Recept van het land.

on donderdag 26 juni 2014



Vanmiddag was ik deze bak aan het schoffelen waar de tomaten staan. Je weet misschien nog wel, éérst zou de kas hier komen. Toen ging dat niet door. Toen werd het de kolenbak. Dat kon ook niet vanwege de konijnen. Toen kwamen de tomaten en de courgettes erin.

Nou vond ik vanmiddag dat de tomaten en de courgettes aan de onderkant wat gelig werden ... stikstoftekort? Ineens wist ik niet meer of ik deze bak wel genoeg mest had gegeven. Dat is al zoveel maanden geleden!

Ja.... en dan is een blog wel héél makkelijk. Ik ging gewoon even terugkijken in januari en zag toen dat er een dikke laag mest en compost onder zit. Alleen de tomaat en courgette hebben daar zeker niet genoeg aan. Ik heb ze vandaag maar wat plantengier gegeven, en dan later deze week nog maar een mestgift. Beetje regen zou ook niet gek zijn ....

Iets heel anders ... zelfvoorzienend leven is niet compleet zonder droogbonen. Vind ik!




Je kunt die bonen namelijk zonder ze te bewerken jarenlang bewaren. En ze zijn extreem voedzaam. Veel voedzamer dan gewone verse sperzieboontjes bijvoorbeeld. En gelukkig vindt iedereen in ons gezin bonen heel lekker, dus wij eten ze vaak. Vooral rode nierbonen of kidneybonen. Maar ook bruine, witte, en gedroogde erwten, bijvoorbeeld in erwtensoep.

Er is alleen één nadeel! Het is nogal een bewerkelijke boon. Je moet ze eerst opkweken, dan laten drogen, het liefst áán de plant, en dan allemaal doppen, of pellen. En dan heb je met een heleboel werk uiteindelijk een paar kilootjes ...




Toch ga ik het doen. Omdat het zo'n belangrijke winterkost is. Beetje ouderwets, maar dat is juist leuk. Het is wel een experiment, want ik weet niet welke droogbonen je in ons klimaat allemaal kunt kweken. In elk geval de bruine, die heb ik al gezaaid, en de witte. Maar of die lekkere rode kidneyboon hier wil groeien? We zullen het wel zien.

En bij bonen hoort ook bonenkruid. Dat geeft de bonen een superlekker smaakje en helpt tegen de winderigheid om ze beter te verteren. Nou bonenkruid had ik een keer een rijtje van gezaaid en dat kan er nu wel uit. Om in van die leuke bosjes te drogen te hangen ...




Maar allemaal van die groene bosjes staat ook een beetje saai, dus daar kan dan wel wat lavendel bij. Lavendel daar heb je nooit teveel van, dus maar even wat plukken. Is eigenlijk al wat laat, want ze is al een beetje uitgebloeid. Maar ik heb na al dat schoffelen en gieren wel es zin in een schoon en freubelig klusje, zoals bosjes kruiden maken. En dan mooi ophangen ...




En je zal zien in NO time ligt de hele handel achter de verwarming! Maar voor nu ziet het er mooi uit en ruikt heel lekker!

Een recept had ik nog niet gedeeld deze week ... ja dat schiet er bij in. Dat komt, omdat onze maaltijden nu heel simpel zijn. Als ik van de tuin komt dan rats ik wat groentes mee in de heen-en-weer krat, en dan kijk ik thuis in de koelkast en vriezer wat daar bij past, en dat gaat dan in de pannen. Dat kan je dus eigenlijk geen recept noemen.

Maar kijk gerust even mee! Dit kwam uit de krat vandaag ...


Nou die vis dus niet he? Op de tuin alleen goudvisjes! :D

De piepers met wat bonenkruid op het gas. 



En terwijl de vis even aanbakt, snij ik groente in stukken.



Ik snij groente nooit fijn, altijd grof. Sneller en meer bite!

Dan de vis eruit en de groente erin, met wat kruid. Wijnruit dit keer, bij gebrek aan dille. Zout, peper, en na even bakken de vis in aluminium erbij ....





En dat mag dan een kwartiertje garen. Bij de aardappels gaan wat stukjes broccoli, omdat er natuurlijk weer iemand géén vis lust ... 

Ondertussen draai ik een pesto van wat basilicumtopjes, een hand walnoten, olijfolie, geraspte kaas, een teen knoflook, wat citroensap en een drupje ketjap.



En dit is dan alles bij elkaar.



Hoe zal ik dat noemen .... 'Recept van het land'  .... ofzoiets? En af en toe komen dan nog wel creatieve combi's .. ik heb al een 'courgette-cocktail' in gedachten, en een 'bieten-mousse', en nog wat anderen. Dat komt dan op dagen dat er meer tijd is voor keukenwerk.

En dit was vandaag het toetje ...


1 reacties:

Jolanda zei

Je bosjes kruiden zien er inderdaad erg mooi uit zo, maar voor de lavendel misschien niet zo praktisch. Ik heb er vorig jaar papieren zakjes omheen gebonden (en ja in de schuur want dat is niet zo decoratief ;-)). Dan vallen de gedroogde bloemetjes in de zakjes en niet achter de verwarming ;-)