Wie is de mol?

on maandag 30 december 2013



Nou dat ben ik dus. De mol. De HELE dag heb ik gegraven!!

Het waaide hard vandaag. En het was koud. IDEAAL weertje dus voor een werkje in de tuin ;) Vandaag wilde ik een begin maken aan een volgende koude bak.

Een koude bak wil zeggen dat je een gat graaft in de grond. Daarin stort je mest, stro of compost, en aarde, en je bouwt er een muurtje omheen. En daar komen dan glazen platen op.

gevonden in een container, paar weken geleden..

Zo'n bak is wat hoger dan het maaiveld, waardoor de grond niet snel bevriest. En door de mest en de compost in de grond, heb je ook een soort van broei-effect. De glazen ruiten geven een kas-effect. Zo'n bak is heel geschikt om plantjes vroeg in het voorjaar al uit te zaaien. Of in de winter, als het zacht weer is.

De nieuwe bak komt op het zuidwesten...


.... en dan maar graven dus. Sjonge jonge wat een rommel zat hier weer in de grond. Eerst het kweekgras eruit. Maar dan begint de ellende pas. Allemaal stenen. Dikke klinkers, gruis, stoepranden en stoeptegels... vanalles kwam ik tegen. Wat een megaklus om dat er allemaal uit te trekken.


Het zonnetje kwam er gelukkig wel bij.

Na een paar uurtjes ga ik maar es thuis een boterham eten. Er is nog niet veel in huis, we hebben nog geen boodschappen gedaan na de kerst. Maar ziedaar, Paul heeft zowaar een lekker winterslaatje gemaakt van restjes! 

Wat knolselderij, chinese kool, een appeltje en een stukje pittige oude kaas. Alles in blokjes, wat koriander EN een restantje krabsalade erdoor.... mmmmmmmm!! 

laatste restje..
Okeee .... en dan gaat de mol weer verder met graven. 

Met een paar stokken zet ik de contouren uit. En de opgegraven stoeptegels komen wel van pas om een soort van fundament te maken.




He bah... het lijkt alweer NET een graf! Gauw opvullen! 

Net als bij de eerdere bakken werk ik met laagjes. In een artikel over permacultuur heb ik ooit gelezen dat het handig is om met een laagje scherpe mest te beginnen. Dan gaan de wortels eronder dood. 

EN........... het trekt wormen aan.

Maar eerst maak ik de aangestampte bodem los. Met een Garden Claw, een HEEL leuk gereedschapje dat ik ooit es tegenkwam bij de kringloper.


Beetje draaien... het wordt er heel mooi luchtig van!

En dan dus....  eerst een laagje mestkorrels (kip/koe/paard) op de bodem, dan een dikke laag blad, dan aarde, dan weer mest, enzovoort.

Het klinkt nu allemaal best simpel. Maar het was een behoorlijke kluif werk vandaag. Gelukkig vond ik nog een stuk van Nicolettes gemberkoek in het schuurtje!! :D



Het begon al te schemeren toen het fundament eindelijk klaar was. 




Ja - en nu moet er nog een deel bovenop worden gebouwd, maar dat komt in januari wel! 

Morgen de laatste dag alweer van dit jaar. Het jaar waarin ik zomaar uit het niets een tuin kreeg!!

Het is ontzettend leuk om beetje bij beetje de tuin op te bouwen. En wat mij daarbij inspireert, is dat veel mensen er over willen meelezen!! Echt heel leuk!! 

Enne..... ik vraag er niet vaak om.... maar ik hoor heel graag jullie reacties!! Ben zo benieuwd wie hier allemaal meelezen! En of jullie ook tips of ideeën of ervaringen hebben??

Voor nu --- Iedereen een heel gezellig oud en nieuw gewenst! 




Blijf meelezen! HEEEEL veel te doen weer in januari! ;)

2 reacties:

Anoniem zei

Ha zus, nog eens proberen te reageren, lukt voorlopig alleen als anoniem. Ziet er allemaal erg gezellig uit. Je zou egenlijk alle stukjes moeten bundelen in een boek. Dan hebben we een handleiding voor wanneer de voedingsindustrie uiteindelijk alle voedingswaarde uit ons voedsel heeft wegbezuinigd. Voorlopig weet ik iig wel waar ik in dat geval moet wezen...
Groetjes, Mark

Clarien zei

Ja hoor dan kom je gewoon hier! Gezellig! Ja wat dat reageren en volgen betreft dat loopt nog niet zo lekker op dit blog. Heb ik niet zoveel verstand van.. Ik hou het maar bij plantjes! Maar leuk om van je te horen!