Opruimen, en vraatzucht!

on vrijdag 2 mei 2014



Na een paar maanden druk zaaien wordt het altijd een zooi in mijn zadenbak. Niet alleen liggen alle zaden door elkaar, maar ook laagjes aarde onderin, waar dan gewoon plantjes in groeien. Zelfs een oude sinaasappel vind ik.

Leuk klusje om dat op te ruimen.




Alle teelten weer bij elkaar, stapeltje met wortelgewassen, met vruchtgewassen, bladgewassen, enzovoorts. Meteen even kijken wat er op is, en nog besteld moet worden. Of misschien .... even vragen aan iemand!

Heeft iemand van de lezers hier nog wat gewone oranje pompoenzaden voor mij toevallig? ;)





Zo, dat is weer voor een paar weken netjes!

Nu de tuin. Er waren nogal wat mee-eters!! Steeds meer insecten weten de weg te vinden naar mijn groente helaas ... Kijk bijvoorbeeld naar deze jongste sla aanplant. Op het linker bed is bijna de helft weg!



Ik denk niet dat het de konijntjes zijn. Die heb ik weinig gezien de laatste tijd. Ik denk meer aan ondergrondse lummels, zoals de aardrups, of engerlingen. Die vreten de wortels aan. En dan is het plantje zó weg. De eerste twee ladingen sla zijn redelijk ongeschonden, dus het is een insect dat pas later in het seizoen aktief wordt.

En dit ....


Ik had voor de grap een paar koolrabi´s tussen de sla gezet. Nou was dat eigenlijk geen goed idee, want niet praktisch. Maar ik hoef me er geen zorgen meer over te maken dat ze daar onhandig staan, want één voor één leggen ze het loodje. Gewoon de wortels opgeknaagd!

We zijn er nog niet. De kolen stonden er ook beroerd bij, slap op de steeltjes. Dus die heb ik even aangeaard. Maar als dat de aardrupsen of engerlingen zijn, dan liggen die morgen ook om!

En de spitskolen in de kolenbak, kijk ..





Heel bizar ... op de voet van de koolplantjes komen mieren. Met een heleboel tegelijk knagen ze aan de bast van het steeltje. Zouden ze de sapstroom lekker zoet vinden? Ik ga dit zeker aan Bart vragen als we weer les hebben.

In elk geval valt mijn spitskool dus om. Stomme mieren! Ga ergens anders zitten knagen!

En nog een laatste mini drama, de pompoen aan de heuvelrand, die bedoeld was om daar mooi omhoog te kruipen. Nou niks nada noppes pompoen!



OPGEGETEN!

Van de meeste planten heb ik gelukkig nog wel wat reserve staan. Dus die gaan van t weekend op de lege plekken. Als je ook zelf zaait, hou dan altijd wat achter de hand voor dit soort pech. Altijd ruim voorzaaien!

Nou we eindigen met iets leuks! De doperwten zijn al ruimschoots aan het bloeien. O wat verheug ik me op die eerste jonge erwtjes!





8 reacties:

Anoniem zei

De pompoen is opgegeten door slakken. Dat herken ik. Hiertegen kun je alleen maar 1 ding doen en dat is ze bestrijden. Hoe moet je zelf bepalen. Ik gebruik ecologische slakkenkorrels. Bier is me teveel gedoe.

Clarien zei

Ja slakken is een echte plaag op het moment. Ik hoor iedereen erover. Hm goed idee ik zal rond de overige pompoenen en de courgettes wat gesnipperde ui leggen. Dat helpt in elk geval tot het gaat regenen. Dan zien we wel weer.

Spaarmoeder! zei

Bij mij was de helft van de broccoli en de bloemkool zo afgezaagd! Maar geen slakkenslijm te vinden...zouden het toch e mieren zijn?

Clarien zei

Ja vervelend he al die raadsels! Laten we een webcam plaatsen! :D:D

@nnemiek zei

bij mij inderdaad ook de mieren...hele nesten worden onder mijn planten gebouwd, als ik met mijn vinger in de aarde duw, kan ik een heel eind weg duwen....ik heb er koffie dik ingedaan....kijken of het wat wordt.

Anoniem zei

Bedoel je de gewone oranje soeppompoen Uchi Kura?
Zal je wel wat zaadjes sturen, als je wilt.
groetjes, Hanny

Clarien zei

Heel graag Hanny! Wil je me dan even mailen op Clarien1@zonnet.nl

Branded Backlinks zei

Wow, what a nice article, it is really helpful for me and many others. Keep sharing. Thanks for sharing this type of post. Thanks for sharing with us Enjoyed every bit of your blog. I have an interesting website, If you have some time please visit my website. mieren nesten