Midwinter

on dinsdag 24 december 2013

De winterzonnewende is alweer geweest. De zon heeft z´n laagste punt bereikt. Nu worden de dagen weer langer.

Het licht komt terug!!!


Bij Stonehenge vieren ze dat met allerlei ceremoniën. Heel indrukwekkend lijkt me dat. En gelukkig voor al die druïden daar, scheen de zon ook echt. Voor t zelfde geval had je zo´n druilerig regentje gehad....

Nou, bij ons komt het licht ook weer zo'n beetje terug ;-). Langzamerhand knappen we op van de griep. Maar nog steeds geen energie voor zware klussen. 

Wel voor een klein onderzoekje. Niet naar wormen dit keer. Maar naar de groei van de gewassen, dat wil zeggen............ ondergronds!



De wortels van de roggeplantjes groeien nog steeds verder. Vorige keer kon ik ze nog vrij makkelijk lostrekken. Maar nu zijn de fijnste worteltjes al ver de aarde in verdwenen. Geen idee hoe lang ze zijn. Maar er gebeurt hier dus heel wat ondergronds.



Ook de aardbeiplanten hebben een stevig wortelstelsel gekregen. Alle witte worteltjes die je hierboven ziet, zijn gegroeid NA het planten op 16 oktober. Die laag mest die in het plantkuiltje is geschept heeft de plant goed gedaan!

De knoflook:



Deze knoflookteentjes zijn geplant op 26 oktober. Bijna 2 maanden geleden. Ook hier is een stevig wortelkluitje te zien! Dat is goed nieuws, want als de plant in het najaar al flink wortels krijgt, en in het voorjaar dan weer verder groeit, krijg je mooie dikke knoflookbollen.

Dat was weer een leuk testje. Hmmmm, wat hebben we nog meer aan gewas? De spinazie?


Maar die is nog zo ieniemienie... Beetje sneu om te gaan graven.

Zo lang het niet gaat vriezen, blijven deze baby plantjes bloothoofds staan. Lekker in de wind. Nou zeg maar storm!

Ondertussen ben ik druk bezig het teeltplan te maken voor 2014. Het gaat niet zo hard....



........... want er is ook ZOVEEL keuze. Ik wilde het simpel houden dit eerste jaar... maar alleen al die kolen... er zijn zoveel en ik vind ze allemaal leuk! Zo'n supergezonde en mega-hollandse groente... En het ziet er ook altijd zo leuk uit op een tuin, kolen. 

Nou, ik kan dus niet kiezen!

Kool is wel moeilijk te kweken, trouwens, zal niet makkelijk gaan hier op het zand!

Nou, ik ga verder puzzelen. Met m'n hulpjes!

0 reacties: