Viooltjestaart, en héél veel zaaien.

on woensdag 19 februari 2014



Het is weer tijd voor een receptje van het land. Van, onder anderen, wilde viooltjes en bramensiroop. Die siroop had ik nog staan van vorig jaar. De laatste fles!

De ingredienten zijn dingen die je meestal wel in huis hebt. Een half pakje biscuits of andere koekjes (mogen oud zijn), halve liter yoghurt, stukje boter, wat limonadesiroop (liefst zelfgemaakt natuurlijk) en een bindmiddel. Ik gebruik agar agar, maar gewone gelatine blaadjes kan ook. Je hebt er dan 6 nodig.


Verkruimel de koekjes in de bakvorm, en schenk daar de gesmolten boter bij. Goed mengen, en zo'n 10 minuutjes in de vriezer hard laten worden ...


........... ondertussen verwarm je een flinke scheut van de siroop, en voeg hier 6 eetlepels agar agar aan toe, of de voorgeweekte gelatine. Goed laten oplossen! Dit schenk je door de yoghurt, terwijl je goed roert.



Mooi kleurtje niet? Puur natuur! Alleen bramen! Er kunnen natuurlijk ook nog vruchtjes enzo door. Gebruik je fantasie. Nu giet je dit mengsel voorzichtig op de koekbodem. Dan kan het een uurtje of wat in de koelkast, om op te stijven. 





En dan ................... viooltjes zoeken. Ik had ze gisteren al zien staan in mijn tuin. Het zijn verwilderde  achterkleinkinderen van exemplaren die ik ooit gekocht heb.. 





Het waren er nog niet zo veel. En ...... de bijen hebben die eerste bloempjes ook nodig. 

Daarom heb ik maar een stuk of wat geplukt, en de rest uit de bloembakken gehaald. Gekweekte exemplaren dus!

En dan haal je die taart uit de koelkast, en versiert hem met bloempjes. Ook heel leuk om met kinderen te doen! En het opeten ook natuurlijk!



Viooltjes zijn gezond. En ook best lekker. Een beetje licht zoet zijn ze, en fris. Eet ze!

Uiteraard ........... niet alleen taart vandaag! Ook weer flink gezaaid op de tuin. 

Eerst een bak kolen gezaaid, allerlei soorten, en flink wat bloemen voorgezaaid. En ook moest er weer sla gezaaid worden, 4 soorten weer, net als een maand geleden. Alleen nu weer andere soorten.


ijssla, bindsla, en twee soorten kropsla

die zaadjes zijn minuscuul, ik zaai ze meestal met 2 tegelijk

Verder op het land heb ik zomerprei gezaaid. Als je dat rechtstreeks zaait, heb je minder kans op preimot, een heel vervelend motje waarvan de larve je prei aanvreet....

En natuurlijk nog een keer raapstelen, en bieslook. O, en wat leuk was...... ik heb voor het eerst met EEN van de drie nieuwe vrienden gewerkt!!

Met de handzaaier! Daarmee de wortel gezaaid! Stoer!! 




Alleen zag ik geen zaadjes vallen. Ik weet ook niet of je dat wel moet zien..... Dus voor't zelfde geld is er niks gebeurd! Afwachten dus.

3 reacties:

Martine Bakx zei

Hoi Clarien, ik heb je prachtige taart ge-repost op www.traktatieblog.com. Ik zag hem in je kantlijn (5 jaar geleden)

Op de computer krijg ik trouwens nog steeds een veiligheidswaarschuwing als ik jouw blog wil bezoeken..... via de ipad, waar ik dit op type niet.

Groetjes!

Clarien zei

Hoi Martine,

Leuk dat je die foto gebruikt hebt, hij is destijds de hele wereld over gegaan. haha gewoon een maandagochtend taart, die toevallig mooi uitviel

Wat die waarschuwing betreft ... tja ik moet er een keer met een echte webmaster naar kijken. Er zitten geloof ik wel meer bugs in mijn blog maar ik kan daar zelf niks mee. Heb ooit hulp gehad met het maken ervan en verder maar een beetje gaan rommelen.

Het werkt. Meestal. :))

Martine Bakx zei

Hoi Clarien, het zou kunnen komen doordat je ergens een link hebt staan die naar een gehackte site leidt. Helaas heb ik geen idee hoe je die link opspoort....