Een twaalfling

on zondag 17 augustus 2014

Nou, het hoofd is weer helder gelukkig! De eerste gang als ik weer op de been ben is uiteraard even naar de tuin. Lekker een frisse neus halen (want hee wat is het fris geworden in die drie dagen!!!) en gewoon, even kijken, even wat plukken. Boontjes bijvoorbeeld ...



..... en ook alle tomaten die oranje zijn neem ik mee. Want zodra ze rood zijn vinden de vogels ze ook lekker. Verder rijpen doen ze dan thuis wel, in de vensterbank. Er was er eentje bij van bijna een pond!



Maar ik wil nog even terug naar donderdag. Want toen had ik twaalf kinderen in één bed gestopt. Dat wil ik jullie nog even laten zien.

Ik had Colette (van de sportschool) gesproken. Ze vroeg of ik het leuk vond om een kraampje in de sportschool te beginnen voor groente uit mijn tuin. Als ik spullen over heb, kan ik die daar neerzetten en verkopen. ERG leuk idee natuurlijk, want dan hoef ik geen doorgeschoten sla kroppen meer te composteren, en zit ik ook niet meer te hannessen met die courgettes, die nog steeds

2 dagen

met zo'n vijftig per week binnenkomen ....

Ik ging meteen op zoek naar een leeg bed. Want ik wil dan proberen, om nu nog wat bladgewassen en wat knollen enzo te telen. Zodat er ook een beetje variatie komt in het aanbod van dat kraampje, de komende maanden.

Zoals jullie misschien wel weten, zijn mijn bedden te breed. Dat wil ik zowiezo veranderen deze winter. Alle vakken veranderen van twee brede bedden naar drie smallere. Ik begon donderdag meteen maar met het aardappelvak. Kijk maar es hoe breed dat is. En er staan ook nog heel wat nateelten op (teelten die zijn gezaaid nadat de vroege aardappels waren gerooid).


Het totale aardappelvak loopt van die paaltjes links, tot die grote bossen afrikaantjes rechts. Ergens in het midden loopt het pad, maar dat is hier niet goed te zien. En links van dat pad staan nog twee rijen aardappels, die zitten nog in de grond. Dat moet daar blijven zitten. Rechts, vlakbij die koolrabi's, zit nog een bijna onzichtbaar rijtje preien. En daartussenin komt dan het derde bed!

Allereerst moet dat looppad worden opgehoogd (dat is natuurlijk helemaal ingelopen en ligt veel lager) en worden doorgespit. Dus .... een paar kruiwagen tuinaarde erop! En dan die bulten wat uitharken.



Het ziet er nu al beter uit, maar de bodem van dat pad is nog steeds erg verdicht. Die moet nog wel wat losser worden gemaakt. Ik heb dat gedaan door het zo diep mogelijk om te spitten.



En die hele dikke kluiten die je daar ziet, die moeten worden fijngemaakt. Hier komt namelijk een zaaibed, en dan is het belangrijk dat je grond heel fijn is, en mooi egaal. 

Ook moet hier natuurlijk weer voeding bij, dus er gingen ook een laag verteerde compost op (zo'n beetje het laatste wat ik had liggen!) Daarna is het denk ik wel zo'n acht keer doorgeharkt, totdat de voeding mooi door de bovenlaag was verspreid, en het er weer als een echt zaaibed uit zag! Compleet met twee nieuwe smalle paadjes!


Oja, en wat plantengier ging er ook nog op. En is ook doorgeharkt. Tja, met een zaaibed maken is het zo, dat het voorbereiden altijd het meeste werk is. Het zaaien is dan appeltje eitje!

Maar dat zaaien was dit keer wel een klus, want ik wilde 'van alles wat'. Dus, maar weer es gekeken wat er nu nog de grond in kan. En vervolgens heb ik vier rijen gemaakt, op 25 cm afstand, en die weer in vieren gedeeld. Daar kunnen dus zestien verschillende gewassen op!

Leuk, zo'n kermisbed!!!



Zoals je ziet is nog niet alles gevuld. Pas drie van de vier rijen. Want je moet het een beetje spreiden! Dus over één of twee weken nog maar es spinazie en raapstelen zaaien. Maar voorlopig zitten ze met twaalf op één bed. Hééél gezellig!

hier mist nog één, achter de koriander staat nog raapstelen

Ja, en nu hoop ik toch echt  nog op een beetje zon deze komende weken! Anders wordt het niks met die twaalfling.

Naschrift: naar aanleiding van een mailtje waarin iemand vroeg of ik zeker wist dat deze gewassen allemaal nog gaan opkomen, heb ik besloten elke week een fotootje te plaatsen van deze twaalfling, kunnen we dat samen volgen. Want ik weet niks zeker natuurlijk!! :D

1 reacties:

grandma zei

Ziet er keurig uit zeg, gezellig ook. Volgens mij kun je zaaien hoor. Vriendin van bio-tuin stopt ook nog vanalles in de grond...op hoop van zegen...zegt ze...maar meestal gaat het prima :) k ben benieuwd naar de foto's .

geniet altijd van je blog , liefs