Gebakken sla

on woensdag 7 mei 2014




Sijmen wist een lekker recept, gestoofde bindsla.

Ja als je veel sla hebt, in deze weken van vooral héél veel bladgewassen, dan is dat zeker een leuk recept. Een halve krop bindsla per persoon heb je nodig. En knoflook. Vandaag haal ik de groente maar es uit de achtertuin. Daat staat ook nog vanalles.



Ja daar staat wel bindsla ... maar omdat wij op zandgrond zitten, is de sla nogal losjes..... Hij vormt niet zo goed een krop, als op kleigrond, waar de bodem veel dichter is. En de gewassen steviger.

Mijn bindsla valt uit elkaar. Nou ja, tóch proberen natuurlijk!

En knoflookbollen zijn er ook nog niet. Die zijn pas klaar in juli. Maar we kunnen best wat jonge knoflook gebruiken. Dan gebruik je gewoon ook het blad.





Zie je in die onderste foto in dat knoflookstukje de teentjes al komen? Grappig he? Goed, het recept..... 

Olie verhitten met de fijngesneden knoflook.



Krop bindsla wassen, en in de lengte halveren, en met de snijkant naar beneden in de hete olie leggen, zodat het meteen dichtschroeit.




Vijf minuten flink doorbakken, pan beetje schudden.

Als je op kleigrond tuiniert, of je sla in de winkel hebt gekocht, zal het waarschijnlijk beter lukken. Maar voor de smaak maakt het niet uit! 

Je keert hem op je bord weer om, met de snijkant naar boven, en strooit er parmezaanse of gewone Hollandse geraspte kaas over. Lekker!

Wij aten het met spaghetti met verse tomatensaus, en een eitje. 



En ook nog een bak rode kropsla met bloemetjes. Wat een overvloed aan sla deze dagen!




En ook vandaag ben ik weer niet aan de voor- en achtertuin toegekomen. Er is zoveel te doen op Moeskers Moestuin. Er moesten weer touwtjes worden opgehangen bij de peulen. De aardappels moesten worden aangeaard. Eigenlijk was ik daar al laat mee....

Er was ook nog heel wat snoeiwerk, omdat de achterkant van de bedden geen regen krijgt. Een paar dikke takken moesten weg.

En ook in de kas was er werk aan de winkel. Hoe maak ik die tomaten vast? Nou gelukkig zit er in het midden aan de bovenkant een stang! BINGO!




Dus de tomaten hebben nu een steuntouw. Maar de komkommers, die rechts staan, hebben niet zo'n mooie steun boven hun hoofd. Wat nu?

Zou ik ze schuin kunnen leiden?




Is het te zien? Ik heb schuine touwtjes gespannen van de zijstang naar de bovenste middenstang. En een tweede touw van de komkommer naar die schuine touwtjes. Mij benieuwen of die komkommers daar intrappen!! :D:D

Nou ik heb niet alleen maar geploeterd hoor vandaag!

Heb ook een héle tijd naar een wesp zitten kijken.






Ja dat wordt heel gezellig in het schuurtje, met zo'n paar duizend wespen straks erbij!

Afgelopen winter vond ik op precies dezelfde plek ook zo'n nestbeginsel. Maar toen was het niet afgemaakt. Dus dit zal ook wel niks worden. Wie maakt er nou ook een nest aan de deurpost?? Die gaat honderd keer per dag open en dicht!

Maar toch knap!



Nog even een blik op de tuin.




Een half jaar klussen inmiddels al! Maar dan heb je ook wat!

1 reacties:

@nnemiek zei

Alles staat er prachtig bij! Mooie tuin hoor!