Gewas beschermen en oogsten

on woensdag 11 juni 2014

Je gewas beschermen. Dat klinkt toch veel vriendelijker dan ongedierte bestrijden. Want ongedierte bestaat natuurlijk niet. Het zijn gewoon vriendelijke jongens, die gezellig op jouw tuin een vorkje komen meeprikken. Die beestjes willen gewoon leven.

Weten zij veel dat dat nou net MIJN savooiekool is? Deze slak denkt dat het ZIJN savooiekool is. Hij is dan ook stomverbaasd als hij met een grote boog in de wildernis wordt gegooid.



En deze kleuters, die zo gezellig met z'n allen hier zitten, plekje met zorg uitgekozen door mama Koolwitje. Mama wil ook dat haar kindertjes superfood krijgen. Dus legt ze haar eitjes op de onbespoten spitskool in Moeskers Moestuin. Het beste van het beste voor haar kroost. Aandoenlijk..




Hup die gaan ook de emmer in. Jullie mogen naar de brandnetels! :)

Zo loop ik even de tuin door. Beestjes weghalen. Even alles checken. Sommige spitskolen doen het nog redelijk. Oja, en de koperen ringen helpen echt! Dus op zoek naar meer!


begint al te kroppen ..

kooltjes met ring zijn onaangevroten (tot dusver)
Op de bedden van de peulgewassen is weinig vraatschade. Wel vind ik hier en daar kleine spinnetjes, die verdacht veel op teken lijken. Grote teken. We krijgen meteen overal jeuk!

Maar we zijn hier wel even bezig. De peulen worden grootdeels geoogst. Er zijn drie soorten. Er is een halve rij doperwten. Daar komt vandaag ruim een kilo vanaf. De sugar snaps zijn ook al erg dik geworden dus die plukken we ook leeg. Dan is er de nieuwere rij, ook een peul (naam zal ik nog even opzoeken) die heel klein en lekker zoet is. Daar komt bijna drie kilo vanaf.

Dus we zijn wel even zoet daar bij die teken peulen. 

En Remy haalt nog even een rij tuinbonen uit de grond.



En dat is dan weer de hoogste tijd, want op deze plek komt, na bijbemesting met compost, de palmkool en de boerenkool. 



Al dat werk aan die peulen, al die zorg, steunpalen zetten, en dan steeds opbinden, en dat monnikenwerk van plukken ...... maar het is het wel waard hoor! Wat een rijkdom!




Ik begrijp heel goed waarom biologische peultjes in de winkel soms wel 2 euro per ons kosten! Het is gewoon heel veel werk. Dan staat hier dus voor wel honderd euro aan peulen! Goh .... 

Ja en nog een kratje tuinbonen dus. Geen idee hoe zwaar. Maar ik hou het bij in het lijstje 'oogst 2014' voor de geinteresseerde! 

Vanavond doppen! :)

Een ander leuk klusje op zo'n warme juni dag is het oogsten van kruiden. Dat is nu een goed moment, omdat ze nog niet bloeien. Als ze gebloeid hebben, en zaad gegeven hebben, dan is het mooie en het frisse er wel af. Hee, dat klinkt mij bekend in de oren!! :D:D





Kruiden zijn makkelijk te kweken. Vaak geldt, hoe minder zorg hoe beter. Bij mij doet de tijm het bijvoorbeeld veel beter tussen de stoeptegels, dan in een bak met goeie verzorging.

Vandaag heb ik oregano, citroenmelisse en citroenverbena geknipt. De verbena is mijn favoriet. Hieronder zie je een bosje direkt na plukken. Haal de onderste blaadjes van de stelen eraf. Wel bewaren, goed voor een potje citroenthee!





Dan bind je die stelen strak bij elkaar. Als ze drogen, worden de stelen dunner, en dan kan de bos makkelijk wegwaaien. Goed binden dus.




En hang het dan lekker in de zon en in de wind. Niet vergeten bij regen binnen te halen!!




2 reacties:

grandma zei

Prachtige oogst hebben jullie daar !

Martine zei

Poeh zeg, wat een oogst, geweldig!
Dat lijkt me al het werk inderdaad wel waard! En hmm...de smaak alleen al is vast ook super! ;-)