Plekjes zoeken.

on woensdag 6 augustus 2014


Als je spullen je huis binnensleept, moeten er ook dingen uit. Tenminste, dat is de deal die Paul en ik zo´n beetje hebben. Anders was het hier allang een uitdragerij geworden. Ik vind zoveel spullen leuk. Als ik wat meeneem naar huis, moet er net zoveel weer weg.

Goed, nu dus al dat eten. Met al die kratten die ik aansleep uit Moeskers Moestuin, en die in bakjes, potjes, flessen en zakjes verdwijnen, moet ik natuurlijk ook spullen wegdoen.

Nou, die bessen uit Wildervank, dat is makkelijk. Die gaan ongewassen in de vriezer. En daar is gelukkig nog nét plek voor! En elke keer als ik bessen nodig heb schud ik wat uit één van de dozen, en dan worden ze gewassen, en gaan in de taart. of in de smoothie of wat dan ook.


Alleen die bramen, die zo om de drie dagen geplukt worden, en ook de vriezer in gaan, passen dus niet meer. Die moeten eruit. Dus daar ga ik siroop van maken, samen met een paar bakjes cassis bessen, die al in juni zijn geplukt.



Ik heb geen speciaal recept voor siroop. Wat ik doe is de bessen en bramen op héél laag vuur zetten, met wat appelsap en het sap van een paar geperste citroenen. Als het heet is gaat het in de passe vite, om de pitjes eruit te zeven.



En dan weer even op het vuur, per liter sap zo´n 250 gram suiker erbij (dus weinig!), en als dat is opgelost gaat de siroop in gesteriliseerde flessen. Zo maak ik al jaren siroop. Het is lang houdbaar, en ook weer een manier om de zomer te bewaren. In flessen!

Maar goed, dan zit je weer met die flessen.


Plekje zoeken. In de bijkeuken is geen plaats meer. Als ik nog meer op die planken zet stort de hele boel in!



Nou hebben we net de laatste fles wijn opengemaakt, dus het kan gewoon onder de trap op het rek. Als er dit najaar weer wijn bijkomt, zien we dan wel weer ;)




Ik loop meteen even verder door het huis. Want wat kan er allemaal weg? Er komen nog heel wat weckpotten en flessen bij komende maanden. Hoe zit het in het washok. Kan daar misschien een kleine vriezer bij? Maar dan moet er echt iets weg. De droger bijvoorbeeld. Die werd veel gebruikt toen de kinderen klein waren. Nu staat hij daar maar te verstoffen.
 
En in die kast zit ook veel onzin. Wel vijftien pakken zeep. Welke hamster heeft dat nou weer verzameld? Oja ikzelf. In elk geval is daar nog wel ruimte.

Dan de zolder.



Daar staat op de overloop een kast met haast niks erin. Dat is echt een goeie plek voor flessen en potten. Nu in de zomer is het wel warm op zolder. Maar in de winter is het hier koel, dus dat kan wel.

Nou, zo kun je best plekken vinden in je huis om dingen op te slaan. Wij hebben dan wel de situatie dat er bijna elk jaar een kind op kamers ging de laatste jaren, dat ruimt ook op natuurlijk! ;)

Maar ik heb wel gezien dat er ook heel veel weg kan. Zoveel spullen die je verzamelt, voor het geval dat. Daar moet dit najaar een keertje grondig de bezem door.

Wat betreft 'verzamelen'.... zaadjes nemen gelukkig haast geen plek in. Die kun je eindeloos verzamelen. Doe er wel meteen de namen bij, want je denkt dat je wel onthoudt wat wat is, maar dat valt tegen. Bij mij tenminste wel ..




En waar ik ook steeds mee doorga, is met azijn maken. Als je eenmaal een goeie starter hebt, is het ook jammer om te stoppen.







Die azijn komt wel op. Want de courgettes liggen er ook nog, en daarvan gaat een deel in zoetzuur. En al die sla dressings. En azijn als schoonmaakmiddel. En tegen de groene aanslag. Ja, dat komt wel op.

Okee ... tijd voor lekker bankhangen met een boek en een glas erbij. Nee, geen bramensiroop!


.... al heeft het exact dezelfde kleur!

4 reacties:

Annelies zei

Wat een leuke verrassing, al die lekkere groenten die Robbert voor ons meebracht. Daar gaan we zeker van genieten.
Grappig om te zien dat jouw bieten heel lang loof hebben, bij ons is de stengel veel korter en het blad veel kleiner. Zou dat verschil kunnen komen doordat wij hier op kleigrond zitten?
Onze grootste vijand in de moestuin is de veenmol, een indrukwekkende keversoort. Ze zijn zeer zeldzaam in Nederland, maar precies in dit stukje zuid-holland zeer veel voorkomend. Iedere keer weer even slikken als bijvoorbeeld een mooi groen slakropje er de volgende dag verlept bij ligt. Ze eten gewoon de wortels onder de plant weg.

Clarien zei

Nou het waren niet de beste bietjes, waren de laatsten van de rij. Maar het loof is inderdaad vrij groot omdat ze wel wat compost hebben gehad, eigenlijk iets teveel. Ja die veenmol lijkt me heel vervelend. Grappig dat het veen-mol heet terwijl het vooral op klei voorkomt toch? Bij mij zijn het de aardrupsen, emelten en engerlingen die aan de wortels vreten. Wat een namen ook he?

Madelief Weideveld zei

Nu weet ik niet hoe het met jouw ruimtes gesteld is.....maar als die kinderen toch de deur uit zijn, wat dacht je dan van een Moestuin-kamer?? Kun je kruiden drogen, potten en flessen opslaan. Ik zou het wel weten geloof ik.
Dag, ik geniet van je blog! Madelief.

grandma zei

Wat een heerlijk voorraad! Alle plekjes benut:)