Tweede teelt gaat in de kas.

on zondag 4 mei 2014





Even bij de plantjes in de voortuin kijken.... zo mooi die Phlox ... en de Rode Wondklaver

Dan door naar de tuin, met weer 40 liter water uit de regenton!




Gisteren ook al 80 liter gebracht, want ik heb de kas leeggeruimd, en gespoeld. We hebben alles opgegeten wat er stond, nou ja, de laatste zielige kropjes sla gingen naar de konijnen. En nu wordt de kas voorbereid op nieuwe gewassen.


gespoeld, omgespit, en wéér gespoeld

Zoals ik eerder al schreef, staat de kas hier eigenlijk niet goed. Aan de rand van het bos, vanaf een uur of 2 s middags in de schaduw. Maar we hebben een paar grote takken gesnoeid, en nu hopen dat het licht en warm genoeg zal zijn voor de tomaten en de komkommers.

Anders moet hij volgend jaar verhuizen!




De kas krijgt een dikke laag compost en mest, en na het omspitten nog een gift brandnetelgier, vooral rechts, waar de bladgewassen hebben gestaan. Daar kan wel wat extra stikstof in de bodem!

De indeling blijft hetzelfde. Drie delen met loopplanken ertussen. In het midden komen de tomaten, rechts de komkommers en links, waar de meeste zon komt, de aubergines, paprika's en pepers.




Hierboven zie je, vlák boven de kluit van de tomatenplant, haartjes op het stammetje. Dit kun je gerust wat dieper ingraven, dan groeien daar weer wortels aan. En dan is plant wat minder slungelig.




Op de plek van de komkommers maak ik eerst een broeiveur. Dat is een soort extra laag mest met stro, ónder de planten, die extra bodemwarmte afgeeft. Voor komkommers is een veur van paardemest en stro erg geschikt.

Maar .... dat heb ik allebei niet. Hm, wat kan daar voor in de plaats? Uit de composthoop zoek ik materiaal dat er nogal 'broeierig' uitziet (gedroogd gras), en meng dat met schapenmest.



Dan een lange geul scheppen in de kas, het mengsel erin, wat verdunde gier erop, en de aarde er weer overheen. Nou komkommers, wat zullen jullie lekkere warme voeten krijgen zo!





De komkommersplantjes zijn nog heeeel klein. Ze groeien langzaam ... Ik zet er één in de grond, de rest blijft nog even in de potjes. En dan toch maar wat planten kopen later deze week. Anders krijgen we pas zo laat komkommers .....



Zo. De kas is voorlopig weer klaar. De warmteminnende zaailingen gaan weer op het vensterbankje, en de ritsen gaan dicht. Lekker broeien daarbinnen! Hee, nou gaat net de zon weg! :(

Nicolette heeft ondertussen een deel van de kolenbak gewied. En de kooltjes, die er zielig en aangevroten bijstaan, heeft ze aangeaard. Dat ziet er veel beter uit zo!



De bogen mogen weg. Er komt gewoon gaas omheen, vastgemaakt met een paar takken. Ik heb op de centimeter genoeg gaas! Hoe is het mogelijk!



En Paul werkt een deel van het snoeiafval weg, en wat stammetjes. Daar ligt dan weer een stapel prachtig hout.



En dat allemaal met een handzaag! De bikkel! :D

Waar moet ik dat nou weer opbergen? Het moet wel een jaar drogen voordat het in de kachel kan. En thuis is de bak ook al vol. Zou het achter de bank passen?




Met een beetje proppen ....






..... lukt het wel!

Ziet er niet zo mooi uit misschien, maar het zit wel beter, want de bank is nu hoger. Ik hoop alleen niet dat de boel aan het rollen gaat .....

Wat eten we vanavond? WEEEER raapstelen! Want ze gaan al doorschieten! Maar nog steeds heel lekker, met wat takjes koriander!


2 reacties:

Spaarmoeder! zei

Hihi, dat van die raapstelen. Alsof ik mijn eigen kinderen hoor zuchten. Maar ja, het groeit zo lekker snel!

Clarien zei

Herkenbaar he? En ik heb nog twee rijen staan! Eerst maar een tijdje sla eten!