Losse eindjes.. azijn, tarwegras en suikerbiet.

on vrijdag 28 februari 2014

Nog een paar losse eindjes af te hechten ...

Hoe gaat het met de appelazijn, met het tarwegras, en waar is de suikerbiet gebleven?

De appelazijn (appelschillen, kopje suiker en water) staat nu een paar weken boven de verwarming. Het ruikt inmiddels al stevig zuur, dus de azijnvorming is begonnen.




Als je voor het éérst azijn maakt, zal het wat langer duren. Dan ruikt het waarschijnlijk nog erg naar gist. Laat het dan nog een weekje staan. Bij mij gaat het snel, omdat ik een rest van de oude azijn, met azijnbacterien, heb gebruikt als starter.

Tijd om het te zeven!


dit kan op de composthoop, wel goed verspreiden


en weer een paar weken terug op de warme plek!

Het tarwegras is dit keer wel ontkiemd! En hoe! Het groeit supersnel. Het geheim is dus dat voorkiemen!

Het gaat zelfs zo snel, dat ik het buiten heb gezet. Daar wordt de groei wat geremd door de lagere temperatuur. En ook krijgt het daar vers hemelwater, en wat zonneschijn! Dat levert mooie sterke sprietjes op.




En dan hadden we nog die suikerbiet, die ik van de week uit Groningen meegenomen had. Van de zware kleigrond.

Die gaat mee naar de tuin. Ook twee pastinaken, die er al een hele tijd liggen, en uitgedroogd zijn, en twee oude penen gaan mee. Hopelijk zit er in al die oude wortels nog wat groeikracht!




Mijn bedoeling is om volgend jaar zoveel mogelijk eigen zaad te gebruiken. Als je wortels zoals deze in de grond stopt, gaan die volgend jaar schieten, dat wil zeggen bloemen vormen. En dan kun je dus zaad winnen.

Hier is een mooi plekkie, achter die bak.





Daar gaan ze op een rijtje de grond in. En mocht dat nou niks worden met dat zaad, dan hebben we in elk geval mooie bloeiende planten hier. Schermbloemigen bloeien prachtig.

En ik moet er aan denken nog even een imker te zoeken hier in Bussum. Een bijenkast hier op de tuin helpt natuurlijk, als je zaad wilt winnen!

Dag wortels!



Een laatste los eindje zijn de gratis zadenpakketjes ..........




De meeste zijn inmiddels verstuurd. Maar ik krijg nog steeds verzoekjes binnen. Eigenlijk wil ik iedereen wel wat sturen, maar het gaat wat langer duren. Dus als je nog steeds niks hebt gezien, don't worry. Komt goed! Duurt alleen wat langer.

en verder ... 

Gisteren vlogen we naar Griekenland, naar Athene. Even een paar dagen bij Eline op bezoek.

Behalve natuurlijk de oude Akropolis bekijken, en andere oude tempels en ruines, ga ik hier ook es kijken of ik wat zaad van lokale planten kan meenemen!


de alpen
Verslag volgt!!

3 reacties:

Annelies zei

Beste Clarien,

Wat een ongelofelijk werk verzet jij in de diverse tuinen. Leuk om te lezen. Zelf heb ik een moestuintje samen met mijn buurvrouw; wij zijn meer 'mooi-weer-tuinders'. Maar het is een heerlijk gevoel om 's middags groente uit de tuin te halen, dat dan ' s avonds op je bord ligt. Verser kan niet!
Zaadjes kan ik altijd gebruiken, dus als je nog wat over hebt ....?!
Veel plezier bij je dochter.
Vriendelijke groet,
Annelies Mélotte

Clarien zei

Mooi weer tuinieren is het leukst natuurlijk! En ik ga volgende week de laatste lading pakketjes posten dus je bent nog net op tijd. Stuur je je adres naar clarien1@zonnet.nl? Zaaize alvast!

Clarien zei

O wacht Annelies, ik word er net door Robbert op geattendeerd wie je bent!! Had niet goed op de achternaam gelet! Nou, adres hoef je niet te sturen hoor, ik geef ze wel met R mee! Leuk dat we dezelfde hobby hebben!