Rondje tuin

on maandag 19 mei 2014

Geen seconde heb ik aan de tuin gedacht de afgelopen twee dagen! :D






Veel te druk met andere leuke dingen. Ons vijfjaarlijkse uitstapje met de jaarclub. ZESDE lustrum alweer! ...... pfffff wat worden we OUD!!

Maar desalniettemin! Super weekendje! 

En de tuin .... heeft gewoon gedaan wat hij altijd doet. Zonder mij of met mij. Beetje liggen te stoven en soezen in de zon, beetje de plantjes laten groeien, niet alleen wat ik gezaaid heb maar ook de wilde broeders ....




In de kas groeit de eerste aubergine. En een torretje of slakje had dat al eerder gezien dan ik!



De vierde serie sla-plantjes kan binnenkort de grond in. Ze hebben hun vierde blad.



Ander klusje is om het tweede aardbeibed van stro te voorzien. Er zijn al veel vruchtjes. Ze zijn nu nog stevig en groen, maar als ze zachter en roder worden, mogen ze niet meer op de grond hangen. Want dan kruipt Jan en Alleman erin. Torretjes, mieren, aaltjes, slakjes, pissebedden. Vinden aardbeien allemaal lekker.



In de bedden komt weer vrij veel wild kruid omhoog. Veel smeerwortel ook. Dat gaat linea recta de gierton in. De gierton had vorige week een kruiwagen vol vers groen gekregen, kijk maar es hoe hij aan het werken is!!



BIERTJE!! Maar dan voor plantjes.

Als ik weer een blad uit de grond wil trekken laat ik die bij nader inzien toch maar even staan! Hier wordt gewerkt!



Dat is heel goed nieuws! Ik zie ze ineens overal. Parende lieveheersbeestjes. Ze voelen zich erg thuis op de tuin. Ik ben er blij mee, want zo krijgen we een hele bende larfjes, die de bladluizen dan weer gaan opeten!

Vooral bij de tuinbonen zie ik veel kevertjes, rode en zwarte, al dan niet aan het paren. Bladluis is er nog niet veel, na wat zoeken kom ik maar één tuinboontop tegen met wat zwarte luis. 


De rest van het laatste bed tuinbonen top ik nu ook maar. Wel héél voorzichtig, want je wil die kevertjes niet storen natuurlijk....

Kijk de eerste tuinbonen komen er al aan. Maar die moeten nog heel wat groeien!



En er zijn ook peulen!! YES! Daar zaten we op te wachten! Als je toevallig OOK peulen hebt, eet de eerste jonge peultjes dan ook es rauw. Heel bijzonder smaakje.. echt voorjaar! Ik pluk een paar handjes vol. De rest is nog te klein.


Leuk hoor. Zo'n rondje over de tuin als je even weg bent geweest. Nog even bij de vijver kijken of er al kikkertjes zijn.

Nee, er zijn nog geen kikkertjes. Wel een roze bloempje. Ook leuk.




Zo, de oogst wordt langzaam aan wat gevarieerder!

Ze zullen wel blij zijn thuis. Want sla is heerlijk, maar na een week of wat van die bladgroenten, zijn die eerste peultjes heel welkom!





Nou, inmiddels komen al drie van de vijf gerechtjes uit de tuin. De rabarber, de peulen en de sla. De aardappelen nog niet. En champignons heb ik ook nog niet. Hoewel we daar wel plannen voor hebben, champignons, shi-take...

..... maar daarover een volgende keer!

3 reacties:

gewoonhannah zei

Wat heerlijk al zoveel groenten uit eigen tuin. En wat maak je er een mooi verslag van!

Martine zei

Zo te lezen heb je een heerlijk weekend gehad! En gelukkig dus niet aan je tuin gedacht! ;-)
Fijn hoor, al die groenten uit eigen tuin...het ziet er geweldig uit!
Dat vonden de torretjes ook van de aubergine ;-) dat is een flink gat zeg!

Clarien zei

Inderdaad heerlijk om eigen gewassen te eten. Hoe gaat het met jullie oogst? O en dat gat lijkt groter dan het is. Het is nog maar een mini-aubergientje ... lijkt wat groter door de foto.