Kindjes en courgettes vangen.

on vrijdag 4 juli 2014


Beetje wazige foto, genomen om 3 uur vannacht van de noordelijke hemel. Mocht je het er voor overhebben, ga es een nachtje buiten zitten met uitzicht op de horizon in het noorden. Als het niet te zwaar bewolkt is, zie je de noordelijke schemering opschuiven langs de horizon.

Spec-ta-cu-lair was het! Vooral door die wolken, die door het zonlicht de hele nacht van onderaf  werden belicht. Het start na zonsondergang, in het noordwesten, en schuift naar het noordoosten. En daar wordt het steeds feller, totdat rond half zes de zon opkomt. Maar toen lag ik allang weer in bed.

Volgende week wil ik het een keer vanaf de waddendijk bekijken. Daar kun je het hele noorden zien. En dan zal ik wat betere foto's maken.

de tuin!

Mocht je een moestuin in je achtertuin hebben, of erover denken, zet de aardappels dan een beetje uit het zicht. Want die moeten helemaal afsterven, en dat ziet er NIET uit. Dit zien wij vanuit ons huis.




Yek, niet mooi. Ik graaf ze dus maar op. De plant uit de grond trekken, en dan denk je misschien, nou wat weinig oogst ...




... maar je moet graven. 't Is net een grabbelton. Alles wat je laat zitten loopt weer uit, dus goed zoeken!




Rode kruimige Raja's, voor puree en in de soep, en stevige gele Agria's, voor frieten en om te roosteren.

Gisteren had ik geen tijd voor Moeskers Moestuin, dus vandaag eind van de dag maar even kijken wat er te oogsten valt daar. Nou, helaas niet alleen maar oogst.

Het clubje kindren dat al drie (!) keer eerder de vijver heeft mishandeld, kwetterde weg toen ik eraan kwam. En ja hoor. Stenen er weer in gegooid, op de visjes, de planten en de kikkers. Ook veel stenen waren gewoon verdwenen.




Alle vorige keren heb ik het met véél tact aangepakt. In ruil voor beterschap mochten ze me helpen, plantjes water geven enzo. Maar ja die tact was nu OP. Briesend heb ik ze teruggefloten om met mij die troep te herstellen. Maar ja veel hoop op verbetering heb ik niet. Want ik kan ze moeilijk als loslopende tuinjuf heropvoeden, als dat van huis uit niet ondersteund wordt....

En de toegang weigeren is ook lastig. Er is een doorlopend pad langs de tuin en de vijver.

Iemand een tip voor deze plaag? Mijn dochters zeiden je moet ze op facebook zetten, met een foto van je vijver. Maar dat vind ik te cru. Hoewel??



En hier wordt je weer vrolijk van! Bendes courgettes!! De hele buurt heeft ze al gehad. Volgende week ga ik flessen courgette saus maken voor de wintervoorraad. Met véél sambal!

6 reacties:

Jolanda zei

He, wat jammer is dat toch. De meeste kinderen zijn toch wel gevoelig voor zo'n eerste keer betrapt worden. Misschien heeft je uitbrander meer indruk gemaakt dit keer. Maar op FB zetten? Mwah, ik weet het niet......misschien wordt het dan alleen nog maar erger. Nu is het nog baldadigheid, dan voedt je alleen maar boosheid. Misschien eens kijken of je kan achterhalen wie de ouders zijn?

Teunie zei

Hier heeft het weleens geholpen om de camera te pakken en de daders op de foto te zetten. We hebben niets met die foto's gedaan, maar dat wisten de kinderen natuurlijk niet. Die voelden zich door onze actie bedreigd en hebben zich nooit meer laten zien.

En anders zou ik toch een praatje met de ouders maken, ook al ben ik niet zo'n moeder die snel naar een andere moeder stapt om te klagen. Je hebt echter een punt, want je hebt het eerst geprobeerd zélf met ze op te lossen. Nu mogen de ouders wel een handje helpen, toch?

En heerlijk, zoveel courgettes. Ik kreeg er van de week ook toegestoken van een buurvrouw met moestuin :-) en maakte een heerlijke schotel. Ik maak meestal een deel van de overvloed in op zoetzuur en gebruik daarbij een recept van landleven.nl Echt heel lekker.

Teunie

cr-mics zei

Ik zou een mooi bord bij de vijver plaatsen met daarop tekst en tekening van de beestjes die in die vijver leven. Doe net alsof je ze namen hebt gegeven. Dan zien ze de vijver misschien niet als een object om te vernielen maar als een woonplek voor dieren. De meeste kinderen houden wel rekening met dieren. Vooral als ze een naam hebben.

Vera zei

Ik volg je blog nog niet zo lang, maar lees het met heel veel plezier.
Jammer van die jonge "crimineeltjes", maar hoe dit te voorkomen? Geen idee.
Ik ben benieuwd naar de courgettesaus, ik heb ook veel courgettes, maak er chutney, jam en zoetzuur van die gretig aftrek vindt, maar saus lijkt me ook super. Ik wacht vol spanning af.
Groetjes, Vera

Spaarmoeder! zei

Wat jammer dat die kinderen de boel weer vernield hebben. Ik vind dat je veel geduld hebt. Misschien moet je eens vragen waar ze wonen en met kind en al eens aanbellen. Iets brabbelen over schade enzovoorts.

Clarien zei

Ja ik heb inderdaad met wat ouders gepraat, die waren in de buurt. Maar die waren niet erg onder de indruk ... vonden het kattekwaad .. dat soort dingen. Maar gelukkig is het nu zomervakantie en zijn de jeugdlessen afgelopen. Na de zomer zien we wel weer! :)