Dag Warmonderhof!

on vrijdag 6 juni 2014


Het zit erop! De laatste lessen op de Warmonderhof zijn achter de rug. Vanaf nu gaan we allemaal weer onze eigen weg, de wijde wereld in, als Biologisch Dynamisch Boer. Of zoiets.

Dag klasgenootjes





Dag dreamteam aan leerkrachten! Enorm wat een kennis zit hieronder aan tafel!



Dag Nelleke! Lieve kok, wat heb je ons verwend de afgelopen twee jaar!



Helaas staan de meeste klasgenoten en leerkrachten niet op deze foto's. Ik hoop dat ik er volgende week nog wat kan maken. Dan hebben we nog wat bedrijfsbezoekjes. En een lunch in de Betuwse tuin van Bart ....

Het is nog geen definitief afscheid. Toch rij ik met een beetje weemoed terug door de polder deze dag. Wat kun je je toch snel hechten aan mensen, aan een plek, aan een bijzondere sfeer. 

En ook aan die mooie stille polder natuurlijk, met dat prachtige licht.




Thuis op mijn eigen plekje maar even een bakje troost geplukt. 




In de stralende zon op de tuin. Terwijl de aarde nog prachtig vochtig is. Ja onze planten hebben het goed dit voorjaar. Op de lege plekken waar de eerste sla gezaaid was, maak ik wat ruimte. Daar gaat een strook compost op. En dan een rijtje koolrabi plantjes erin. Die vragen veel voeding, vandaar die extra compostgift.





Ze krijgen geen koperen ringen. Want die zijn op. 

Achter het schuurtje staan nog steeds de twee stoelen van Ruud. En het tafeltje waar Bjorn mee kwam. Dat is een tafeltje waar je fikkie in kan stoken! Er zit zo´n brandgat in. Maar .... daar kan vast ook wel een plantje in!



Stro heb ik ook niet meer. Die is ook op. Maar er is nog wel gedroogd gras. Dus daarvan gaat een laag op de bodem. Dan spoelt de aarde niet weg door de gaten onderin. Op het gras komt compost met wat potaarde.




En dan gaat er een courgette in. En wat mosterdplantjes. Ja want mosterd wil ik ook leren maken. Iemand die dat al wel es gedaan heeft??

Tot slot vandaag een hele rij uitgebloeide raapstelen uitgetrokken. Ze hebben prachtige zaadpeulen gekregen. Ik wil ze drogen, maar weet nog niet waar. Voorlopig mogen ze in de zon op het kleed liggen, dat daar al een tijdje ligt te liggen. Lekker zacht liggen die raapstelen daar! :D



Er gaat ook een enorme bos verse raapstelen uit de grond. Die gaan mee naar huis. Om in te vriezen. Maar gelukkig kom ik twee buurvrouwen tegen, die allebei wel een bos willen. Scheelt mij weer werk!




Zomernacht

Let je wel es op de lucht midden in de zomernacht? Het is heel bijzonder om te zien, hoe het in deze periode, van eind mei tot eind juli ongeveer, eigenlijk niet meer echt donker wordt s nachts ...

Elke nacht kun je in het noorden nog een vage schemering zien. Omdat de zon daar niet zo ver onder de horizon verdwijnt. Hij maakt maar een kleine boog onderlangs, en het licht blijft zichtbaar.

Dus, als je een keertje niet kan slapen, of van een feestje thuiskomt, kijk naar de noorderhemel.




De avondschemer reikt de ochtendschemer de hand.


(niet zelf bedacht! komt uit een boek)

2 reacties:

cr-mics zei

Ja, mosterd maken is superleuk! Toevallig wil ik daar al een poosje een bericht over schrijven...maar steeds zo druk gehad. Hou m'n blog in de gaten..binnenkort zal het er echt van komen.
En gefeliciteerd met het afronden van je studie!

Clarien zei

Ja ik hou het zeker in de gaten! En dankjewel!