De bodem bepaalt alles.

on donderdag 29 mei 2014



Het ene moment zijn alle aardbeien nog prachtig, mooi groot en intact.

En ineens zitten de vogels erin! Vanaf dinsdag zijn alle rijpe vruchtjes aangepikt!





Ja dan moet je wel iets doen. Want als de vogels het eenmaal in de gaten hebben blijft er niks over. Ze zijn altijd eerder dan jijzelf. Dus moest er een net over. Ik had die buizen nog van de koolbak, en netten heb ik bij Gamma gekocht. Ik heb ze er dubbel overheen gespannen, en rondom geankerd. Zodat er geen vogel onder kan kruipen. Want dan komt hij er niet meer uit, en kan zichzelf doodvliegen ...

Nu kunnen alleen de slakken en pissebedden er nog bij! :D

Verder zijn we voorbereid op een grote oogst! Nu we de peulen en de sla al niet mee bij kunnen houden qua opeten (en weggeven!), moest ik nadenken over opslaan .... Eerst de de koelkast maar es nagekeken. Heel veel rommel stond erin. Dat ging allemaal weg.




Ontdooien, poetsen, niet echt een werkje wat je voor de lol doet.



Maar goed, hij is weer schoon. En heeeel erg leeg. De vriesvakken zelfs helemaal leeg. Die hadden we de laatste weken al leeggegeten. Daar kunnen nu al die groenten in van het land.




De peultjes van vandaag bijvoorbeeld! Ik kan niet voor de zevende keer in twee weken peulen op het menu zetten, dus die gaan we invriezen. De eerste tuinbonen gaan mee naar Lauwersoog, en de aardbeien halen thuis niet eens. Zoals iedere keer .. 

Verder, de afgelopen drie dagen eigenlijk alleen maar bezig geweest met die nieuwe bak. Bijna dertig kruiwagens met zand kwamen er uit. Ik ben maar gewoon doorgegaan met afgraven totdat de bodem er iets gezonder uit begon te zien, met hier en daar wat humusresten, en niet meer zoveel bouwafval.




Het meeste zand is gebruikt voor het verhogen van de paden.




Ja en dan moet de bodem weer worden opgebouwd. Daar heb ik lang over nagedacht. Want die bodem bepaalt alles! En je kunt het maar één keer doen.

Vorige week had ik een emmer met flinke schep mestkorrels, en wat schapenmest, al in de week gezet in regenwater. Om mestgier te maken.




Daarvan heb ik een mengsel gemaakt met brandnetelgier, en dit over de bodem gesproeid. Dit vervolgens omgeroerd met de woelvork. Zo krijg je bodemleven in de grond, in die onderste laag.

Daarna kwam er een laag tuinaarde op. De orginele aarde die ik ooit per 30 kuub gekocht heb voor de tuin. Er is nog steeds een paar kuub van over! Het bestaat uit zand en wat klei, en vooral, het is schone grond!

Na de aarde kwam er een laag compost over. Blad dat we vorig najaar hebben verzameld, en dat nu na een half jaartje zo half verteerd is. Mooi langzaam beukenblad, past goed bij de kwikzilverige zandgrond.




Tja, als je niet zo geinteresseerd bent in bodemzaken, wordt het nu wat saai misschien ... want het is nu een kwestie van laagjes opbouwen.

Laagje gier, laag compost, laag aarde. Soms wat schapenkeutels erdoor, omdat in die halfverteerde mest veel wormen zaten. Maar niet teveel mest. En dan weer laagje gier, enzovoort. Totdat de bak vol zit. Ook weer zo'n dertig kruiwagens. In de regen. Jaja.




Eindigen met aarde. Van de enorme berg is nog maar een klein bultje over ......



En dan ... eindelijk .... waar het allemaal om ging ..... DE BONEN



De bruine boontjes groeien het kratje uit. Ze mogen in de nieuwe bonenbak! De witte boontjes (rechts) moeten nog even wachten. Die zijn nog niet allemaal gekiemd. Het is ook zo nat! Daarom zet ik die op een droge plek. Op mijn warme plekje in de zon mogen ze. Alleen schijnt de zon nu even niet.



En de bonenbak is dan eindelijk af! Vooraan wat pompoenen die uit hun potjes groeiden, en achteraan rechts de bruine bonen. Spekbonen en pronkbonen ga ik hier ook nog zaaien, als het iets beter weer is. Bonen kiemen niet makkelijk in hele vochtige grond.

Toch mooi, zo'n nieuwe bak. Zomaar acht vierkante meter biologische vruchtbare bodem erbij!





En ... het recept van het land voor deze week, komt van t weekend nog! We eten inmiddels elke dag van de tuin, alleen had ik even geen internet.

Nu eerst relaxen in Lauwersoog. Onderweg een snoepje .... jong tuinboontje iemand??




Haha, ik dacht ik kan het toch proberen?? Maar dat pikte de familie niet! :D




(pfffff al 1 uur, het uploaden gaat hier zzooooooooo langzaam)

3 reacties:

gewoonhannah zei

Ik geniet erg mee van je harde werken, hier vanuit mijn 'luie' stoel! Tsjonge wat heb je veel gedaan!
Geniet van Lauwersoog!
Hannah

Anoniem zei

Jonge jonge...wat heb jij hard gewerkt. Je hebt je rust wel verdiend.
Ik hoop dat alles nu heel hard gaat groeien, bij je! Zoveel moeite....dat moet beloond worden!!

Groetjes Thea

Clarien zei

Bedankt allebei! Ja 't was een hele klus. Ben nu ook lekker aan't uitrusten hoor.