsoenen en het openbare groen, kun je overal zomaar je maaisel vandaan halen. En dat is GOUD waard! Want dat maaisel is het mooiste compost voor je moestuin wat je je kunt bedenken. Zeker als je het mengt met wat mest. Laagje over laagje!

Dus, hup het dorp in en haal wat van dat gras dat nu in hopen overal ligt. Bang voor een hondendrol? Terecht, want die zitten er zeker ook tussen. Maar maakt niet uit, gewoon tuinhandschoenen aantrekken, en die paar drollen kunnen geen kwaad in je compost.

Nou, veel plezier met de strooptocht! En wacht maar tot de bladeren vallen, dan krijg je als moestuinier het pas druk! :D:D

Ik ging vandaag nog maar es zaaien. Er zijn weer wat open plekjes in de tuin, dus, compost erop, doorharken, lijntjes trekken, en zaaien.





Zo heerlijk die warme rustige herfst! De plantjes blijven maar groeien. de twaalfling, nu precies een maad oud, doet het geweldig met dit weer. We hebben al van de rucola gegeten.

Soms valt er een gat in een rijtje plantjes, meestal vanwege vraatzucht. Dan kun je proberen om een plant te verplaatsen. Ik heb een gat opgevuld bij de koolrabi. Kuiltje graven, water erin, een koolrabi met kluit opgraven die te dicht op z'n buurman staat, en in het kuiltje laten zakken. Nog een keer water en hopelijk slaat hij aan.






Er gingen  vandaag ook weer zo'n dertig gieters water in de kas. Het stikt daar nog steeds van de kikkertjes. Ik ben er een beetje zat van om ze er steeds weer uit te halen. Ze kruipen er toch weer in. Ze vinden het zeker gezellig met z'n allen in die kas. Nou ja het is er vochtig genoeg. Laat maar dus.

 

Had ik de afrikanen al laten zien? Ik kreeg dit zaad van Marijke op de zadenruilbeurs. Ik dacht dat het van die snoezige kleine plantjes waren met die feloranje bloemetjes. Maar het zijn REUZEN geworden!!

Omdat afrikaantjes een hele goeie nateelt is voor aardappels (verjaagt de aaltjes) ga ik deze reuzenafrikaan volgend jaar op het hele aardappelbed als nateelt gebruiken. Lijkt me prachtig, een veld vol van die struiken!


Het is een mooie open bloem. Het hartje is goed bereikbaar voor de bijen. Veel afrikaantjes die gekweekt worden hebben dubbele bloemen. Misschien wel mooi, maar niet zo fijn voor de bijen. Let daar maar es op als je bloemen koopt. Open hartjes!!



En loop ook meteen even je boerenkool planten na, als je die op je tuin hebt. Want ..... moeder koolwitje is heel slim! Omdat de rupsen aan de onderkant van een plant soms worden opgegeten (door bijvoorbeeld kikkertjes) legt zij haar eitjes in de top van de planten!




Dus ... even kijken in de toppen van je koolplanten! En de rupsjes weghalen.

Om vier uur vandaag had ik met Marlieke afgesproken in de Hema. Om even de kop van de week te breken zeg maar! Dat deden we vandaag met taart, koffie, en wat leuke prullen kopen.




Ineens verkoopt de Hema ook weer wol en katoen! Net als ... dertig jaar geleden zowat. Sjonge wat wordt je oud als je je iets van dertig jaar geleden nog goed herinnert!

Het is niet alleen maar acryl hier, zoals bij de meeste goedkope winkels, maar de bollen zijn 50% wol. Weet niet of er tijd is voor sjaals breien dit najaar, maar we nemen toch maar vast wat bollen mee voor een sjaal en muts!

En vanmorgen, was ik bij de othodontist voor mijn voortand, die scheef staat. En daar hoorde ik dat de tandenborstels van de Hema erg goed zijn! Nou ja zeg, koop ik altijd van die dure verantwoordde .... en zijn deze net zo goed. Je moet wel de zachtste soort nemen. Want we schijnen met z'n allen veel te hard te poetsen ...




De Hema in Bussum was weer verbouwd. Ik kon prompt niks meer vinden. Machinenaalden, potje verf en kwast, een broodrooster. Allemaal niet te vinden.

Grappig ... hoe winkels steeds meer op elkaar gaan lijken. In de hoek van de lingerie leek het wel Hunkemoller ... zelfs de prijzen zijn hetzelfde.





Lijkt me niet handig, dat al die ketens en warenhuizen in elkaars vijver gaan vissen. Hema moet gewoon Hema blijven. Vind ik. Maar goed, dat terzijde!

Nog even snel iets over de pepertjes! Die horen ook bij zelfvoorzienend leven, om je eten een beetje pit te geven!

Nou, ik had me erg vergist in de pepertjes! Ik had ze opgekweekt, en er groeiden van die groene pepers aan. Die had ik geoogst, en het smaakte nergens naar!! Gewoon, flauw, niks geen scherpe chili smaak. Dus ik had ze maar in de vensterbank gelegd, waar vanalles ligt waarvan ik even niet weet wat er mee moet.







Na verloop van tijd werden ze alsnog rood, en ze droogden in. Ik nam voor de grap een keer een hapje en ........ WAUW ..... GLOEIEND HEET waren ze geworden! BRANDENDE mond .... eens maar nooit weer zomaar een hapje nemen!!!

Dus even geduld hebben als je pepertjes kweekt! :D

Deze week is bonenweek! Want we hebben veel boontjes. Verse groene boontjes. Sperziebonen natuurlijk, hoewel daar het meeste al van is geoogst, en spekbonen en snijbonen en pronkbonen. Allemaal groene bonen die je in hun geheel kan eten.

Bonendag 1, bonenpannenkoek

Hier heb ik een verzameling van verschillende soorten groene bonen. Ik heb ze gaar gekookt in een grote pan water. Zo'n tien minuutjes koken is genoeg. De grote bonen kun je in stukjes breken. Punten kan, hoeft niet.




Maak pannenkoek beslag zoals je dat gewend bent, en zet een bord gare bonen en een bordje knakworst klaar. Ik had ook wat pesto ontdooid en wat tomaten gesneden, maar experimenteer vooral zelf met wat je een lekkere combi vind.





In een eetlepel hete olie verwarm je een handvol in stukjes gesneden bonen en twee worstjes in kleine stukjes, en giet er voorzichtig beslag over. Draai de pan en laat het beslag alles bedekken. Op half hoog vuur aan één kant goed gaar bakken. Dan omdraaien, en verder garen.






Okee, toegegeven, hij is bij mij een tikkie te donker misschien  .....

Op je bord leg je er bijvoorbeeld plakken tomaat op met wat pesto. Lekkerrrrr .....



0 reacties: