Appels en aardappels.

on maandag 11 augustus 2014

Vanmorgen werd ik wakker van de eksters. Die maken een herrie dat wil je niet weten. Ze zaten weer in de appels.


Onze tuin is voor eksters een paradijs. Er zijn appels, bramen, druiven, konijnen. Ja, in konijnen pikken ze ook. Ik denk dat ze haren uitpikken, voor hun nest. Want waarom zou een ekster anders in vredesnaam naar een konijn pikken? Uit balorigheid? Ze volgen die arme beestjes soms tot in het binnenhok.

De druiven, ik wist geeneens dat ze al blauw werden, tot ik de eksters in de trossen zag ...


..... die beesten zien dat veel eerder dan ik. Inmiddels zit er een net overheen, maar de helft was al weggesnaaid.

Maar goed. De appels ... gelukkig was niet alles aangepikt. De rest heb ik maar geplukt.




We hebben drie piepjonge appelbomen. Eéntje van het tuincentrum, en twéé heb ik bij een boomkweker gekocht. Die doen het een stuk beter. Maar veel appels hebben we nog niet. Hooguit een paar kilo per boompje.

Toch weer een leuk experiment. Want hoe bewaar je die nou weer? Ze zijn nog niet helemaal rijp, dus ik leg ze maar op een blad. Beetje uit elkaar, beetje schoonvegen. En nu maar zien hoe lang ze zo houdbaar blijven. Ik hou jullie op de hoogte.


Augustus ... en een natte en vrij koele week ligt voor ons. Einde van de zomer alweer? Nou we kunnen nog best een lange warme nazomer krijgen. Maar toch haal ik de aardappels vandaag uit de grond. Anders gaan ze misschien rotten.



Met een vork steek je eerst voorzichtig onder de plant, of de plek waar de plant zat, en til de aarde op. Zo maak je het alvast los. En dan, op de knietjes, en met de handen er door heen woelen. Dat is zwaar werk, want je moet vrij diep woelen voor je alle piepers hebt. Laat er geen zitten, want dan heb je hier volgend jaar allemaal weer aardappels groeien, en dat is niet handig in verband met de vruchtwisseling.

Knip ook altijd van te voren even je nagels, want anders krijg je er vanalles onder. Je handen worden  beeldschoon van het aardappels rooien.


Verder gingen vandaag de paksoy en chinese kool plantjes de grond in. Ze kwamen op een rijtje tussen de sla en de rode kool.



Mocht je nog wat willen zaaien, je kunt die twee nog steeds zaaien. Het zijn snelle groeiers!

Verder viel er veel te oogsten vandaag, en ook veel te zien weer. Want zowaar, een paar pompoenen op de stenige wal gaan vrucht dragen! Waar halen ze het vandaan? Uit de stenen?


En wat ik ook mooi vond om te zien, is hoe goed alle kolen zich hebben hersteld van de rupsenvraat en slakkenvraat. Ik heb regelmatig alle slakken en rupsen eruit gehaald, en de aangetaste planten gewoon laten staan. En ... ze groeien gewoon verder, en worden weer gezond!


De kolen staan er prima bij. Haal je planten dus niet te snel weg als ze aangetast zijn, maar kijk wat er gebeurt als je de beestjes hebt weggehaald.

Het is een volle kar vandaag. Komt ook door die veertig kilo aardappels natuurlijk!


Thuis ga ik eerst maar es kijken hoe het met de vorige lading aardappels gaat, die ik in zand had gestopt. Nou het gaat NIET goed. Ze zijn aan het rotten!!



Ik moet er wel bijzeggen dat ik ze een keer in de regen heb laten staan. Het zand was dus nat, en dan gaat het fout! Ergens op google lees ik dat aardappels helemaal niet in zand hoeven. Als ze maar droog, donker en koel staan. Droog en donker, daar kan ik wel voor zorgen ...




.... maar koel is het hier buiten natuurlijk niet altijd. Goed, toch maar proberen, want die kelder is er nog steeds niet.

Nog even wat andere opslagplaatsen .. de knoflook in de wc, die moet elke week even worden omgeschud, en gecontroleerd op rotte exemplaren. En de strengen hangen gezellig naast Paul z'n fiets.





De uien staan in het schuurtje. Die kunnen wel wat meer warmte hebben dan de aardappels. En die moeten ook regelmatig worden gehusseld.


En de appels, waar zijn die gebleven?



Ik heb er wel een doek over gelegd, anders liggen ze hier in no time onder een dikke laag stof.

3 reacties:

grandma zei

Dekselse eksters !

Je kan je aardappelen ook in een ingegraven ton bewaren. Mijn vader deed dat ook. Snor een oude wasketel op graaf die lekker diep in de grond, aardappelen erin deksel erop, afdekken met een jute zak oid . Prima plekje tot je een kelder hebt In een afgesloten ton ( muizen risico) kun je ze ook onder de vloer ( via kruipgat ) bewaren.

prachtige oogst heb je!

Jolanda Verburg zei

Hallo Clarien,
Wij laten de aardappelen gewoon in de grond zitten en graven ze op wanneer we ze nodig hebben. Gaat prima, de meeste aardappelen zijn begin van het nieuwe jaar wel op.
Ieder jaar vraag ik mij weer af of ze er nu uit moeten of gewoon laten staan.
Toch ga ik dit jaar experimenteren met opslaan, wij hebben nu namelijk aanzienlijk meer gezaaid dan anders daarmee hopen we het hele jaar rond te komen.
Groet, Jolanda

Clarien zei

Jolanda rotten ze dan niet als het veel regent? Ik heb nog één deel aardappels in de grond zitten en ben erg aan het twijfelen, óf in een ketel zoals Grandma voorstelt, óf laten zitten....