Zelfvoorzienend met look en ui.

on dinsdag 20 mei 2014

De uien zijn bijna op.


En ik heb me voorgenomen om ze vanaf nu NIET meer te kopen. Net als de knoflook. Want, op weg naar zelfvoorzienend leven, kun je heel goed starten met knoflook en ui.

Niet alles tegelijk he? ;)

Beide groenten zijn makkelijk te telen, groeien op bijna alle grondsoorten. Maar wat ik er zelf vooral zo leuk aan vind, is dat je, met een beetje rekenen, heel goed een jaar lang in je eigen behoefte kunt voorzien.



Je moet wel flexibel zijn. De ui en knoflook BOLLEN zoals we die gewend zijn uit de winkel, zijn er in mei nog niet in je eigen tuin. Dus in plaats daarvan eet je dan het jonge blad en de jonge bolletjes, die er dan al wel zijn. Die worden ook wel bosknoflook en bosui genoemd.

Met een beetje handigheid bij het telen van je knoflook, heb je van januari tot juli eerst het jonge knoflookblad, en dan de bosknoflook. En van juli tot januari heb je knoflookbollen, en dus tenen. Die je goed moet drogen, zodat ze lang houdbaar zijn.

verse ui en look

Voor de ui gaat het iets anders, want die plant je pas in het voorjaar. Je hebt dan van april/mei tot juli bosuitjes, en van juli tot het voorjaar gewone uien. Ook die moet je goed drogen, liefst in strengen ophangen. 

Dat gaan we in juli doen. Uien en knoflook vlechten, en ophangen om te drogen. Voor de winter. Lijkt me een leuk klusje!




Erg leuk idee om al zelfvoorzienend te zijn met deze twee gewassen! En ze zijn zo vers en groen ook erg lekker. En misschien wel gezonder nog dan gedroogd, als bollen.

Nog één opmerking, dan stop ik over ui en look ..... ze nemen maar héél weinig ruimte in, zijn dus ook geschikt voor een klein tuintje! Gewoon planten dus die ui en look!! :D

Vanmorgen weer begonnen bij Land en Boschzigt. Nou heb ik al een paar keer het zaaien laten zien. Vandaag een kijkje bij het planten!



Zoals je misschien kan zien, heb ik op de bedden vierkantjes gemaakt. Dat zijn gewoon lijnen in de lengte, en dwars daarop lijnen in de breedte. De afstand tussen die lijnen is elke keer ander, dat hangt er van af welk gewas je gaat planten.

Vandaag moest de sla erin, en de andijvie.




Bij de ene rij zet je alle plantjes op de hoeken. Bij de andere tussen de hoeken in. Zo heeft elk plantje maximale ruimte om zich heen, en dus optimaal voeding en vocht.

Als je een klein tuintje hebt, kun je het ook zo doen. Met die vierkantjes is het heel makkelijk om te wieden. Zelf zette ik vroeger in mijn achtertuin alles lekker rommelig door elkaar. Omdat dat er leuker uit zag. Maar dan verdween de boel soms tussen het onkruid. Dus toch maar weer rijtjes!



Nou, alleen een spatje regen, en lekker veel zon erop, en over drie weken zijn dit weer dikke malse joekels van kroppen geworden! Geweldig toch? 

Margriet gaf een demo van de appelsnack waar ze op de Open Dag met haar dochtertje mee had rondgelopen. Ik zet hem even hier op mijn blog. Vond het zo'n leuk idee!


kruiwagen met kist met zo'n appelschilding erop ...

... appeltje schillen, gaat meteen in plakjes ...

in bakje, beetje kaneel erop ....

...... et voila!! Appelsnacks voor 1 euro! Leuk gevonden Margriet!! Wie weet, ga ik ook nog es een open dag organiseren op die toekomstige tuin van mij!! Dan huur ik Margriet plus kar!! :D

Oja. Als laatste had ik nog een strop op mijn eigen tuin! De meirapen .... allemaal aangevroten! Niks geworden met die meirapen!




De knollen waren onder de grond aangevroten door een of ander insect. Ik ga het nog uitzoeken. Jammer jammer want ik had me verheugd op die raapjes!

Nou, er waren er twee nog enigzins eetbaar ....



..... voor door de sla. En de rest ging linea recta naar de composthoop.

En meneer De bruin kwam ook weer es kijken. Hij heeft ineens een baard!


4 reacties:

Tante Titi zei

Wat moet dat een goed gevoel zijn dat je al een beetje zelfvoorzienend bent! Hier worden alle uien aangevreten door de slakken...Heb ook voor het eerst knoflook staan ik ben benieuwd wat dat gaat worden!

Helena zei

Grappig dat je begint met knoflook en ui. Daar begon ik ook mee. Inmiddels gebruik ik de Egyptische ui (boom ui) en voor de knoflook gebruik ik weleens daslook of chinese bieslook. Vorige week kocht ik een knoflook plantje. Wie weet is dat wat, zal het laten weten. Je kunt ook knoflook olie/pasta maken. Dat is heel lang houdbaar. Het idee heb ik hier, http://www.biesheuvelknoflook.nl/index.php/gehakte-knoflook, vandaan.
Wat een super idee is de appelsnack trouwens, leuk!

Clarien zei

Leuk al die knoflooktips! Knoflookplantje ben ik ook benieuwd naar!

grandma zei

Ik ben blij dat ik je blog gevonden heb, zo leuk al je tips en tops. De knoflook doet het hier ook goed. De uien iets minder lijkt het. Er liggen nog een aantal sjalotjes in de kelder van de oogst van vorig jaar, de uien zijn allang op. In de moestuin heb ik rode en gewone ui , in de siertuin heb ik her en der overgebleven plantuien gezet , eens zien of ze daar ook opkomen.