Over slakken en koper.

on donderdag 5 juni 2014

hallo daar ben ik weer!

Ik ga niet voor de zóveelste keer fotootjes laten zien, van koolplantjes die opgevroten zijn door de slakken. Dat gaat een keer vervelen. Maar geloof me, het gaat maar door! Die slakken zijn onverzadigbaar! Al drie generaties kolen zijn eraan.

Ik heb vanalles geprobeerd. Zand erom, gesnipperde uien, peper. Met de hand weghalen, met handen en polsen vol slakkenslijm. Helpt allemaal niks.

Goed. Change of plans! Ik ga maar es bij een Kringloopwinkel op zoek naar koper. Want koper, daar houden slakken niet zo van. Daar kruipen ze liever niet overheen.



De Kringloper in Almere. Heel gezellig. Prachtige Almeerse meuk! Weer heel anders dan onze Gooise kringlopers, of die in Wildervank! Leuk, in de Kringloop kun je veel leren over de streek. Hier in Almere houden ze veel van huiselijke opsmuk.




En ik vergeet natuurlijk bijna waarvoor ik kwam. Gereedschap is er ook veel. En boeken. Nou ja, kijk maar .........



Ik vond zelfs een waterpas!! Geen scheve straatjes meer op Moeskers Moestuin!





Affijn, de koperen ringen, die ik zocht, hadden ze ook. Van die hele dikke gordijnringen. En daarmee dus naar de tuin, naar die jonge kooltjes. De ringen zijn gesloten, dus ik moet ze over de plantjes heen frummelen. En dat stáát ze toch leuk! Versierde kooltjes! 





Je ziet zo´n koolrabi gewoon opbloeien met zo´n mooie ketting om! En nu maar hopen dat het werkt. Ik heb er niet genoeg voor de hele bende, dus we zullen het verschil over een paar dagen wel zien.





Ook heb ik op de tuin de laatste spinazie meegenomen. Die was al aan het doorschieten. Alles schiet vrij snel door met zo´n mooi voorjaar.



En dat trof nou net goed, want Marlieke was thuis aan het pannenkoeken bakken. Dus daar konden we heel wat spinazie (geroerbakt, met roomkaas) in kwijt! 





Al lang heb ik niks gemeld over mijn lessen op de Warmonderhof. Dat ga ik morgen goedmaken. Nu alleen even een fotootje van een klasgenootje, die tijdens ons cursusjaar bevallen is van een prachtig jongetje. Dat kwam ze vandaag in de klas laten zien. Wat een schatje! 



7 reacties:

Teunie zei

Ik ben benieuwd of het helpt, die koperen ringen. Leuk experiment :-). Ik ben natuurlijk altijd groen van jaloezie op mensen zoals jij met grote moestuinen. Maar hét voordeel van tuinieren op het balkon is dan toch, dat je geen slakken hebt.
Teunie

Marthy zei

Plastic flessen van 1 of 1 1/2 ltr. doorknippen, aan de ene kant bodem eruit knippen, aan de andere kan dop eraf en over je plantjes zetten. Even aandrukken in de grond zodat ze niet wegwaaien en je hebt minikasje en slakkenbeschermer in één. Bij mij werkt het uitstekend, zie:
http://heenenterugnaardeardeche.blogspot.fr/2014/05/moestuinmaandag_12.html

Ik hoor het graag! Marthy.

@nnemiek zei

Haha geweldig die ringen, ben erg benieuwd, maar vrees het ergste.....

Clarien zei

Ja op een balkon heb je alles veel beter in de hand. Groot voordeel inderdaad! En het ziet er ook zo gezellig uit bij jou Teunie, met die bijen ook nog.
Of mijn ringen gaan helpen ... vandaag is er nog geen slakkenvraat! Dus ik heb nog hoop Annemiek! :D Marthy die flessen zijn ook super! Wij gebruiken alleen niet zoveel van die flessen. Zal es vragen of mensen ze over hebben!

Marthy zei

Ik drink ook niet zoveel uit flessen, maar mijn buuf wel, dus die heeft een paar weken flessen gespaard voor mij.

Lizzie zei

Ben benieuwd of het lukt!
Helaas ben je niet bij de grootste kringloop van Nederland geweest!
Dus je zult een keertje terug moeten gaan :)
Dan echt naar De Kringloper Almere :)
Daar kijk je je ogen uit, zoveel spullen!

Clarien zei

O dat wist ik niet, dat er nog een was. Leuk die ga ik dan de volgende keer opzoeken! Dankjewel Lizzie