De eerste zaden

on donderdag 16 januari 2014


Het eerste deel van de zaden kreeg ik vandaag binnen. Fijn! Wat zit erin?


Ik zat er echt op te wachten..... want ja....... die tuinbonen, die staan dus te dringen! :D

Grapje hoor, het is nog vroeg genoeg. Maar omdat ik hier op de tuin zo graag het seizoen wil verlengen, was ik blij dat ze binnen waren.

Van de tuinboon heb ik twee verschillende soorten besteld. De Eleonora, die is standaard, en een nieuw ras, de Ratio. Die schijn je NOG weer eerder te kunnen oogsten. Nou, mij benieuwen. Ik zaai ze tegelijk, kunnen we er een wedstrijdje van maken!

Twee zakjes Eleonora en één zakje Ratio. Tellen.... Want ik heb minimaal 120 zaden nodig...


Het zijn er bijna tweehonderd. Gelukkig. Want er komt ook nog wel es iets niet op. En misschien gaat het nog vriezen. Dan verlies je ook weer wat.

Op mijn stage adres zijn de tuinbonen voorgeweekt in een emmer nat zand. Dat ging heel goed. Alleen ik heb geen scherp zand. En ben ongeduldig 

Dus ik doe ze in een bakje water. De bonen kunnen zich nu volzuigen met water, waardoor het kiempje makkelijker vrijkomt. Na een etmaal gaan ze dan in een vochtige doek. Of alsnog in het zand... Wel even apart houden die twee soorten.


Nou, ik zou zeggen..... volg de tuinbonen!

Op de tuin is het nat. Winderig. En nog steeds plenty te doen. Omdat Remy vandaag komt helpen vind ik dat we wel wat stevige klussen kunnen doen! ;) Goed voor die jongen!

Eerst maar weer wat schapenmest halen op de hei. 


De mest is kliedernat. En loodzwaar. En best een eind lopen. Maar we hebben het nou eenmaal nodig. Zeker dit eerste jaar op de tuin. Rijpe compost is er nog bijna niet. Dus alles wat de omgeving biedt is welkom!

Verder hebben we vandaag weer een grote bult afgegraven. Alle wormen die we tegenkwamen gingen op het land. Jammer dat er geen fotootje van is, want het was mooi om te zien hoe die wormen allemaal bij elkaar gekropen waren in de emmer, en EEN dikke kluwen vormden. Volgende keer zal ik dat delen!

Een ander diertje in de bult was dit exemplaar....


Nou weet ik eerlijk gezegd niet of het een kikkertje is of een pad.... Wie het weet mag het zeggen! Hij is in elk geval naar een rustig plekje gebracht bij de vijver. Hopelijk kan hij daar goed overwinteren!

Morgen verder!

2 reacties:

Anoniem zei

Je hebt een pad gevonden, lekker plomp en wrattig
http://www.padden.nu/Amfibie%C3%ABntrek/Soorten/padofkikker/tabid/94/Default.aspx

Clarien zei

Dankjewel anoniem! Ik hoop dat deze pad in onze tuin blijft!