Mijn moeders huis

on woensdag 20 augustus 2014


Mijn moeders huis, dat is het huis waar ik ben opgegroeid. Ieder hoekje, elke scheur, kier en kozijn van dat huis ken ik. Ik hoop dat ze er nog lang blijft wonen.

Vroeger hadden huizen standaard een kelder. Handig. Jammer dat ze die nu niet meer inbouwen.


Ik weet nog dat wij vroeger in de kelder kisten met aardappels bewaarden. En dan, aan het einde van de winter, durfde ik de kelder niet meer in, want die aardappels hadden allemaal spookachtige lange witte sprieten gekregen .... en die bewogen! (leek het) Waar toen die aardappels lagen ligt nu wat rommel. Mijn moeder heeft geen kisten vol aardappels meer nodig.

Ook zo mooi aan die oude huizen waren de details. Waar zie je tegenwoordig nog glas in lood?


Maar ja het heeft ook nadelen. Want het tocht altijd door die ruitjes!

Er is een 'mooie kamer'. Waar we uiteraard nooit zitten.


We zitten altijd gezellig bij oma in de achterkamer, die op de tuin uitkijkt.



Ik kijk ook altijd even in de koelkast. Gewoonte. Nog van vroeger. Mijn moeder gooit niks weg. Dat heb je met die generatie van de oorlog. Maar er moeten wel weer even boodschappen gedaan worden. Dat kunnen we mooi even samen doen!



De supermarkt in het dorp is nét verbouwd. Alles staat ergens anders. Ik loop wel een kwartier naar een pakje paneermeel te zoeken. 




En als ik dan maar een pak beschuiten meeneem, blijkt dat mijn moeder het allemaal allang gevonden heeft. Ze is al klaar.



Als ik vertrek, krijg ik nog wat boekjes mee. Op zolder gevonden. Maar één boekje heeft ze speciaal voor mij gekocht, omdat ze weet dat álles over pioniers mij erg interesseert.

Dit boekje gaat over Janneke Vos, die met haar man van Groningen naar hartje Transsylvanie emigreert om daar als boer te gaan pionieren. Wat een lef! Moeskers Moestuin is natuurlijk óók pionierswerk, maar dan veilig om de hoek. Transsylvanie, in Roemenie, dat is wel even andere koek! Ben benieuwd!




Van 'Mijn moeders huis' schakel je dan natuurlijk moeiteloos over op 'mijn vaders huis' en naar dat leuke liedje. Come and go with me to my Fathers House

..... want ik ben toch he-le-maal OFF-TOPIC vandaag!! :D:D:D

(zet je speaker goed hard!!)



2 reacties:

Madelief Weideveld zei

Haaaa...die had mijn vader ook....de Edwin Hawkins Singers...dat is nostalgie. Wat leuk om bij jou thuis te kijken. Wat een leuke blog!!
Dag, Madelief.

Spaarmoeder! zei

Nostalgie ten top! Leuk inderdaad die oude huizen. Ik ben ook opgegroeid in een oud huis met kelder en nu hebben we ook een kelder, maar dan heel klein.