Zeepkruid

on zondag 27 april 2014

Ben je ook geïnteresseerd in zelfvoorzienend leven?

Doe dan een leuk experiment met mij mee. Schaf jezelf een zeepkruid plant aan, en zet hem ergens in je tuin of op je balkon. In een border of in een grote bak. Dan kun je je eigen zeep maken. Je eigen wasmiddel, je eigen shampoo.




Zeepkruid bevat saponine. Dat is een stofje dat, als je het oplost in water, en vervolgens schudt, een schuim veroorzaakt. Dit schuim heeft een reinigende werking. 

Dit saponine maakt de plant waarschijnlijk als een soort natuurlijke pesticide, om zich te beschermen tegen insecten. Het is namelijk ook licht giftig. Je moet het dus niet opdrinken ... maar dat waren we ook niet van plan! ;)

Als het zeepkruid een flinke pol geworden is, schep je de aarde voorzichtig wat om, en graaf een aantal wortelstukken uit.




Ze zijn een beetje roodachtig van kleur.

Was de wortels, snij ze in stukken, en splits ze in de lengte met een scherp mesje.






Vanaf hier is het voor mij ook een beetje uitproberen. Ik doe dit voor het eerst. Ik heb de wortelstukken in een bakje met heet water weggezet.



Even uitproberen, met een garde kloppen ..... en ja hoor! Het gaat meteen al schuimen!



Deze oplossing laat ik een nachtje staan trekken. Ik was toch niet van plan om nu op zondagavond nog te gaan wassen!

Oók de bovengrondse delen van zeepkruid bevatten saponine. Dus een tweede onderdeel van deze test is een bosje van het zeepkruid plukken, dan wassen, en in kleine stukjes snijden.




Omdat deze zeep geurloos is, heb ik ook wat lavendel geplukt. Die bloeit nu nog niet, maar de takjes ruiken al wel heel lekker. Die snij ik ook in stukjes.





Links is lavendel, rechts zeepkruid. Zet nu een pannetje met een halve liter water te koken. Zodra het kookt, gooi je de stukken zeepkruid en lavendel erbij. Zet het vuur uit.



Nou, het zal mij benieuwen of het wat wordt met dit zeepje! Het ruikt in elk geval alvast heel lekker, door de lavendel.

Morgen ga ik wassen draaien. Met de gezeefde oplossingen van dit zeepkruid. Dan hoor je het resultaat!



Ook ben ik vandaag nog even naar de tuin geweest. De potplantjes stonder erbij als verzopen katjes..... jaja al die regen! Maar ik ben er erg blij mee! April moet een natte maand zijn voor de gewassen. En zoveel regen hadden we nog niet gehad deze maand!

Morgen een drukke dag .... maaien, schoffelen, wieden, uitplanten, mest halen in de schapenkraal, en natuurlijk ..... wassen!!

O, en voor ik het vergeet ... behalve nuttig is zeepkruid ook heel mooi!!


0 reacties: