Gewoon doorgaan.

on zondag 8 juni 2014

Vanmorgen vouwde ik wat kleren op, en hopla, er viel van alles uit de zak van mijn broek. Muntjes, elastiekjes, lijstjes, en ook een heleboel boontjes. Die boontjes had ik gisteren gezaaid, en het restje ging in mijn broekzak. En die rolden nu over de slaapkamervloer. Heel fijn als je nét haast hebt ….. 



Een paar bonen lagen onder het bed. Toen zag ik ook meteen hoe stoffig het daar was.

In de badkamer bleken de handdoeken ook weer bijna op. 





Nou ja, je kunt niet EN een goeie tuinder EN een goeie huisvrouw tegelijk zijn. Het is nu even vooral tuinder!

Op de tuin blijkt er alwéér wat OP te zijn. Namelijk de potaarde. Ja ik kom er ook niet aan toe om inkopen te doen deze dagen. Nou dan maak ik zelf maar potaarde, van compost met wat tuinaarde. Dat is dus verteerd blad, verteerd gras, schapenmest, en zand/klei. Daar moeten de pompoentjes die ik ga verpotten het dan maar mee doen. 





Daar staan ze, pompoenen en watermeloenen. Ik wil ze gaan planten langs de wal omhoog.




Zodat dat zwarte worteldoek een beetje onzichtbaar wordt.

Tussen de bessenplanten is nog vrij veel ruimte. Die bessen worden nog niet zo groot dit eerste jaar. Dus daar heb ik vorige week wat courgettes neergezet. Ze kregen een schep mest mee in het plantgat. Want dat bessenbed is niet zo zwaar bemest, en de courgette is een hongerige plant. Vandaag krijgen ze nog een extra schep compost allemaal. 




Als je steeds aanvoer van verse groente wilt hebben, moet je ook steeds door blijven gaan met zaaien en planten. Anders krijg je halverwege de zomer ineens een ‘gat’. De tuin komt tot stilstand. De oudere groente schiet door, en je hebt geen jonge verse gewassen meer. Ook niet erg. Want dan wil je waarschijnlijk toch net op vakantie!

Maar ik wil dit jaar het héle jaar uit de tuin blijven eten, dus ik ga door met de aanvoer. Gisteren weer een bak slasoorten gezaaid. Dit keer ook andijvie erbij, die alleen gezaaid kan worden bij hogere temperaturen. 




Door die constante aanvoer, en het tussendoor bijmesten van de bodem, heb je veel compost nodig. Dus ook nieuwe compost moet je steeds blijven maken. 

Nou is er gisteren gemaaid op het grote veld achter de sportschool, en dat maaisel ligt hier op mijn tuin. Dat kan ik nu goed gebruiken. Ik zet een nieuwe hoop op, met lagen maaisel, afgewisseld met schapenmest. Dat zal met deze temperaturen snel goeie compost worden! 

 



Alle bladgewassen krijgen wat extra compost. Gewoon ertussen scheppen, en dan een beetje oppervlakkig door de aarde werken. Verder regelt de bodem wel, dat die compost op de goeie plek komt!

De aardappelplanten krijgen allemaal een scheut verdunde plantengier. Daarin zat de laatste tijd veel smeerwortel. Dus krijgen de aardappels extra kali, nét wat ze nodig hebben! Kali zorgt voor stevigheid van de knollen.

Arme aardappels in  mijn achtertuin ….. die krijgen helaas niet zo’n goeie verzorging. Eén plant is er zelfs al gestorven …. Maar dat vind ik niet erg! Want ik heb zo’n zin om aardappels op te graven! En nu mag het! 




Nou het is nog best een aardig stel piepers, van één zo’n halfvolgroeide aardappelplant!

Er was nog bezoek op de tuin vandaag! Eerst kwam Remy, die naar aanleiding van mijn blog van gisteren een heel handig boekje bij zich had!




En meneer de Bruin kwam ook langs, om de boel weer es even te bekijken. Hij had een goeie tip. Of ik er wel aan dacht om van alle gewassen wat te laten staan, voor het zaad. Nou was ik nét de doorgeschoten sla aan het uittrekken. Het lukte nog net om van elke soort in elk geval ééntje te laten staan.

Dankjewel meneer de Bruin!




  


2 reacties:

Marlon zei

Ìk geniet erg van je blogs, als beginnend moestuinierster haal ik veel inspiratie uit je dagelijkse berichten, chapeau !!!

Jolanda zei

Ik heb me na de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over potgrond voorgenomen om maar geen potgrond meer te kopen, en het zelf samen te stellen, net als jouw manier dus. Mijn tomatenplanten lijken het tot nu toe prima te vinden. En weer een stukje minder veengebied wat hoeft te worden afgegraven.