Tomatensoep en rabarber-appeltaart

on vrijdag 22 augustus 2014

Beetje frisjes vandaag, niet? Nog wel zomer natuurlijk, en het wordt ook vast wel weer warm. Maar vandaag vond ik het onbehaaglijk binnen. En omdat ik nogal wat zitwerk had, achter de pc, en daar wordt je ook niet warm van, heb ik een vuurtje gemaakt, en ben daar met de laptop voor gaan zitten!



Heerlijk, zo'n fikkie in augustus!

EN..... heel heel langzaam komt de in de tuin alles wat tot rust .... ongelofelijk bijna .... ik liep er vandaag even met Paul, en er hoefde eigenlijk niks te gebeuren. Alleen wat tomaten plukken. En wat rabarber. En de rest kan allemaal wachten.

De pompoenwal lag te dampen in de zon, na al die regen.



En de basilicumzaadjes zijn nog niet ontkiemd. Het is wat te koud voor ze, denk ik. Ik hoop dat ze door dit avondzonnetje net opengaan. Dan komt het verder wel goed.



Nu het langzaam aan wat rustiger wordt in de tuin, realiseer ik me pas, hoe de laatste maanden eigenlijk zijn 'geregeerd' door de tuin. Mijn hele week werd opgeslokt door tuinwerk, voorbereidend werk, oogsten verwerken. Ja en daarnaast komt ook het gezin, het huishouden, soms wat lessen voorbereiden, verslagen uitwerken, administratie, tijd voor familie, vrienden

Maar de tuin speelt momenteel de hoofdrol.

Ben benieuwd of dat de komende jaren zo blijft. Erg vind ik het niet. Het is heerlijk om in de tuin te zijn.

Ik wilde deze week graag wat tomaten drogen, in de zon, op het platte dak van de keuken. Maar die zon is er niet. Niet genoeg. Dus vanavond maar een snelle soep gemaakt van de meest rijpe tomaten. Basil, uien en knoflook ging er ook door. Zo'n anderhalf pond tomaten, voor 4 personen.





Voor tomatensoep ben ik nóóit zuinig met olijfolie. Een dikke laag in de pan, en de uien en knoflook even lekker zachtjes laten bakken. Dan de tomaten in blokjes, en de blaadjes van een bosje basilicum erbij. Weer even aanbakken. Dan gaat er anderhalf liter water bij, twee runderbouillonblokjes, en kook het gaar. Pureren, een half potje tomatenpuree erdoor roeren, scheutje ketjap, en wat room.




Brood en boter erbij. Simpeler kan niet.

Ja en de rabarber, die heb ik de hele zomer niet geoogst. Want de planten waren zo sneu in het voorjaar. Maar gisteren vroeg Gerard of ik wat rabarber voor hem had. Ik ben es gaan kijken bij de planten, en ze zijn enorm. Sommige stelen zijn zo dik als mijn pols.

Gerard kreeg een paar kilo mee. Maar ik twijfelde wel ..... want was was er ook alweer ... met rabarber en oxaalzuur? Na de langste dag?



Ik heb jarenlang gedacht, dat je na 21 juni geen rabarber meer mocht eten. Omdat het oxaalzuur uit de bladeren dan in de stelen trekt. En omdat oxaalzuur niet goed voor je is.

Maar Bart, onze docent groenteteelt van de Warmonderhof, vond dat een beetje onzin. Hij zei dat je prima rabarber kan eten na de langste dag, als je maar zorgt dat je alleen jonge stelen oogst.

Vandaag heb ik wat zitten zoeken op internet, en de grote tuinbijbel van Velt erbij gehaald. Hoe zit het nou precies?



Mijn conclusie was dat je rabarber prima het hele seizoen kunt eten, maar inderdaad net als Bart zegt, de jonge stelen bevatten het minst oxaalzuur. De oudere stelen dus maar beter laten staan. Oxaalzuur is pas giftig in grote hoeveelheden. Eet zowiezo dus niet te vaak rabarber. Hooguit twee keer per week.

Het oxaalzuur bindt kalk. Dus de opname van kalk in je lichaam wordt er iets door geremd. Voor jonge kinderen en oudere mensen dus niet slim om er heel veel van te eten. Je kunt wat kalk aan de rabarber toevoegen (krijt, eierschaal) om dit te verminderen.




Verder is rabarber rijk aan kalium en magnesium en bepaalde B vitamines, dus een waardevolle groente! En je kunt er vanalles mee doen. Bijvoorbeeld de helft van de appels in de appeltaart vervangen door rabarber! Dat geeft lekker pit aan de taart. Doe dan wel iets meer suiker bij de vulling!

Verder doe ik altijd wat kaneel, citroen, wat maizena (om te binden) en wat vanille bij de vulling. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk!


Een taartdeeg maak ik meestal in de verhouding 2-3-5, dus 200 gram suiker (of honing ofzoiets), 300 gram vet (boter en/of olie) en 500 gram meel (met wat bakmiddel), en één ei. Met de helft hiervan de bodem van een braadslede bedekken, vulling erop, en rest van het deeg eroverheen kruimelen.








Uurtje in de oven op 185 graden.

Heerlijke frisse zomerse uitvoering van de appeltaart!! Voor wie niet tot de herfst wil wachten!


2 reacties:

Een pas op de plaats zei

De kiemtemperatuur van basilicum is volgens mij 20-22 graden. Ik zaai in het voorjaar basilicum binnen, daarna maak ik steeds stekjes. Wij eten hier tot 21 juni van de rabarber. Na die tijd zij de stelen wat houterig. Volgend jaar zal ik ook eens proberen om langer te oogsten. Het seizoen is al zo kort. Heerlijk hé, met het houtkacheltje. Ik kan zo genieten van die heerlijke warmte.

Unknown zei

Hallo,
dank voor de oxaalzuur info. Ik kocht gister langs de weg wat rabarber bij schoolkinderen, vandaar toch gekocht. Ergens anders langs de weg kocht ik rijpe pruimen. Ik heb nu half om half pruim en rabarber gekookt. Ik gebruik helemaal geen suiker dus wilde ik het zo es proberen.
Goeie smaak, beter dan met appel wat ik ook wel eens doe.
Dus heerlijk ook nog rabarber in de pruimentijd. Toos