Dag vurige rammetjes, en broodje boon

on dinsdag 16 september 2014


Ik ging vanmorgen alleen maar naar Land en Boschzigt om te zeggen dat ik niet kwam werken. Want vandaag geen tijd. Maar ja als je daar bent dan loop je tóch even rond. Even boodschappen doen in het leuke winkeltje, en even in de kas kijken .... daar zijn de droogbonen opgehangen aan het plafond.

En de kas is zwart. Leeg. Niks groeit er. De grond mag even herstellen. Donderdag wordt hier weer sla geplant, dus dan kom ik helpen.



Even een ronde over het land. De bloementuin van Martin is nog steeds kleurrijk. Je ziet een sliert pompoenen liggen alsof hier een atletiekteam met medicin ballen aan de gang is geweest!


En ook, loop ik door naar de boomgaard. In de nieuwsbrief had ik gelezen dat de jonge rammetjes naar de slacht gaan .... hard he? Maar ja anders dekken ze de hele kudde. En dan groeit zo'n kudde veel te hard.

Dus ik ga ze maar even gedag zeggen ...






De rammetjes zijn zo vurig, ze springen zelfs op hun eigen moeder. Ja dat kan natuurlijk niet! Maar ik zal de boys missen! 

Afgezien van de dekdrift, zijn meerdere rammen in een kudde uberhaupt niet te handhaven. Ze zijn steeds met elkaar aan het knokken!

Goed, nu ik toch hier ben ook even de appelbomen inspecteren. Dus ... even technisch! 

De kleine appelboom die ik hier al een paar keer heb laten zien is mooi uitgelopen. Kijk es goed naar de neuwe loten. je kunt zien dat op het punt waar afgelopen winter gesnoeid is, en een paar loten zijn aangegroeid, die naar buiten wijzen. Dat is dus goed! Op één snoeivlak zijn nu twee horizontale loten gegroeid, en hier hoef je nu niets meer te doen. Dit worden prima vruchtdragers.



Met Sijmen en Wietse nog even overlegd over de pastinaken en de schorseneren. Sijmen had een paar exemplaren opgegraven om te kijken of het goed met ze ging. 

schorsenerenonderonsje :D





Ik zal je de details besparen, maar je kunt hier zien dat de schorseneer wel mooi stevig geworden is, maar de punt is verrot, omdat door alle regen het grondwater heel hoog stond. Die schorseneer stond dus tot z'n knieen in dat grondwater .... Maar hij is nog prima eetbaar. Wietse oppert om er kroketten van te bakken! :D:D (omdat hij nu zo'n kroketvorm heeft)

Eind van de ochtend nog langs MM om bonen te oogsten. En om een doosje te maken voor de sportschool. Zo'n leuk werkje, mooie groentetjes erin. Ik geef soms tips voor recepten, wat helemaal niet nodig is want Ruud is groente-expert!


lekkere dikke spekbonen!



En thuis .. de Bokashi's schoonmaken die mudjevol zaten.

Als je misschien inmiddels ook de Bokashi's hebt aangeschaft .... let wel op hoe je dat composteert. Want ... als je nonchalant bent kan die Bokashi al snel een 'buurmansverdriet' worden! Het ruikt namelijk wat zurig en er komen hordes vliegjes op dat afval af.




Dus zet je composthoop bijvoorbeeld niet naast de tuindeur van je buren! En wat ik altijd doe, is het afdekken met stro en kranten. En dan een tak of steen erop, anders halen de eksters de boel zo weer overhoop.

Nou kijk maar hoe je je Bokashi het beste kunt composteren maar let wel op je buren!





Na het legen maak je de emmers goed schoon. Een stevige borstel en (regen)water is genoeg, En daarna heel goed laten drogen.

Ik heb ze dit keer allebei schoongemaakt want ze lekken een beetje bij het kraantje. De rubbertjes zijn nu vier jaar oud en moeten worden vervangen.





En vanmiddag heb ik een wandeling met (broer) Wiebrand gemaakt. Die in Uithuizen woont. Wel weer een lange autorit, maar de wandeling maakt veel goed. Want dat Hoogeland van Groningen daar gaat echt niks boven. Zo stil als het daar is, en die prachtige luchten, en oude dorpjes en stille weggetjes, dat heb je nergens anders ...

Het was wel erg warm, maar gelukkig zijn de kerkjes daar vaak open. En daarbinnen is het koel. En het hekje van de preekstoel staat uitnodigend open. Dus geef ik Wieb een preek.


Nicolaas Kerk Oldenzijl (12e eeuw)



Die bank daar rechts achter met die gouden leeuwen was vroeger gereserveerd voor de rijkste boer. Die overigens ook meestal de bouw van de kerk had gefinancierd. Daar hebben wij natuurlijk ook nog even gezeten. Ook weer duizend jaar oud, deze kerk. 

Bonendag 2, broodje boon!

Nou veel uitleg hoeft dit niet! Besmeer een vers stokbroodje met boter en mosterd. Bak de gare boontjes even op met wat gesneden knoflook en leg in de lengte op je broodje, en meteen plakken brie erop, die dan smelt door de warme bonen. Dit is, dubbelgevouwen, ook een hele praktische meeneemlunch!







Sinterklaas-tip

Oja die servetten, dat was een leuk projectje! Effen servetten borduren met grappige plaatjes van je familie. Die van ons zijn al een beetje gedateerd, dus wordt tijd om weer een nieuw stel te borduren. 

Beetje slapstick mag natuurlijk!!


0 reacties: