Op bezoek, en een kado!

on donderdag 19 juni 2014




Hier was ik vanmorgen. In Laren. Bij Claudia Reina op de volkstuin. Die tuinen liggen aan een akkergebied, waar oude granenrassen verbouwd worden, zoals spelt en boekweit. Mooi!

Het was erg leuk om op zo´n oud en gevarieerd volkstuincomplex rond te kijken. Vanalles te zien. Kunstenaressen, met bonte bloementuinen, oud-hoveniers, met keurige rechte bedden. En wat ook leuk was .... ze hebben daar van die ouderwetse waterpompen, met zo'n zwengel!

En hier zie je tuinder Joop, die er al meer dan 25 jaar tuiniert! Hij staat bij zo'n pomp.



.... en daar is Jan ook. Vroeger metselaar geweest, nu tuinman in hart en nieren. Prachtige rode kolen heeft hij. Op zandgrond nog wel. Maar ja, die tuin krijgt ook al een generatie lang zorg en aandacht van Jan!



Claudia geeft op haar tuin moestuinlessen aan mensen die wel een tuintje willen, en daarvoor op de wachtlijst staan. Slim systeem vind ik, want daardoor zie je meteen of de aspirant leden wel echt serieus met die tuin aan de gang willen. Want het kost wel tijd, een tuin! Dus kun je bij Claudia proefdraaien!

In haar tuin is het een grote mengelmoes van mooie experimenten met spannende nieuwe groenten. Superzoete sugar snaps, ´vaste´ spinazie rassen, zodat je het hele jaar spinazie hebt, bronzen venkel met een intense smaak, en nog veel meer te zien.




Maar ik moet nog een keer terug! Ik heb vergeten Claudia de aubergine plant te geven, die ik had meegenomen, maar in de auto heb laten staan.... En ook geen foto van haar zelf gemaakt! Nou, komt nog!

Dag mooie volkstuinen!



Vanmiddag kwam Nicolette helpen. Ze kwam aangesjeesd op de bakfiets, omdat ik geen mest meer had, en die wilde zij wel even op de hei halen. Met een groot plastic zeil in de bakfiets, he-le-maal in oranje stijl!! Olé Nicolette!



Wat moest gebeuren vandaag, was de pompoenen uitplanten. Al heel lang wil ik die langs de wal van de sportschool planten. Maar het is zo´n klus waar je in je eentje geen puf voor hebt. Met z´n tweeen was het zo gepiept!



Hier moet dat komen dus. De eerste geul is al gegraven. Een rij graszaden heb ik daar opgespit en opzij gelegd. Daar komt dan mest in, en compost, en dan kloppen we die graszodes er weer boven uit. Dan de pompoenplanten erin.



Tot slot gaan de uitgeklopte graszodes weer terug, tussen de pompoenplantjes. Op de kop. Zodat alle voeding uit de bodem benut wordt. Er zal wel snel weer gras en kruid gaan groeien, maar de pompoenplanten hebben een voorsprong.

Dit is de derde keer dat ik hier pompoen zet. Alle vorige keren hebben de slakken alle plantjes opgegeten. Het is ook de laatste keer! Als het nu niks wordt .... dan blijft de wal gewoon kaal! :D

mij benieuwen

Plek om je boterham neer te leggen is er nauwelijks, met al die planten overal. Wie plant er nou ook een courgette midden op tafel!!  




Het ging even regenen hier in Bussum. Mooi, want met al dat gezaai gisteren kan de grond wel wat vocht gebruiken. En de gieters en de tonnen zijn ook leeg. Mijn nieuwe regenton is nog steeds niet aangesloten op de regenpijp. Dus moet het even anders ....



In tien minuten een gieter vol.

Vanavond toen ik thuis was kreeg ik een appje van Nicolette. Ik mag de bakfiets houden!! Voor op de tuin!! Ongelofelijk! Wat een kado zomaar... Ontzettend lief!

Nu gaan we samen een naam verzinnen en die fiets schilderen! Nicolette dacht aan .... 

 ...................   Moeskers Mestkar

1 reacties:

Teunie zei

Oh, wat een gaaf kado!! Tof zeg! En zo'n oud moestuinencomplex is ook heel bijzonder. Wat leuk om te zien. Ik hoop dat de planten langs de wal nu aanslaan en niet weer door de slakken verorberd worden ;-)

Teunie