Composthoop verzorgen

on woensdag 16 juli 2014

Toen wij ooit aan Sijmen vroegen wat het HART van zijn bedrijf was, zei hij metéén ... de composthoop!






En inmiddels moet ik hem gelijk geven ... de composthoop, daar valt of staat een gezonde tuin mee. Het is eigenlijk een huisgenoot. Hij moet ook eten en drinken, daar groeit hij van. Dan krijgt hij genoeg body en vitaliteit om de bodem van jouw hele tuin te voeden. Prachtig.

We zijn dus dikke matties, de composthoop en ik. Vandaag hebben Liek en ik weer wat doorgeschoten sla opgeruimd. Verdween allemaal in die grote hongerige composthoop.



Na iedere laag groen, gooi ik er schapenmest overheen, en daarna een paar gieters verdunde plantengier. Want hij houdt wel van een sausje bij het eten! :D




De bacterien en gisten in de mest en de gier zorgen dat de vertering sneller opstart. En nu met dat warme weer gaat de omzetting op zo'n hoop in een paar weken. Ik hoop dat ik deze week nog tijd heb om de hoop om te keren. Dat zorgt ook voor snellere compostering, omdat er dan weer zuurstof bijkomt.

Daarom vind ik het ook nooit erg om doorgeschoten groente op de tuin weg te doen. Je gooit namelijk niks weg. Geen enkel brokje mineraal wordt verspild. Alles gaat via de compost weer terug de aarde in.

Hier bijvoorbeeld, de komkommerplanten hadden allemaal zijranken gevormd. Nou ja, ik was vergeten ze te dieven. En die ranken hadden al mooie vruchtbeginsels. Toch heb ik dat allemaal gesnoeid. Liever een paar mooie grote komkommers, dan heel veel halfwassen. En het snoeiafval komt toch weer terug op de bodem.




Zo kun je jaar na jaar je tuin verbeteren. De grond wordt steeds rijker aan mineralen. Vooral als je ook van buitenaf aanvoert, door bijvoorbeeld wilde planten en kruiden op de compost te gooien, en dood blad, versnipperd hout, en dunne laagjes mest.

De uien zijn inmiddels groot genoeg. Ook ben ik een beetje bang voor de uienvlieg, waardoor de planten ineens snel kunnen wegrotten. Dus ik haal de vijftig grootsten er uit. Nu hebben de wortelen ook meer ruimte.



De uien worden later deze week opgehangen. Voorlopig even op een warme plek te drogen leggen. Dat kan prima zolang het niet regent.

Naast de uien, bij de bieten, haal ik ook de grootsten er weer uit. Je kunt op de foto heel goed het verschil zien tussen bietjes die gedund zijn (de voorste) en die niet gedund zijn (rijtje erachter). Die blijven veel kleiner. Niks mis mee hoor, smaken ook goed, Maar je hebt dan wel minder oogst.




In de BBB is het een lawaai van jewelste. Allemaal jong spul, allemaal het hoogste woord, en allemaal nog in leven, OOK die dappere soldaatjes langs de buitenrand.


Bloemkool Basilicum Bewaarschool, om uit te planten ná de vakantie

Na de klusjes van vandaag weer de luxe, wat nemen we mee voor het avondeten vanavond? Er is nu zoveel, dat we elke avond kunnen varieren, hoewel niemand hier geklaagd heeft over de hele week courgette, afgelopen week!

Vanavond lekkere stevige ijsbergsla. Het buitenste blad laat ik op het land liggen. Waarom via de composthoop, zó kan het ook.




Altijd even dralen met naar huis gaan. Het plekje in de zon lokt .... koud wit wijntje erbij? Maar die heb ik niet hier! En er zijn niet alleen maar composthopen om te voeden, maar ook een hongerig gezin!




Enne voor wie dacht dat wij alleen maar tuinvoer eten, valt wel mee hoor! Daar zorgen de meiden wel voor!


0 reacties: