Pittige voorjaarsstamppot met drie R´s

on woensdag 23 april 2014

Raapstelen, Radijs en Rucola, daar kwam ik mee thuis vandaag..



t Lijkt allemaal op elkaar ... is ook samen als neefjes en nichtjes naast elkaar opgegroeid in de kas. En nu op ons aanrecht!

We maken een simpele stamppot! Je begint met een smeuige puree van kruimige aardappels, als ze gaar zijn een scheut melk en een kluit boter erbij. Niet te zuinig met die boter! Peper, zout en kruiden zoals je gewend bent.




Ondertussen heb je de groente gewassen en in stukjes gesneden. Snij de raapstelen klein, anders kom je van die lange stelen tegen in de stamppot... 

Radijs in plakjes snijden.




De hele bubs gaat nu OP de puree, alleen hou je wat radijs achter om te garneren. Terugzetten op een hoog vuur, en goed blijven roeren, tot de groente wat zachter wordt. Klaar!






Natuurlijk .... als je wilt, kan er nog vanálles door, spekjes, cashewnoten, fetablokjes, allemaal lekker! Ik doe er alleen nog een schep mosterd door. Lekker pittig, en past goed bij rucola en radijs.

Garneer met de radijs, en dien gloeiend heet op!


bijvoorbeeld ... met kaasburgers!

Het wordt een lange blog! Neem er maar even een kop koffie bij!

Vanochtend was ik weer op het land aan het werk. Ik werk 2 ochtenden per week op mijn stage adres. Daarna ga ik meestal nog door naar Moeskers Moestuin. Ja dan is er veel te vertellen!

Misschien vind je het leuk om te zien hoe een bed groente op een tuinderij wordt ingezaaid? Vanochtend mocht ik een half bed raapstelen en een half bed bospeen inzaaien. 




Het zaaiklaar maken van een bed is een belangrijk werk. Het moet onkruidvrij gemaakt, de grond luchtig, en het oppervlak zo vlak mogelijk. Ik begon maar es met schoffelen....

Dat betekent, dat je met het mes (de schoffel is eigenlijk een mes) onder het onkruid doorschoffelt. Je snijdt de plant van zijn wortels af ....




Omdat dit een Biologisch Dynamische tuinderij is, laten we het onkruid liggen als voeding voor de bodem. Alleen kweekgras gaat van het land af, omdat dat anders alles gaat overwoekeren.

Na het schoffelen hark je de grote pollen een beetje naar de zijkanten. En je maakt het land zo vlak mogelijk.



Vervolgens strepen trekken met de lijnentrekker. Die stel je voor élk gewas in op een bepaalde breedte. Iedere plant heeft zijn eigen plantafstand.

Voor de bospeen komen er vier lijnen op 25 centimeter uit elkaar.





En het zaaien doen wij met de handzaaier. Dat is een heel oud apparaat ... kun je wel zien ook! Maar hij doet het nog best.

Omdat de zaadjes van elk gewas verschillende groottes hebben, moet je dat instellen op het apparaat. Je gooit de zaadjes bovenin, trekt de klompen met plankjes aan, en loopt over het land achter de zaaier aan om de zaadjes in te zaaien...

Het zonnetje scheen lekker! Mooi werkje hoor!

Alleen ging mijn ene klomp kapot. Toen moest ik verder zaaien op één klomp en één sok....




Na het zaaien meteen maar even die klomp gemaakt. Want iedereen gebruikt ze. In april kunnen we niet zonder plankklompen!




Op mijn eigen tuin lag een verrassing! Van Bjorn (van de sportschool) lagen er zes halve pallets. Hij weet dat ik nogal es wat knutsel van oude spullen!




Ja, en nou wilde ik nog wel een bankje maken. En dan eentje mét leuning. Want van tuinwerk wordt je moe in je rug.

Op internet heb ik wel es prachtige loungebanken gezien, gemaakt van pallets ...... Maar wel een hoop werk!  Ik wil een bank die in 5 minuten af is. Niks geen geboor en getimmer.

Dus dit werd het ....



nummer 1...

...... nummertje 2 ....

..... en nog een!


Drie bankjes, mét leuning. Ach .... het moet nog een verfje hebben. En je moet er wat planten en bloemen omheen zien. Komt allemaal nog wel. Maar niet in april....

........... want de courgettes mogen al naar buiten, en de tomaten. Eérst een laag compost op de bak, en dan zet ik de plantjes er alvast in. Morgen gaan we ze planten.




En dan naar huis. Koken. En dit ging dus mee ... 



........ en dan zijn we weer terug bij het begin!

1 reacties:

Anoniem zei

Wat een prachtige bankjes!

Remy